Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Radomia - będzie opóźnienie?
REKLAMA
REKLAMA
Czy będzie opóźnienie w pracach modernizacyjnych linii kolejowej z Warszawy do Radomia?
Termin modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Radomia nie jest zagrożony – uspokaja PKP. Zgodnie z harmonogramem przebiega przebudowa liczącego 27 km odcinka z Warszawy Okęcie do Czachówka. W fazie przetargowej są następne odcinki trasy do Radomia.
REKLAMA
Liczący 100 km odcinek linii kolejowej nr 8 między Radomiem a Warszawą jest objęty albo toczącymi się już robotami, albo pracami związanymi z przetargami i wyłanianiem wykonawców.
Zgodnie z zapowiedziami sprzed kilku miesięcy ówczesnej minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak, modernizacja całego odcinka z Radomia do stolicy miałby się zakończyć najpóźniej w 2020 r.
Zaniepokojenie mieszkańców Radomia, którzy od lat zabiegali o modernizację linii kolejowej do stolicy, wywołały jednak ostatnie doniesienia o problemach związanych z przetargiem na przebudowę odcinka Warka-Radom. Termin składania ofert był zmieniany już kilkakrotnie.
Zobacz też: Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych
Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Radomia
REKLAMA
Według rzecznika PKP Karola Jakubowskiego, zmiana ta nie jest zależna od PLK - wynika m.in. z odwołania, które zgłosił jeden z oferentów do Krajowej Izby Odwoławczej. „Odwołanie zostało przez KIO uwzględnione. Decyzja KIO wzbudziła wątpliwości Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który skierował sprawę do sądu okręgowego” – wyjaśnił rzecznik.
Jakubowski zaznaczył, że mimo opóźnień terminy realizacji inwestycji nie są zagrożone. Modernizacja linii pomiędzy Czachówkiem a Radomiem - jak powiedział - ma się rozpocząć w 2018 r.
Obecnie prowadzona jest przebudowa 27-kilometrowego odcinka linii kolejowej z Warszawy Okęcie do Czachówka. Prace – zdaniem rzecznika - przebiegają zgodnie z harmonogramem. Na tym odcinku PKP planuje modernizację trzech stacji i sześciu przystanków, wymianę 77 km torów, montaż ponad 100 rozjazdów i nowych urządzeń sterowania ruchem oraz 75 km sieci trakcyjnej. Koszt inwestycji to 460 mln zł. Prace mają zakończyć się w II kwartale 2017 r.
REKLAMA
W ocenie rzecznika największe zmiany widać już na stacji Warszawa Okęcie oraz przystankach Warszawa Dawidy, Warszawa Jeziorki i Czachówek Górny. Na stacji Okęcie stoi konstrukcja nowej, przedłużonej kładki, która zapewni pasażerom bezpieczne dojście na peron. „Zamontowane tam windy ułatwią poruszanie się osobom niepełnosprawnym i starszym. Z części nowego, wyspowego peronu korzystają już pasażerowie” – podkreślił Jakubowski. Przebudowa stacji na Okęciu ma zakończyć się jesienią.
Na przystankach Warszawa Dawidy, Warszawa Jeziorki i Czachówek Górny część starych peronów została już rozebrana i wykonawca jest na etapie zabudowy ścianek peronowych dla nowych, 200-metrowych peronów zaprojektowanych na zewnątrz torów. Trwają też prace przygotowawcze do budowy wiaduktu drogowego, który zastąpi obecny przejazd kolejowy w ciągu ulicy Karczunkowskiej, w sąsiedztwie przystanku osobowego Warszawa Jeziorki.
Zobacz też: Lotos Kolej rozpoczyna działalność w Niemczech
Od połowy marca prace obejmą także stację Piaseczno, przystanek Zalesie Górne oraz jeden z torów pomiędzy Piasecznem a Czachówkiem.
Jakubowski podkreślił, że zmodernizowanie odcinka Warszawa Okęcie – Czachówek umożliwi przewoźnikom uruchomienie zupełnie nowych połączeń obsługujących południową część aglomeracji warszawskiej, w tym Nowej Iwicznej, Piaseczna, Zalesia Górnego i Czachówka oraz Góry Kalwarii.
Efektem przebudowy linii nr 8 ma być zwiększenie prędkości pociągów do 160 km na godzinę. Po zakończeniu wszystkich prac podróż najszybszym pociągiem między Radomiem a Warszawą zajmie około 70 minut. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA