REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe - przepisy

Opony zimowe - przepisy © Shutter81 - Fotolia.com
Opony zimowe - przepisy © Shutter81 - Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najprawdopodobniej jazda zimą na oponach zimowych będzie niedługo obowiązkowa. A czy dziś obowiązują przepisy odnoszące się do zimowego ogumienia?

W polskim prawie nie ma zapisu o obowiązku poruszaniu się autem w okresie zimowym na oponach zimowych. Ale brak umocowania prawnego nie zwalnia użytkowników samochodów z odpowiedzialności. Jazda na „letnich” gdy na drogach zalega śnieg, błoto, lód i temperatura spada poniżej 0 stopni to murowane kłopoty. Jakie mamy przepisy w tym zakresie? Otóż prawo mówi, że bieżnik opony nie może niższy, niż 1,6 mm, jeśli opona nie ma fabrycznych ograniczników. Graniczna i rozsądna wartość dla opon zimowych to do 4 mm. Dalej mamy rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Według zapisu pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła i maksymalnej prędkości pojazdu. Konieczna jest prawidłowa kontrola ciśnienia w oponach (każdy producent samochodu podaje wytyczne). Prawo też mówi, że na jednej osi pojazdu powinny znajdować się takie same opony (konstrukcja, rozmiar, rodzaj bieżnika) oraz nie mogą mieć uszkodzeń, które zagrażają bezpieczeństwu i konstrukcji opony.

REKLAMA

REKLAMA

Jazda na złych oponach - mandat

Niestosowanie się do przepisów dotyczących ogumienia pojazdu może nas na razić nieprzyjemności ze strony mundurowych. Gdy policjant widzi bądź nawet ma podejrzenie, że pojazd zagraża w ruchu, może zatrzymać dowód rejestracyjny, zakazać dalszego poruszania się nim (holowanie) oraz „wlepić” mandat. Dodatkowo auto z nieprawidłowym czy uszkodzonym ogumieniem nie powinno przejść przeglądu rejestracyjnego. Ale to jest nic w porównaniu do tego, że na nieodpowiednich oponach można spowodować kolizję czy tragiczny w skutkach wypadek. Nieważne jak dobrymi jesteśmy kierowcami w naszym mniemaniu – fizyki się nie oszuka. Przy odrobinie szczęścia za spowodowanie zagrożenia ruchu otrzymamy „tylko” 500-zł mandat.

Jakie opony zimowe wybrać?

REKLAMA

Jeżeli ktoś nie wie, jakie ogumienie zimowe wybrać do swojego auta, najbezpieczniej wybierać opony takie, które są zalecane przez producenta samochodu i dopuszczalne przez niego zamienniki. Niestety często zdarza się, że kierowcy nie przestrzegają wytycznych producenta odnośnie rozmiaru opon. Przepisy obowiązujące w Polsce tego nie regulują, ale już zagraniczne, np. w Niemczech czy w Słowenii, za opony w „niehomologowanym” rozmiarze są srogie kary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy warto zmienić tylko dwie opony na zimowe? Jeśli tak, to na którą oś je założyć?

Często zadawane pytania przez kierowców. Odpowiedź na pierwsze brzmi: nie. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo. Drugie pytanie nasuwa nam powszechną, obiegową opinię, że lepsze opony powinny być na osi, która napędza pojazd. Nie jest to do końca prawdą. Według opinii ekspertów nad przednią osią mamy zazwyczaj większą kontrolę niż nad tylną, chociażby ze względu na to, że to ona ma skrętne i kontrolowane kierownicą koła. Dlatego wielu specjalistów zaleca, by w razie konieczności wyboru lepsze zimowe opony zakładać na tylną oś. Jednak według nas nie jest to godne polecenia rozwiązanie i wiele zależy od konkretnych warunków panujących w danym momencie na drodze oraz rodzaju samochodu. Dlatego radzimy wymieniać zawsze cztery opony na zimowe.

Tekst: Tomasz Kurowski
Źródło: Korkowo.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA