REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy PKP Intercity odbierze zamówione Darty do końca roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy PKP Intercity odbierze zamówione Darty do końca roku?
Czy PKP Intercity odbierze zamówione Darty do końca roku?
PESA Bydgoszcz

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli PKP Intercity nie odbierze zamówionych w Pesie nowoczesnych składów Dart do końca 2015 r., straci gigantyczną dotację unijną na ich zakup. Chodzi o około 600 mln. zł.

Liczymy, że jeszcze w tym roku uda się pojechać pierwszymi Dartami – mówi prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz. Dodaje, że przewoźnik szuka rozwiązania, aby nie utracić dotacji unijnej na zakupów Dartów, gdyby nie zostały one dostarczone do końca br.

REKLAMA

Pierwotnie Darty miały wyjechać na tory od wejścia nowego rozkładu jazdy, czyli od niedzieli. „Liczymy, na to, że uda się nam pojechać pierwszymi Dartami w tym roku. To cały czas jest kwestia ile gotowych pojazdów dostarczy nam producent. Obecnie mamy odebrany końcowo jeden pociąg” – powiedział dziennikarzom w niedzielę na Dworcu Centralnym w Warszawie Leonkiewicz.

Pytany, ile Dartów mogłoby pojawić się na torach odpowiedział: „ Myślę, że w tym tygodniu uda się odebrać końcowo 2-3 Darty. Jeśli chodzi o naszą umowę z Pesą (producent Dartów – PAP), ona trwa i Pesa jest zobowiązana dostarczyć nam do końca roku wszystkie 20 pociągów”.

Zobacz też: Pierwszy pociąg Dart dla PKP IC

„Nie mam pewności, że odbierzemy do końca roku wszystkie, ale mocno na to liczę i widzimy, z przesyłanych codziennie harmonogramów, że producent bardzo przyspieszył i że zdąży je dostarczyć”- dodał Leonkiewicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli nie uda się dostarczyć do końca roku wszystkich Dartów, to przepaść może unijna dotacja – ok. 600 mln zł.

„W kwestii dofinansowania unijnego liczymy na to, że uda się nam to zorganizować w taki sposób, żebyśmy nie stracili dofinansowania unijnego i mieli te pojazdy odebrane. To jest kwestia ustaleń z organami państwowymi i jest za wcześnie żeby mówić o jakiś szczegółach, negocjujemy różne rozwiązania” - powiedział Leonkiewicz.

Zobacz też: 18 grudnia strajk w PKP Cargo

REKLAMA

Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat. Producent musi dostarczyć pociągi do końca roku, bo inaczej będzie trzeba zwrócić dotację unijną.

Darty określane, jako „Polskie Pendolino” posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów i waży ok. 280 ton i może rozwijać prędkość 200 km/h. Darty wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki WiFi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta.

Leonkiewicz zapowiedział, także, że prawdopodobnie na wiosnę przyszłego roku pojawi się WiFi w Pendolino.

„W najbliższym czasie będzie uruchamiać przetarg na WiFi w Pednolino. Powinno to pójść szybciej niż dotychczas. Będzie trzeba jednak poczekać na wyłączenie z ruchu poszczególnych pojazdów i planujemy to zrobić w czasie planowanych przeglądów technicznych Pendolino” – dodał Leonkiewicz.

Od północy w niedzielę obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów. Jak zapowiada PKP PLK, na 30 trasach skróciły się czasy przejazdu od 10 minut do trzech godzin. Na trasach pojawiły się także zmodernizowane i nowe pociągi kupione przez przewoźników – PKP Intercity i Przewozy Regionalne. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA