REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikrosen, co to jest?

Subskrybuj nas na Youtube
Mikrosen, co to jest?
Mikrosen, co to jest?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Blisko 30% wypadków jest spowodowanych przez nadmierne zmęczenie. W szczególności niebezpieczny jest mikrosen. Dlaczego?

REKLAMA

Kierowca nie powinien odczuwać zmęczenia podczas prowadzenia pojazdu. Obniża się wtedy jego koncentracja oraz refleks. Nie potrafi prawidłowo ocenić swojego stanu. Przecenia swoje możliwości. Według badań przeprowadzonych przez Szkołę Jazdy Renault wynika, że kierowca po 32 godzinach bezsennych, prowadząc pojazd, zapada aż 22 razy w mikro sen w ciągu jednej godziny. Sam badany zauważył jedynie chwilową utratę kontaktu z rzeczywistością tylko dwa razy. Taka sytuacja jest niezwykle groźna nie tylko dla samego zmęczonego kierowcy, ale również dla innych użytkowników drogi.

REKLAMA

REKLAMA

Mikrosen to płytki, krótki sen. Może on trwać od 1 do 30 sekund. Pojawia się na wskutek nadmiernego zmęczenia lub senności. Występuje on również podczas wykonywania monotonnych zadań jak na przykład prowadzenie pojazdu mało wymagającą drogą. Podczas trwania mikrosnu mózg nie funkcjonuje w pełni. Ciało jednak nie śpi i pozornie wygląda to normalnie. Niepokojącymi oznakami dla kierowcy sugerującymi, że może zapaść w mikrosen to częste, ale powolne mruganie, nadmierne ziewanie, opadająca głowa, nagłe dreszcze, puste spojrzenie lub wpatrywanie się oraz trudności z przypomnieniem sobie wydarzeń z ostatniej minuty. Kierowca jadąc y 110 km/h, który zapadł w mikrosen na 6 sekund, przejeżdża dystans 200 metrów. Jest to wystarczający czas by móc zjechać na sąsiedni pas i ulec kolizji z innym pojazdem lub przejechać na czerwonym świetle.

Najskuteczniejszą metodą zapobiegania zaśnięciu jest po prostu niewsiadanie do samochodu jak czujemy się zmęczeni. Do prawidłowego funkcjonowania nasz organizm potrzebuje 7-8 godzin snu każdej nocy. Przy znacznym niedoborze snu zwiększa się możliwość zaśnięcia za kierownicą i spowodowania wypadku. Kierowcy często, by się „ożywić” piją kawy i napoje energetyczne. Działanie tego typu rzeczy jest jednak krótkotrwałe, a przy znacznym zmęczeniu wręcz nieskuteczne. Dobrą alternatywą jest robienie sobie przerw na trasie. 15 minutowe spacery pozwolą na odprężenie się i dotlenienie, co poprawia efektywność jazdy. Również dobre są drzemki. Jednak nie mogą one trwać dłużej niż 20 minut, gdyż efekt będzie odwrotny do zamierzonego.
W pogoni za pieniądzem często zapominamy, co jest w życiu najważniejsze. Trzeba liczyć się z tym, że sami nie jesteśmy użytkownikami dróg. W takich wypadkach poprzez zaśniecie ginie wiele osób, najczęściej niewinnych. Dlatego też każdy kierowca powinien być odpowiedzialny i nie wsiadać za kierownice jak czuje się zmęczonym i sennym.

Tekst: Paulina Samoraj
Źródło: Materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA