REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mocowanie ładunku - zasady

Subskrybuj nas na Youtube
Jedna czwarta wypadków z udziałem ciężarówek jest skutkiem źle zamocowanego ładunku
Jedna czwarta wypadków z udziałem ciężarówek jest skutkiem źle zamocowanego ładunku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak poprawnie zamocować ładunek w naczepie lub samochodzie ciężarowym? Biorąc pod uwagę fakt, że około jedna czwarta wypadków aut ciężarowych wynika ze złego zamocowania ładunku, warto o tym mówić.

Według ekspertów kampanii Green Drive, aż jedna czwarta wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest związana z nieodpowiednim mocowaniem ładunku. To zatrważające dane, bo wydaje się że prawidłowy montaż przewożonego towaru to jedna z podstawowych zasad bezpieczeństwa transportu. Jakich zasad należy przestrzegać montując ładunek w samochodzie ciężarowym lub w naczepie?

REKLAMA

1. Kontroluj załadunek pojazdu

Staraj się uczestniczyć przy załadunku. Pamiętaj, że magazynier może nie wiedzieć, jak zachowuje się ładunek w trakcie jazdy. Jeśli nie możesz uczestniczyć przy załadunku koniecznie zaznacz to na liście przewozowym.

2. Skontroluj podłogę przedziału bagażowego przed załadunkiem

Przed umieszczeniem ładunku na pojeździe, upewnij się, że powierzchnia ładunkowa jest czysta i sucha. Usuń mokre i tłuste plamy, ponieważ ładunek będzie się na nich ślizgać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Sprawdź stan techniczny punktów mocujących

Upewnij się, że platforma załadunkowa nie jest uszkodzona, a wszystkie punkty mocowania (np. oczka mocujące) są w dobrym stanie i nadają się do użytku. Jeżeli element mocujący nie jest sprawny - nie da rady utrzymać ładunku.

4. Zabezpiecz opakowania ładunku

Sprawdź, czy ładunek został odpowiednio przygotowany np. zabezpieczony przed rozsypywaniem się lub usztywniony. Przygotuj ładunek tak, żeby aby można było go poprawnie zamocować.

5. Dostosuj mocowanie ładunku do rodzaju nawierzchni drogowej

Dostosuj mocowanie do warunków, jakie napotkasz w podróży. Jeżeli wiesz, że droga będzie wyboista największy nacisk połóż na to, żeby ładunek nie podskakiwał. Duża liczba wzniesień i zakrętów wymaga dodatkowego zabezpieczenia przed przemieszczaniem się ładunku.

6. Korzystaj z akcesoriów do montażu ładunku

Używaj wyposażenia dodatkowego, takiego jak maty antypoślizgowe, przekładki, taśmy, listwy kątowe, jeże, listwy blokujące i wiele innych sprzętów. Korzystaj ze wszystkich, które uważasz za przydatne. Nie zastępuj ich zamiennikami „domowej roboty”.

7. Skontroluj stan pasów mocujących

Upewnij się, że wyposażenie którego chcesz użyć, jest sprawne. Pamiętaj, że przetarty pas może się urwać, a uszkodzone ogniwo w łańcuchu to pęknięty łańcuch. Również zatłuszczona mata antypoślizgowa nie spełni swojego zadania.

8. Zadbaj o stabilność ładunku

Poprawnie zamocowany ładunek nie ma prawa się przesuwać, przetaczać, przemieszczać, podskakiwać, przewracać i rozsypywać. Nie może ulec uszkodzeniu w trakcie jazdy, spaść z pojazdu lub zagrażać bezpieczeństwu.

9. Dobierz odpowiednie mocowanie

Stosuj odpowiednie mocowanie dla konkretnego typu ładunku. Zwróć uwagę, żeby mocowanie nie powodowało uszkodzeń ładunku i naczepy. Uwzględnij też liczbę zabezpieczeń niezbędną do unieruchomienia ładunku.

10. Zrób przegląd mocowania po przejechaniu kilku kilometrów

Sprawdzaj stan ładunku podczas jazdy. Po pierwszych kilku kilometrach upewnij się, że ładunek jest stabilnie zamocowany. Ponowne kontrole rób po każdym przeładunku, nietypowym zdarzeniu (gwałtowne hamowanie, ostry zakręt) i na każdym postoju. Zwróć uwagę, czy po rozładowaniu części ładunku towar, który będzie jechać dalej, jest nadał poprawnie zamocowany. Upewnij się też, czy podczas podróży nie został uszkodzony żaden element mocujący.

Źródło: Materiały kampanii Green Drive

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA