REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki będzie rynek usług kurierskich w 2012 roku

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak będą wyglądały usługi kurierskie w roku 2012? Niestabilna sytuacja na międzynarodowych rynkach oraz planowany wzrost obciążeń podatkowych oleju napędowego, to jedne z mniejszych problemów, z którymi będzie musiał zmierzyć się rynek usług KEP w najbliższym roku.

Postępujący wzrost cen paliw to problem, z którym firmy kurierskie zmagały się w bieżącym roku. Średnia arytmetyczna ceny netto paliwa Ekodiesel liczona w początkowym, środkowym oraz końcowym punkcie miesiąca obowiązująca w PKN Orlen w styczniu 2011 roku wyniosła 3600 zł/m3. Według stanu na koniec listopada ta sama wartość obliczona jest na 4343 zł/m3. Jest to wzrost o 20,6% w stosunku do początku roku.

REKLAMA

REKLAMA

Przytoczony poziom cen miał wpływ na wysokość dopłaty paliwowej, która wzrosła na przestrzeni roku średnio o 3,5% w usługach krajowych oraz średnio o 3,2% w usługach międzynarodowych. Niestabilna sytuacja na międzynarodowych rynkach, planowany wzrost obciążeń podatkowych oleju napędowego wskazuje na dalszy wzrost cen paliw w roku 2012, co nie zostanie bez wpływu na wartość dopłaty paliwowej.

E-myto i co dalej?

W bieżącym roku część firm kurierskich dodała do cenników dodatkową opłatę związaną z wprowadzeniem tzw. e-myta. Dopłata doliczana jest obecnie do ceny podstawowej za usługę kurierską lub powiększa dopłatę paliwową. Wysokość dodatku drogowego waha się obecnie w przedziale od 2% do 3,5% lub wynosi 0,27 zł dopłaty do każdej wysłanej paczki. Regulaminy wykonywania usług w firmach, które zdecydowały się na wprowadzenie dopłaty drogowej wskazują, że jest to dopłata stała i jej wysokość nie zmienia się w funkcji czasu. Mimo to należy dokładnie przyglądać się w wysokości tego dodatku w roku 2012. 

Usługi kurierskie są bardzo mocno związane są z usługami e-commerce, gdzie głównymi odbiorcami paczek są klienci indywidualni. Wzrost sprzedaży w tym segmencie przekłada się równocześnie na wzrost doręczanych ładunków przez firmy kurierskie. W roku 2012 można spodziewać się dalszych działań zmierzających do uelastyczniania procesów doręczenia do klientów sklepów internetowych.

REKLAMA

Działania te będą skupiały się na coraz bardziej elastycznych godzinach doręczeń, przejrzyście i jeszcze bardziej indywidualnie przekazanej informacji o terminie doręczenia oraz dodatkowych umiejętnościach obsługi lub instalacji doręczanego produktu przez kuriera. Szeroko wykorzystywane będą coraz przystępniejsze dla użytkowników indywidualnych urządzenia mobilnej komunikacji z nieograniczonym podłączeniem do internetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwa szczyty paczkowe

Rok 2012 będzie charakteryzował się dwoma szczytami paczkowymi. Prócz corocznego wzrostu wolumenów na koniec roku kalendarzowego, będziemy mieli do czynienia z kumulacją liczby wysyłanych przesyłek podczas piłkarskich mistrzostw Europy. Firmy kurierskie, które specjalizują się w usługach lokalnych muszą być przygotowane na kilkukrotny wzrost pieszego ruchu ulicznego wraz z zamknięciem centrów miast oraz miejsc w okolicach stadionów.


Może to skutkować zatrudnieniem większej liczby kurierów rowerowych i motorowerowych, a co za tym idzie rozdrobnieniem realizacji tzw. ostatniej mili. To z kolei może skutkować faktem odmawiania przyjęcia do doręczenia przesyłek o dużych gabarytach lub wadze oraz realizacji przyspieszonych (super-ekspresowych) zleceń na terenie miast.

Podczas mistrzostw Europy w ruchu międzynarodowym wzrośnie wymiana towarowa pomiędzy Polską i Ukrainą oraz Polską i krajami, których drużyny będą grały w mistrzostwach. Może to skutkować preferencyjnymi warunkami dostaw (cena i czas) w tym segmencie usług lub wręcz przeciwnie – utrudnieniami dla przesyłek niezwiązanych z Euro®2012.

Wydarzenia zewnętrzne a rynek KEP

Przyszły rok będzie ostatnim, kiedy operatorzy pocztowi (do których zaliczają się również wpisane do rejestru operatorów pocztowych firmy kurierskie) funkcjonować będą w warunkach obszaru zastrzeżonego i regulacji rynkowej na rynku pocztowym. Planowane na 1 stycznia 2013 roku uwolnienie powinno skutkować wyczekiwanymi przez operatorów zmianami w prawie pocztowym oraz ze strony firm kurierskich specjalną ofertą skierowaną do nadawców przesyłek listowych. 

Wybuch wulkanu na Islandii w 2010 roku, wiosna ludów w Afryce w 2011 pokazały, że branża przesyłek ekspresowych musi liczyć się ze zmianami w otoczeniu, w którym funkcjonują. Dotyczy to zarówno problemów międzynarodowych o charakterze społecznym, jak i również ekonomicznym. Przewidywane przez ekspertów wyjście jednego z krajów ze strefy euro będzie skutkować natychmiastową zmianą sposobu rozliczeń za usługę kurierską w usługach międzynarodowych.

Może to mieć przełożenie na zmianę przepisów celnych, co również będą musiały uwzględnić firmy kurierskie. Kolorem dominującym, bez względu na flagowe barwy charakterystyczne dla danej firmy kurierskiej, będzie kolor zielony. Klienci biznesowi firm kurierskich coraz częściej zwracają szczególną uwagę na ujęcie ekologiczne swoich usług. Wymagają i będą wymagać tego również od swoich partnerów biznesowych. Świadomość ekologiczna będzie na pewno zajmowała ważne miejsce w sposobie prezentacji usług kurierskich w 2012 roku.

Rok 2012 będzie z pewnością rokiem szans i zagrożeń dla usługi kurierskich. Z jednej strony kryzys na rynkach finansowych i rosnące ceny paliw, z drugiej wielkie światowe wydarzenia, podczas których rośnie wymiana towarowa oraz rosnący biznes e-commerce. Na koniec przyszłego roku będzie można sięgnąć do tego tekstu i punkt po punkcie sprawdzić, które z wyżej przytoczonych prognoz znalazły odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA