REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP PLK i NCBR zainwestują 50 mln zł w innowacje na kolei

PKP PLK i NCBR zainwestują 50 mln zł w innowacje na kolei.
PKP PLK i NCBR zainwestują 50 mln zł w innowacje na kolei.

REKLAMA

REKLAMA

PKP PLK podpisało umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Oba podmioty zainwestują łącznie 50 mln. złotych w programy badawcze. Jakie?

Systemy informatyczne ułatwiające zarządzanie rozjazdami kolejowymi, ograniczenie wpływu kolei na środowisko czy wdrożenie rozwiązań podnoszących trwałość infrastruktury kolejowej - to projekty badawcze, które PKP PLK chce realizować we współpracy z NCBR.

REKLAMA

Umowa o współpracy między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju(NCBR) oraz PKP PLK została podpisana w czwartek w Warszawie. Obie instytucje zadeklarowały przeznaczenie łącznie 50 mln zł na programy badawcze.

"Chcemy skorzystać z polskiej myśli technicznej i doświadczenia polskich inżynierów i ośrodków naukowych, które mają bardzo dużo ciekawych pomysłów. To jest szansa, żeby polscy inżynierowie mogli wcielić w życie swoje pomysły i wizje tak, żeby kolej była jeszcze sprawniejsza" - powiedział prezes PKP PLK Andrzej Filip Wojciechowski.

Zobacz też: Pierwsze zmodernizowane pociągi Przewozów Regionalnych wyjadą na tory w listopadzie 2015 r.

Porozumienie zakłada dofinansowanie projektów B+R, które pozwolą rozwiązać m.in. problemy związane z powstawaniem hałasu przy przewozach kolejowych, lepszym dostosowaniem do potrzeb podróżnych infrastruktury przystanków i stacji m.in. wzmocnieniem nawierzchni peronów oraz zabezpieczeniem elementów wyposażenia. PKP PLK chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w prowadzeniu ruchu pociągów i zoptymalizować proces utrzymania oraz modernizacji infrastruktury kolejowej. Zarządcy infrastruktury zależy także na rozwiązaniach informatycznych, które pozwolą na zarządzanie i kontrolę rozjazdów kolejowych, których jest ponad 40 tys.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwsze konkursy na projekty mają być ogłoszone w przyszłym roku. Wdrożenie opracowanych rozwiązań - jak zapowiadają NCBR i PKP PLK - ruszy w 2017 r.

"Podpisane porozumienie pozwala na realizację projektów badawczo–rozwojowym dotyczących infrastruktury kolejowej, dzięki czemu kolej będzie jeszcze bardziej przyjazna pasażerom i otoczeniu. Efektem tych prac powinny być m.in. implementacje najnowszych technologii w codzienną eksploatację sieci kolejowej, zmniejszenie jej ingerencji w środowisko naturalne i dalsza poprawę konkurencyjności" - powiedział członek zarządu PKP PLK ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki.

Zobacz też: Przetarg na modernizację linii kolejowej Poznań-Piła

Współpraca między NCBR i PKP PLK opierać się będzie na modelu otwartej innowacji, co oznacza, że w konkursach mogą brać udział jednostki naukowe, uczelnie oraz firm z branży kolejowej.

REKLAMA

"Stworzenie nowoczesnego systemu transportu na obszarze Polski jest możliwe wyłącznie przy wykorzystywaniu najnowszych rozwiązań i technologii. Pomogą w tym prace badawczo-rozwojowe realizowane przez polskich naukowców i przedsiębiorców" – powiedział dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski.

To kolejne porozumienie, jakie NCBR podpisał ze spółką kolejową. W sierpniu br. NCBR i PKP Cargo rozpoczęły współpracę i zadeklarowały zainwestowanie 30 mln zł w programy badawcze dotyczące stworzenia innowacyjnych systemów informatycznych, procesów logistycznych związanych m.in. z zarządzaniem taborem oraz poprawą bezpieczeństwa. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA