REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić krajowy list przewozowy w usłudze kurierskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy list przewozowy stanowi dowód zawarcia umowy na realizację usługi kurierskiej na terenie Polski. Jakie są najważniejsze części tego dokumentu. Przedstawiamy opis każdego z nich.

Najpełniejszą definicję omawianego dokumentu w usłudze kurierskiej stanowi regulamin świadczenia usług realizowanych przez firmę X-press couriers Sp. z o.o..

REKLAMA

Regulamin obowiązuje od pierwszego września 2009. Zgodnie z nim list przewozowy w usłudze kurierskiej jest dowodem zawarcia umowy, którego podpisanie przez nadawcę potwierdza m.in. znajomość warunków świadczenia usług kurierskich, zasad odpowiedzialności, które z momentem podpisania stają się wiążące dla stron.

Celem poniższego artykułu jest poszerzenie wiedzy na temat warunków świadczenia usług przez firmy kurierskie działające na polskim rynku.

Nadawca i odbiorca przesyłki

„Nadawca przesyłki” oznacza osobę (fizyczną lub prawną), której nazwisko lub nazwę naniesiono na liście przewozowym jako nadawcę.

REKLAMA

Najczęściej jest to podmiot zlecający wykonanie usługi kurierskiej. Głównymi danymi, które identyfikują nadawcę są: nazwisko osoby wysyłającej przesyłkę w imieniu nadawcy, numer telefonu oraz pełny adres siedziby osoby będącej nadawcą przesyłki. Nadawca powinien jak najdokładniej podać dane odbiorcy przesyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minimalizuje to ryzyko błędnego doręczenia wysyłanego towaru. Pojęcie „odbiorca” oznacza osobę fizyczną lub prawną, której nazwisko lub nazwę naniesiono na liście przewozowym jako odbiorcę.

Niezbędnymi danymi są: nazwisko odbiorcy, numer telefonu oraz jego pełny adres. Ważny jest prawidłowy kod pocztowy, według którego kierowane są przesyłki w sortowni firmy kurierskiej. 


Na liście przewozowym wpisać należy również dokładnie liczbę paczek w przesyłce (różnica pomiędzy paczką a przesyłką stanowi temat odrębnego artykułu na portalu) oraz całkowitą wagę. Należy również wskazać płatnika za usługę. Pole „płatnik” jest zawsze powiązane z polem „numer klienta”.

Fakturą za zrealizowaną usługę kurierską zostanie obciążona strona, której numer klienta jest wskazany w liście przewozowym. Może nią być nadawca, odbiorca lub strona trzecia.

Następną kwestią zaznaczenie na liście przewozowym wybrany zasięg geograficzny usługi. W krajowych usługach kurierskich rozróżnia się dwie grupy usług: krajowe i lokalne.

Usługa krajowa świadczona jest na terenie całej Polski i realizowana jest w ciągu jednego dnia roboczego od daty nadania przesyłki.

Standardowa i niestandardowa przesyłka pocztowa

Należy zwrócić uwagę na możliwe uzupełnienia usługi standardowej. 

Są to najczęściej:

  • zastrzeżenia godzinowe doręczeń,
  • doręczenia w sobotę lub Święta,
  • odbiór przesyłki w godzinach wieczornych lub nawet nocnych,
  • wymagane specjalne powiadomienia nadawcy o doręczeniu (sms lub e-mail),
  • ponadstandardowe ubezpieczenie paczki (w przypadku wybrania tej usługi należy wpisać na liście przewozowym opis zawartości wraz z zadeklarowaną wartością, którą można potwierdzić za pomocą odpowiednich dokumentów),
  • usługa zwrotu dokumentów dołączonych do listu przewozowego (np.: dodatkowego protokołu) ROD lub zwrotu podpisanej przez odbiorcę kopii listu przewozowego
  • usługa paczki za pobraniem COD.

W wypadku zlecenia usługi COD należy zapoznać się z warunkami zwrotu pobranej gotówki.

Jeśli zadeklarowany zostanie zwrot gotówki na konto bankowe nadawcy, może być konieczne wpisanie na liście przewozowym numeru konta. Innym sposobem zwrotu gotówki może być przekaz pocztowy lub osobisty zwrot gotówki przez kuriera.

REKLAMA

W firmach kurierskich, gdzie teren Polski podzielony jest na strefy (zwykle jest to strefa „główna” w miastach, gdzie ustanowiono przedstawicielstwo terenowe firmy kurierskiej oraz „dodatkowa” w każdym innym mieście), należy przed zleceniem usługi ustalić dostępność wymienionych wyżej usług dodatkowych we wskazanym mieście doręczenia paczki.

Jeśli chodzi o drugi typ usługi realizowanej na terenie kraju, są to usługi lokalne (miejskie i podmiejskie). Za usługę miejską uważa się usługę kurierską świadczoną w granicach administracyjnych miasta, w której znajduje się lokalny oddział firmy kurierskiej. Doręczenie przesyłki następuje w dniu nadania z przewidywanym terminem do 3 godzin od momentu odbioru.

Za usługę podmiejską uważana jest usługa kurierska świadczona na terenach oddalonych w promieniu maksymalnie 45 kilometrów od granic administracyjnych miasta, w którym znajduje się lokalny oddział firmy kurierskiej. Doręczenie w takim przypadku następuje w dniu nadania z przewidywanym terminem do 5 godzin. 

Czas doręczenia przesyłki kurierskiej

Zakres usług lokalnych również mogą być rozszerzony, co należy wskazać na liście przewozowym. Do najbardziej popularnych należą (nie wliczając usług wymienionych przy okazji charakterystyki usługi krajowej): usługa „ekspres” skracająca czas doręczenia na terenie miasta średnio z trzech godzin do jednej, usługa nadania przesyłki na pociąg (cena usługi nie zawiera opłaty konduktorskiej wg cennika PKP) oraz przesyłka zwrotna (kurier zawozi przesyłkę do miejsca odbioru i po dokonaniu odpowiednich czynności na przesyłce przez odbiorcę, zawozi ją z powrotem do nadawcy). 

List przewozowy w usłudze krajowej, podobnie jak w usłudze międzynarodowej może być wypisany ręcznie lub może zostać wydrukowany przez nadawcę za pomocą aplikacji udostępnionych przez firmę kurierską. Istotną rzeczą, szczególnie przy odbiorze przesyłki jest wyraźny podpis odbiorcy (czytelne nazwisko, nigdy parafka). Dotyczy to zarówno papierowego listu, jak i elektronicznego podpisu na palmtopie kuriera. Ustalenie losów przesyłki przy nieczytelnym podpisie odbiorcy jest wysoce utrudnione, a czasem wręcz niemożliwe.

Wypełnienie krajowego listu przewozowego charakteryzuje się bardzo podobnymi regułami jak wypadku lotniczego listu AWB, co było tematem osobnego artykułu. W opinii autora zlecając usługę międzynarodową nadawca powinien mieć większą wiedzę z zakresu usług celnych przy ogólnej jedynie znajomości zakresu usług w danej firmie kurierskiej.

W usłudze krajowej jest odwrotnie. Wymagana jest dobra znajomość usług oferowanych przez firmę kurierską, natomiast znika całkowicie konieczność znajomości przepisów międzynarodowych i celnych.

Należy jednak pamiętać, że w obu przypadkach ogólny stan wiedzy nadawcy o zamawianej usłudze będzie miał dokładne odzwierciedlenie w sposobie wypełnienia listu przewozowego. To z kolei jest jedną z przesłanek prawidłowo wykonanej usługi kurierskiej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA