REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import usługi transportowej

Import usługi transportowej
Import usługi transportowej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska spółka X nabyła usługę transportu towarów od przewoźnika z Niemiec (posługującego się nr VAT-DE), nie posiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Towary zostały przewiezione z magazynu w Czechach do kontrahenta spółki X na terytorium Słowacji. Na jakich zasadach powinna zostać rozliczona w VAT przedmiotowa usługa?

Ponieważ zarówno sprzedawca, jak i nabywca pochodzą z różnych państw członkowskich, należy ustalić, gdzie ww. usługa transportowa powinna zostać opodatkowana. I tak, na podstawie art.  28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Skoro zatem spółka X (podatnik) nabyła usługę transportową, to miejscem świadczenia jest miejsce, w którym znajduje się jej siedziba. Tym samym, usługa ta będzie podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski.

REKLAMA

Zobacz też: Warunki stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego

REKLAMA

W takim przypadku trzeba określić również, który z ww. podmiotów: usługodawca czy usługobiorca jest podatnikiem z tytułu przedmiotowej transakcji. Co do zasady do rozliczenia w VAT transakcji zobowiązany jest sprzedawca, jednak na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT za podatnika uznaje się również osobę prawną nabywającą usługi, jeżeli łącznie spełnione są dwa warunki. Po pierwsze, usługodawcą musi być podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Po drugie, usługobiorcą w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b musi być podatnik, o którym mowa w art. 15 (lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4).

Przesłanki te są spełnione w analizowanym przypadku. W ramach transakcji, o której mowa w stanie faktycznym, doszło bowiem do nabycia usługi transportowej przez polskiego podatnika VAT od podatnika zarejestrowanego dla celów podatku do wartości dodanej w Niemczech, który nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Dlatego też należy stwierdzić, że to spółka X (jako usługobiorca) jest zobligowana do rozliczenia przedmiotowej usługi na gruncie podatku VAT. Co warte podkreślenia, transakcja ta spełnia wymagania niezbędne do uznania jej za import usług w rozumieniu ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, przez import usługi rozumie się świadczenie usługi z tytułu wykonania którego podatnikiem jest podmiot, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Zobacz też: Sankcje za rozpoczęcie ewidencjonowania po terminie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka X jako podatnik obowiązany do rozliczenia importu usługi powinna więc rozpoznać obowiązek podatkowy z tego tytułu z chwilą wykonania świadczenia przez niemieckiego przewoźnika (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT) oraz opodatkować przedmiotowe świadczenie stawką 23% podatku VAT.

Tekst: Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA