REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o bezpieczeństwo pracowników w transporcie drogowym?

Jak dbać o bezpieczeństwo pracowników w transporcie drogowym?
Jak dbać o bezpieczeństwo pracowników w transporcie drogowym?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Usługi związane z transportem drogowym towarów i łączące się z nimi usługi związane z magazynowaniem i załadunkiem towarów są obarczone dużym ryzykiem wystąpienia wypadku. W jaki sposób zabezpieczyć pracowników przed ryzykiem?

Z danych przedstawionych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w 2012 roku doszło do 6402 wypadków przy pracy. Oznacza to, że wskaźnik liczby dni niezdolności do pracy w przeliczeniu na jednego poszkodowanego wyniósł 38,5 dnia. Z kolei, jeżeli chodzi o zdarzenia komunikacyjne w 2012 GUS odnotował 37 062 wypadki. Biorąc pod uwagę te dane, firmy transportowe coraz częściej decydują się na rozwój systemów bezpieczeństwa, wdrażanie modelów zarządzania, które uwzględniają zasady BHP oraz zapewnianie pracownikom ochrony finansowej, na przykład w postaci ubezpieczenia grupowego.

REKLAMA

Jak dbać o bezpieczeństwo pracowników w transporcie drogowym? Właściwe przeszkolenie

Istotną kwestią jest właściwe przekazanie wiedzy podnoszącej świadomość pracownika. Dotyczy to głównie przewożenia towarów o dużej masie lub substancji niebezpiecznych, od których nierzadko uzależniony jest poziom bezpieczeństwa zatrudnionego. Pracodawca powinien także pamiętać o zwróceniu uwagi na wymagania odnośnie okresów odpoczynku i przerw w czasie jazdy, co znacznie minimalizuje ryzyko wypadku komunikacyjnego. Warto też zapewnić kadrze specjalne szkolenia z techniki jazdy, na których odbywają się symulacje groźnych sytuacji, występujących najczęściej na drogach. Takie działania uczą szybkich reakcji na niebezpieczeństwo i umożliwiają szybkie zapobieganie temu, co może się wydarzyć. Dodatkowo, nie bez znaczenia jest też właściwe przeszkolenie w kwestii pierwszej pomocy przedmedycznej.

Jak dbać o bezpieczeństwo pracowników w transporcie drogowym? Tablice BHP

Jednym z ciekawszych sposobów, który kładzie szczególny nacisk na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przez wszystkie zatrudnione osoby jest instalacja w oddziałach tablic BHP. Tablice zawierają informacje dotyczące wypadków komunikacyjnych i tych przy pracy, które przydarzyły się pracownikom. Codziennie dokonywane są aktualizacje danych i dodawana jest informacja o liczbie dni bez wypadku w pracy liczona od ostatniego wydarzenia. Tablice mają być wizualizacją stanu bezpieczeństwa oraz inspiracją dla pracowników do działań na rzecz poprawy warunków pracy.
„W DB Schenker Logistics kwestia bezpieczeństwa pracowników, kierowców i dostawców jest jednym z naszych głównych priorytetów. Jednym z narzędzi, które temu służą, są tablice BHP. Zawieszone w naszych jednostkach przypominają pracownikom o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa w codziennej pracy. Innym stosowanym przez nas rozwiązaniem są szkolenia dla współpracujących z nami kierowców i przewoźników w zakresie bezpiecznej jazdy. Do tej pory przeszkoliliśmy już ponad 2500 kurierów. Potwierdzeniem naszego zaangażowania w zwiększanie bezpieczeństwa jest Złota Karta Lidera Bezpiecznej Pracy, którą nasza firma otrzymuje od wielu lat”. – mówi Andrzej Wierzbicki, Dyrektor ds. Zarządzania Flotą Pojazdów w DB Schenker Logistics Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dbać o bezpieczeństwo pracowników w transporcie drogowym? Ubezpieczenia grupowe

REKLAMA

Firmy transportowe coraz częściej decydują się na dodatkową ochronę w postaci ubezpieczenia na życie z ochronnymi umowami dodatkowymi np. na okoliczność nieszczęśliwego wypadku. Produkty te zapewniają zabezpieczenie finansowe w sytuacji utraty zdrowia, które minimalizuje skutki wypadków lub chorób, a co za tym idzie – umożliwia szybki powrót do pracy.

„Myślę, że w niektórych sytuacjach pracodawca miałby nie lada problem, żeby wesprzeć pracowników w ciężkich dla nich momentach. Dając zatrudnionym możliwość zabezpieczenia przed trudnymi, życiowymi sytuacjami w postaci ubezpieczenia grupowego, z biznesowego punktu widzenia, zdejmujemy z siebie pewien ciężar” – tłumaczy Magdalena Chabińska-Rossakowska z DHL Express. „Proponujemy ubezpieczenia grupowe, w których program zbudowany jest tak, że w części sponsorowanej przez firmę DHL decyduje, za co płaci i co ten pakiet zawiera, ale pracownik ma prawo dokupić dodatkowe elementy. W tej części, za którą płaci pracownik, sam decyduje, jak ma wyglądać konstrukcja programu”.

„Pracodawcy powinni pamiętać także o tym, że składka podstawowa ubezpieczenia grupowego stanowi koszt uzyskania przychodu, a także zwalnia z obowiązku wypłaty odprawy pośmiertnej. Jest to więc rozwiązanie, które coraz częściej stosują przedsiębiorstwa, gdzie zatrudnieni są szczególnie narażeni na ryzyko utraty życia lub zdrowia” – wyjaśnia Agnieszka Chmurska, Kierownik ds. produktów w ING Życie.

Firmy działające w branży transportowej i logistycznej stosują coraz więcej narzędzi poprawiających bezpieczeństwo pracowników. Sięgają nie tylko po programy edukacyjne uświadamiające zagrożenie i uczące jak je minimalizować, ale także inwestują w rozwiązania finansowe, które zabezpieczają interesy obu stron – pracownika i pracodawcy.

Źródło: Materiały prasowe ING Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA