REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe - przepisy

Opony zimowe - przepisy © Shutter81 - Fotolia.com
Opony zimowe - przepisy © Shutter81 - Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najprawdopodobniej jazda zimą na oponach zimowych będzie niedługo obowiązkowa. A czy dziś obowiązują przepisy odnoszące się do zimowego ogumienia?

W polskim prawie nie ma zapisu o obowiązku poruszaniu się autem w okresie zimowym na oponach zimowych. Ale brak umocowania prawnego nie zwalnia użytkowników samochodów z odpowiedzialności. Jazda na „letnich” gdy na drogach zalega śnieg, błoto, lód i temperatura spada poniżej 0 stopni to murowane kłopoty. Jakie mamy przepisy w tym zakresie? Otóż prawo mówi, że bieżnik opony nie może niższy, niż 1,6 mm, jeśli opona nie ma fabrycznych ograniczników. Graniczna i rozsądna wartość dla opon zimowych to do 4 mm. Dalej mamy rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Według zapisu pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła i maksymalnej prędkości pojazdu. Konieczna jest prawidłowa kontrola ciśnienia w oponach (każdy producent samochodu podaje wytyczne). Prawo też mówi, że na jednej osi pojazdu powinny znajdować się takie same opony (konstrukcja, rozmiar, rodzaj bieżnika) oraz nie mogą mieć uszkodzeń, które zagrażają bezpieczeństwu i konstrukcji opony.

REKLAMA

Jazda na złych oponach - mandat

Niestosowanie się do przepisów dotyczących ogumienia pojazdu może nas na razić nieprzyjemności ze strony mundurowych. Gdy policjant widzi bądź nawet ma podejrzenie, że pojazd zagraża w ruchu, może zatrzymać dowód rejestracyjny, zakazać dalszego poruszania się nim (holowanie) oraz „wlepić” mandat. Dodatkowo auto z nieprawidłowym czy uszkodzonym ogumieniem nie powinno przejść przeglądu rejestracyjnego. Ale to jest nic w porównaniu do tego, że na nieodpowiednich oponach można spowodować kolizję czy tragiczny w skutkach wypadek. Nieważne jak dobrymi jesteśmy kierowcami w naszym mniemaniu – fizyki się nie oszuka. Przy odrobinie szczęścia za spowodowanie zagrożenia ruchu otrzymamy „tylko” 500-zł mandat.

Jakie opony zimowe wybrać?

Jeżeli ktoś nie wie, jakie ogumienie zimowe wybrać do swojego auta, najbezpieczniej wybierać opony takie, które są zalecane przez producenta samochodu i dopuszczalne przez niego zamienniki. Niestety często zdarza się, że kierowcy nie przestrzegają wytycznych producenta odnośnie rozmiaru opon. Przepisy obowiązujące w Polsce tego nie regulują, ale już zagraniczne, np. w Niemczech czy w Słowenii, za opony w „niehomologowanym” rozmiarze są srogie kary.

Czy warto zmienić tylko dwie opony na zimowe? Jeśli tak, to na którą oś je założyć?

Często zadawane pytania przez kierowców. Odpowiedź na pierwsze brzmi: nie. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo. Drugie pytanie nasuwa nam powszechną, obiegową opinię, że lepsze opony powinny być na osi, która napędza pojazd. Nie jest to do końca prawdą. Według opinii ekspertów nad przednią osią mamy zazwyczaj większą kontrolę niż nad tylną, chociażby ze względu na to, że to ona ma skrętne i kontrolowane kierownicą koła. Dlatego wielu specjalistów zaleca, by w razie konieczności wyboru lepsze zimowe opony zakładać na tylną oś. Jednak według nas nie jest to godne polecenia rozwiązanie i wiele zależy od konkretnych warunków panujących w danym momencie na drodze oraz rodzaju samochodu. Dlatego radzimy wymieniać zawsze cztery opony na zimowe.

Tekst: Tomasz Kurowski
Źródło: Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA