REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy PKP Intercity odbierze zamówione Darty do końca roku?

Czy PKP Intercity odbierze zamówione Darty do końca roku?
Czy PKP Intercity odbierze zamówione Darty do końca roku?
PESA Bydgoszcz

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli PKP Intercity nie odbierze zamówionych w Pesie nowoczesnych składów Dart do końca 2015 r., straci gigantyczną dotację unijną na ich zakup. Chodzi o około 600 mln. zł.

Liczymy, że jeszcze w tym roku uda się pojechać pierwszymi Dartami – mówi prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz. Dodaje, że przewoźnik szuka rozwiązania, aby nie utracić dotacji unijnej na zakupów Dartów, gdyby nie zostały one dostarczone do końca br.

REKLAMA

Pierwotnie Darty miały wyjechać na tory od wejścia nowego rozkładu jazdy, czyli od niedzieli. „Liczymy, na to, że uda się nam pojechać pierwszymi Dartami w tym roku. To cały czas jest kwestia ile gotowych pojazdów dostarczy nam producent. Obecnie mamy odebrany końcowo jeden pociąg” – powiedział dziennikarzom w niedzielę na Dworcu Centralnym w Warszawie Leonkiewicz.

Pytany, ile Dartów mogłoby pojawić się na torach odpowiedział: „ Myślę, że w tym tygodniu uda się odebrać końcowo 2-3 Darty. Jeśli chodzi o naszą umowę z Pesą (producent Dartów – PAP), ona trwa i Pesa jest zobowiązana dostarczyć nam do końca roku wszystkie 20 pociągów”.

Zobacz też: Pierwszy pociąg Dart dla PKP IC

„Nie mam pewności, że odbierzemy do końca roku wszystkie, ale mocno na to liczę i widzimy, z przesyłanych codziennie harmonogramów, że producent bardzo przyspieszył i że zdąży je dostarczyć”- dodał Leonkiewicz.

Jeśli nie uda się dostarczyć do końca roku wszystkich Dartów, to przepaść może unijna dotacja – ok. 600 mln zł.

„W kwestii dofinansowania unijnego liczymy na to, że uda się nam to zorganizować w taki sposób, żebyśmy nie stracili dofinansowania unijnego i mieli te pojazdy odebrane. To jest kwestia ustaleń z organami państwowymi i jest za wcześnie żeby mówić o jakiś szczegółach, negocjujemy różne rozwiązania” - powiedział Leonkiewicz.

Zobacz też: 18 grudnia strajk w PKP Cargo

REKLAMA

Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat. Producent musi dostarczyć pociągi do końca roku, bo inaczej będzie trzeba zwrócić dotację unijną.

Darty określane, jako „Polskie Pendolino” posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów i waży ok. 280 ton i może rozwijać prędkość 200 km/h. Darty wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki WiFi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta.

Leonkiewicz zapowiedział, także, że prawdopodobnie na wiosnę przyszłego roku pojawi się WiFi w Pendolino.

„W najbliższym czasie będzie uruchamiać przetarg na WiFi w Pednolino. Powinno to pójść szybciej niż dotychczas. Będzie trzeba jednak poczekać na wyłączenie z ruchu poszczególnych pojazdów i planujemy to zrobić w czasie planowanych przeglądów technicznych Pendolino” – dodał Leonkiewicz.

Od północy w niedzielę obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów. Jak zapowiada PKP PLK, na 30 trasach skróciły się czasy przejazdu od 10 minut do trzech godzin. Na trasach pojawiły się także zmodernizowane i nowe pociągi kupione przez przewoźników – PKP Intercity i Przewozy Regionalne. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Gołoledź na drogach. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    REKLAMA

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA