Jakie zmiany na rynku usług logistycznych zajdą pod wpływem innowacji?
REKLAMA
REKLAMA
Głównym celem logistyki jest i zawsze było zapewnienie optymalnego, szybkiego i bezpiecznego transportu towarów. To raczej nie ulegnie zmianie, ale metody osiągnięcia tego celu wraz z upływem czasu mogą być inne. Już teraz można zauważyć, że przyszłość branży leży w zapewnieniu widoczności, optymalizacji i automatyzacji procesów i pojazdów. Spedytorzy i inne firmy logistyczne wykazują wobec przewoźników większe zapotrzebowanie na takie usługi, co nieuchronnie przyczynia się do dalszej cyfryzacji logistyki.
REKLAMA
Zobacz też: Własna działalność gospodarcza w pracy kierowcy – wady i zalety
Żyjemy w czasach nieporównywalnie bogatszych w innowacje techniczne. Obserwujemy rosnące zainteresowanie nie tylko w ramach własnej bazy klientów, ale także w ogólnym wzroście przemysłu telematycznego. W perspektywie krótkoterminowej możemy mówić o poziomym i pionowym zapotrzebowaniu na cyfryzację. Pierwszy dotyczy zwiększonego zapotrzebowania na rozwiązania telematyczne, a drugi o rozwoju oferowanych usług, w tym rozwiązań mobilnych. W zakresie średnioterminowym zapotrzebowanie na dane będzie nadal występowało, ale będzie ono bardziej ukierunkowane, skierowane na konkretne obszary i podprocesy. Internet Rzeczy (IoT) będzie miał wpływ na więcej ogniw łańcucha logistycznego, dzięki czemu więcej procesów roboczych będzie mogło zostać przekierowanych do jednego przejrzystego systemu. Duża ilość danych, przekraczająca możliwości ludzkiego poznania, zawiera przydatne informacje, które mogą przyczynić się do stworzenia bardziej wydajnych procesów. Przyszłość przyniesie bardziej ugruntowane, podejmowane w oparciu o dane decyzje w dziedzinie logistyki, nawet w mniejszych firmach.
REKLAMA
Długoterminowe zmiany nie są jeszcze w pełni znane, ale prawdopodobnym scenariuszem rozwoju są sieci zautomatyzowanych procesów i pojazdów, zintegrowane w jeden, przejrzysty system. Tym sposobem firmy mogą osiągnąć całkowitą kontrolę nad swoimi zasobami oraz optymalną elastyczność przy maksymalnym wykorzystaniu mocy przewozowych. Dyspozytor nie będzie już decydować, który pojazd zostanie wybrany do realizacji konkretnej wysyłki. Firma będzie dysponować w pełni zautomatyzowanym procesem, który uwzględni wiele czynników przy doborze optymalnego pojazdu, trasy i czasu wysyłki dla danych towarów. Taki system może utworzyć zamówienia przewozowe, gdzie przesyłki lub palety są przewożone razem z produktami innych dostawców w celu zagwarantowania maksymalnej opłacalności spedycji. W dłuższej perspektywie automatyzacja również zrestrukturyzuje miejsca pracy. Nie oznacza to wcale zmniejszenia ich liczby. Osoby zatrudnione będą zapewniać dodatkowe usługi zamiast wykonywać proste, powtarzające się zadania.
Cyfryzacja pozwala firmom pokazać swoje najlepsze oblicze. Firmy telematyczne, takie jak WebEye, pomagają w osiągnięciu tego celu, uzbrajając organizacje w dane niezbędne do dalszej ewolucji i rozwoju.
Źródło: Materiały prasowe WebEye
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.