Jak zapewnić bezpieczeństwo przesyłek w usługach kurierskich
REKLAMA
REKLAMA
Pełna kontrola nad procesem transportu – oto czego dziś oczekują klienci firm kurierskich. Każda z przesyłek ma unikalną wartość dla swojego nadawcy. Zapewnienie bezpieczeństwa całego systemu operacyjnego, a tym samym zabezpieczenie każdej przesyłki z osobna, jest ogromnym wyzwaniem.
REKLAMA
Bezpieczeństwo przesyłek kurierskich
Każdego roku firmy takie jak TNT inwestują dziesiątki milionów euro w rozwój systemów, aplikacji i procesów informatycznych.
Jednym z najintensywniej rozwijanych w ostatnich latach systemów jest system przetwarzania danych o przesyłkach w czasie rzeczywistym. Na każdym etapie dostawy informacja automatycznie przekazywana jest do systemu śledzenia przesyłek.
Kurierzy, wyposażeni w specjalne mobilne urządzenia spięte siecią GSM, wprowadzają do systemu wszystkie dane o przesyłce w momencie odbioru i dostawy przesyłki.
W magazynach i centrach przeładunkowych przesyłki są fizycznie skanowane. Dzięki wykorzystanej technologii oraz integralności systemów, klienci na całym świecie mogą uzyskać bieżące informacje o swoich przesyłkach.
Dzisiaj operatorzy oferują szeroką paletę narzędzi dla klientów, która ułatwia dostęp do informacji za pomocą internetu, poczty elektronicznej, wiadomości sms, etc.
REKLAMA
Bezpieczeństwo przesyłek na etapie transportu między portami przeładunkowymi wspomaga wykorzystanie systemu nawigacji satelitarnej – powinien funkcjonować we wszystkich samochodach ciężarowych poruszających się we flocie. Monitorowanie ruchu samochodów zmniejsza ryzyko kradzieży, ale również zwiększa skuteczność serwisu.
Do tego potrzebna jest na bieżąco analiza wszystkich zdarzeń, które stanowią odchylania od określonych standardów. Podejście to pozwala wcześnie reagować i eliminować potencjalne ryzyka. Dzięki monitoringowi GPS, można błyskawicznie reagować w przypadku zdarzeń drogowych np. wysyłając błyskawicznie samochód zastępczy.
Jakie kontenery są bezpieczne dla przesyłek
Do zabezpieczenia transportu przesyłek wykorzystywane są też specjalne kontenery, które z jednej strony uniemożliwiają fizyczne przesuwanie się przesyłek na samochodach, z drugiej zaś ułatwiają firmie identyfikację zawartości skonsolidowanego ładunku. Każdy kontener wyposażony jest w specjalną metkę RFID, na której zapisany jest jego unikalny numer.
W momencie rozładunku i wprowadzenia kontenera do magazynu, jest on automatycznie wykrywany przez skanery działające w sieci WIFI. Dzięki wykorzystaniu tej technologii, informacje o miejscu, w którym znajduje się w danym momencie dany kontener, a tym samym przesyłki, są dostępne na każdym etapie wprowadzenia towaru na magazyn.
Kontrole przesyłek lotniczych i drogowych
REKLAMA
W odpowiedzi na zagrożenie związane z przesyłaniem ładunków wybuchowych, firmy podejmują szereg dodatkowych działań w celu zwiększenia bezpieczeństwa przesyłek. Wprowadza się wzmożone kontrole przesyłek lotniczych i drogowych, włączając w to prześwietlanie towaru.
Kontrole dotyczą zarówno operacji prowadzonych w ramach własnej sieci operacyjnej, jak również procesów realizowanych przez współpracujące firmy oraz komercyjne linie lotnicze wykorzystywane na części kierunków.
Duże firmy jak np. TNT wdrażają globalny standard bezpieczeństwa, który w wielu aspektach przewyższa lokalne wymogi bezpieczeństwa. Firmy równolegle prowadzą analizę ryzyka w celu zidentyfikowania obszarów, w których dodatkowe działania mogą wpłynąć na dalszą poprawę bezpieczeństwa.
Analiza ryzyka uwzględnia m.in. ocenę bezpieczeństwa procesów na wszystkich lotniskach, na których prowadzi się działalność oraz planowanych inwestycji związanych z rozbudową sieci lotniczej.
Konieczna jest współpraca z krajowymi i międzynarodowymi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo w transporcie. Działanie zgodnie z kilkoma międzynarodowymi standardami zwiększa bezpieczeństwo (wliczając w to ICAO Annex 17, ECAC Doc 30, Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO Security, IATA, IOSA i TAPA)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.