REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki będzie rynek usług kurierskich w 2012 roku

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak będą wyglądały usługi kurierskie w roku 2012? Niestabilna sytuacja na międzynarodowych rynkach oraz planowany wzrost obciążeń podatkowych oleju napędowego, to jedne z mniejszych problemów, z którymi będzie musiał zmierzyć się rynek usług KEP w najbliższym roku.

Postępujący wzrost cen paliw to problem, z którym firmy kurierskie zmagały się w bieżącym roku. Średnia arytmetyczna ceny netto paliwa Ekodiesel liczona w początkowym, środkowym oraz końcowym punkcie miesiąca obowiązująca w PKN Orlen w styczniu 2011 roku wyniosła 3600 zł/m3. Według stanu na koniec listopada ta sama wartość obliczona jest na 4343 zł/m3. Jest to wzrost o 20,6% w stosunku do początku roku.

REKLAMA

Przytoczony poziom cen miał wpływ na wysokość dopłaty paliwowej, która wzrosła na przestrzeni roku średnio o 3,5% w usługach krajowych oraz średnio o 3,2% w usługach międzynarodowych. Niestabilna sytuacja na międzynarodowych rynkach, planowany wzrost obciążeń podatkowych oleju napędowego wskazuje na dalszy wzrost cen paliw w roku 2012, co nie zostanie bez wpływu na wartość dopłaty paliwowej.

E-myto i co dalej?

REKLAMA

W bieżącym roku część firm kurierskich dodała do cenników dodatkową opłatę związaną z wprowadzeniem tzw. e-myta. Dopłata doliczana jest obecnie do ceny podstawowej za usługę kurierską lub powiększa dopłatę paliwową. Wysokość dodatku drogowego waha się obecnie w przedziale od 2% do 3,5% lub wynosi 0,27 zł dopłaty do każdej wysłanej paczki. Regulaminy wykonywania usług w firmach, które zdecydowały się na wprowadzenie dopłaty drogowej wskazują, że jest to dopłata stała i jej wysokość nie zmienia się w funkcji czasu. Mimo to należy dokładnie przyglądać się w wysokości tego dodatku w roku 2012. 

Usługi kurierskie są bardzo mocno związane są z usługami e-commerce, gdzie głównymi odbiorcami paczek są klienci indywidualni. Wzrost sprzedaży w tym segmencie przekłada się równocześnie na wzrost doręczanych ładunków przez firmy kurierskie. W roku 2012 można spodziewać się dalszych działań zmierzających do uelastyczniania procesów doręczenia do klientów sklepów internetowych.

Działania te będą skupiały się na coraz bardziej elastycznych godzinach doręczeń, przejrzyście i jeszcze bardziej indywidualnie przekazanej informacji o terminie doręczenia oraz dodatkowych umiejętnościach obsługi lub instalacji doręczanego produktu przez kuriera. Szeroko wykorzystywane będą coraz przystępniejsze dla użytkowników indywidualnych urządzenia mobilnej komunikacji z nieograniczonym podłączeniem do internetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwa szczyty paczkowe

Rok 2012 będzie charakteryzował się dwoma szczytami paczkowymi. Prócz corocznego wzrostu wolumenów na koniec roku kalendarzowego, będziemy mieli do czynienia z kumulacją liczby wysyłanych przesyłek podczas piłkarskich mistrzostw Europy. Firmy kurierskie, które specjalizują się w usługach lokalnych muszą być przygotowane na kilkukrotny wzrost pieszego ruchu ulicznego wraz z zamknięciem centrów miast oraz miejsc w okolicach stadionów.


REKLAMA

Może to skutkować zatrudnieniem większej liczby kurierów rowerowych i motorowerowych, a co za tym idzie rozdrobnieniem realizacji tzw. ostatniej mili. To z kolei może skutkować faktem odmawiania przyjęcia do doręczenia przesyłek o dużych gabarytach lub wadze oraz realizacji przyspieszonych (super-ekspresowych) zleceń na terenie miast.

Podczas mistrzostw Europy w ruchu międzynarodowym wzrośnie wymiana towarowa pomiędzy Polską i Ukrainą oraz Polską i krajami, których drużyny będą grały w mistrzostwach. Może to skutkować preferencyjnymi warunkami dostaw (cena i czas) w tym segmencie usług lub wręcz przeciwnie – utrudnieniami dla przesyłek niezwiązanych z Euro®2012.

Wydarzenia zewnętrzne a rynek KEP

Przyszły rok będzie ostatnim, kiedy operatorzy pocztowi (do których zaliczają się również wpisane do rejestru operatorów pocztowych firmy kurierskie) funkcjonować będą w warunkach obszaru zastrzeżonego i regulacji rynkowej na rynku pocztowym. Planowane na 1 stycznia 2013 roku uwolnienie powinno skutkować wyczekiwanymi przez operatorów zmianami w prawie pocztowym oraz ze strony firm kurierskich specjalną ofertą skierowaną do nadawców przesyłek listowych. 

Wybuch wulkanu na Islandii w 2010 roku, wiosna ludów w Afryce w 2011 pokazały, że branża przesyłek ekspresowych musi liczyć się ze zmianami w otoczeniu, w którym funkcjonują. Dotyczy to zarówno problemów międzynarodowych o charakterze społecznym, jak i również ekonomicznym. Przewidywane przez ekspertów wyjście jednego z krajów ze strefy euro będzie skutkować natychmiastową zmianą sposobu rozliczeń za usługę kurierską w usługach międzynarodowych.

Może to mieć przełożenie na zmianę przepisów celnych, co również będą musiały uwzględnić firmy kurierskie. Kolorem dominującym, bez względu na flagowe barwy charakterystyczne dla danej firmy kurierskiej, będzie kolor zielony. Klienci biznesowi firm kurierskich coraz częściej zwracają szczególną uwagę na ujęcie ekologiczne swoich usług. Wymagają i będą wymagać tego również od swoich partnerów biznesowych. Świadomość ekologiczna będzie na pewno zajmowała ważne miejsce w sposobie prezentacji usług kurierskich w 2012 roku.

Rok 2012 będzie z pewnością rokiem szans i zagrożeń dla usługi kurierskich. Z jednej strony kryzys na rynkach finansowych i rosnące ceny paliw, z drugiej wielkie światowe wydarzenia, podczas których rośnie wymiana towarowa oraz rosnący biznes e-commerce. Na koniec przyszłego roku będzie można sięgnąć do tego tekstu i punkt po punkcie sprawdzić, które z wyżej przytoczonych prognoz znalazły odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

REKLAMA