REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nie walczyć z sennością za kierownicą?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak nie walczyć z sennością za kierownicą?
Jak nie walczyć z sennością za kierownicą?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Senność to wróg kierowcy. Podpowiadamy, jakich błędów nie popełniać, gdy kierowca walczy z chęcią zaśnięcia. W takim przypadku, nie zawsze kawa jest dobrym rozwiązaniem.

Czy kawa zawsze pomaga zwalczyć senność?

REKLAMA

Kofeina to pierwsze, co przychodzi nam na myśl, gdy chcemy pozbyć się zmęczenia. I owszem, po filiżance mocnego napoju efekt pojawia się szybko – i równie szybko znika. Podobnie jak napoje energetyzujące, kawa pobudza do działania i wyzwala energię - pod warunkiem, że z jej zapasów coś jeszcze pozostało. Jeśli organizm już je wyczerpał, przy skrajnym znużeniu i niewyspaniu, kofeina zawodzi. Zdolność do wysiłku podnosi się wówczas o ok. 10 procent, ale umysł wciąż działa na zwolnionych obrotach. Zegara biologicznego nie da się oszukać, a mózg sam reguluje czas, gdy musi odpocząć. W momentach kryzysu nadmiar kofeiny skutkuje rozproszeniem uwagi, problemem z akomodacją, a nawet podwójnym widzeniem. Jednak w chwilach sennego nastroju, znużenia jednostajną i monotonną jazdą – kawa bywa zbawienna. Zamiast demonizować, wystarczy więc pamiętać: kawa działa korzystnie, ale na krótką metę, a niekoniecznie wtedy, gdy meta znajduje się kilkaset kilometrów dalej.

Napoje energetyzujące pomogą, gdy się ruszamy

Choć w całym bogactwie określeń kawę zwie się szatanem albo napojem bogów, nie jest to napój magiczny. Podobnie o napojów energetyzujących. Po ich spożyciu sprawność psychofizyczna nie ulega natychmiastowej poprawie. Organizm potrzebuje około 20 minut, by móc je przekształcić w energię, więc najlepiej ten czas spędzić na postoju. Co więcej, substancje pobudzające najlepiej działają wtedy, gdy mają (także dosłownie) ustawić nas do pionu i utrzymać na nogach. Przy intensywnym wysiłku ruchowym i przy aktywnej pracy kofeina pomaga, ale pozycja kierowcy pod względem fizycznym jest bierna.

Posiłek lekarstwem na senność?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obfite posiłki w trasie lub przed ruszeniem w drogę wzmagają senność i rozleniwiają. Organizm potrzebuje sił na trawienie pokarmu – więcej krwi i tlenu kieruje wtedy do układu pokarmowego, a mniej do mózgu i ośrodków nerwowych – to stąd senność i dekoncentracja. Lepiej więc na drogę zabrać zdrowe przekąski, a z dwudaniowym obiadem poczekać do końca podróży.

Temperatura powietrza może sprzyjać senności

Objawem niewyspania są często dreszcze i uczucie zimna. Potrzeba ogrzania się jest wtedy naturalna – i to kolejna pułapka. Wysoka temperatura rozluźnia i uspokaja, a przez to tym bardziej przybliża do granicy snu. Lekki chłód orzeźwia, więc warto dbać o klimatyzację i nawet zimą kontrolować temperaturę w aucie. Zasady gry w "ciepło-zimno" (im bliżej, tym bardziej gorąco) odzwierciedlają też zachowanie kierowców pod koniec podróży. Większość z nich, walcząc ze zmęczeniem, zamiast zatrzymać się i odpocząć, przyspiesza, by szybciej dotrzeć do domu. Sama determinacja jednak nie pomoże, kiedy organizm domaga się przerwy. Jeśli kierowca na siłę jej unika, uporczywa walka ze snem zmienia się w morderczy wyścig z czasem.
Postój i chwila na świeżym powietrzu albo krótka drzemka to wcale nie strata czasu. Nawet parę minut odpoczynku poprawia jakość dalszej jazdy. – Przerwy w długiej trasie nie są dla kierowców przywilejem, ale obowiązkiem – mówi Dawid Nowicki, Członek Zarządu Neptis S.A., producenta Flotis Mobile. – W monitoringu floty powinno się więc uwzględniać kontrolę czasu postojów. Ma ona służyć nie tylko organizacji pracy zespołu, ale także zwiększeniu bezpieczeństwa na drodze i zapobieganiu wypadkom – dodaje Nowicki. Według przepisów normujących długość pracy kierowców, czas prowadzenia auta, ciężarówki lub autokaru nie powinien przekraczać 9 godz. na dobę. Niezależnie od rodzaju pojazdu, kierowca zobowiązany jest do przerwy po 4,5 godz. ciągłej jazdy.

Źródło: Flotismobile.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA