Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna
REKLAMA
REKLAMA
Petycję do premier Ewy Kopacz o umieszczenie budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna na listę podstawową projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. podpisało w poniedziałek ponad 30 burmistrzów, wójtów, posłów i senatorów.
REKLAMA
REKLAMA
Pod koniec zeszłego miesiąca PKP PLK SA zdecydowały o wyborze wariantu budowy nowej linii oraz modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz w woj. małopolskim. Szacowana wartość inwestycji to ok. 6 mld zł. Jest to najkosztowniejsze zadanie zawarte w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski. Z kolei w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. inwestycja została umieszczona na liście rezerwowej.
Petycję przyjęto w poniedziałek podczas specjalnego spotkania samorządowców, które odbyło się w niedawno wyremontowanej stacji kolejowej w Rabce-Zdroju. Gospodyni spotkania burmistrz Rabki Ewa Przybyło podkreśliła, że nowa linia ma strategiczne znaczenie dla całej południowej części Małopolski.
Zobacz też: Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. - konsultacje
„Realizacja inwestycji jest szansą na rozwiązanie problemów komunikacyjnych aż trzech regionów: Beskidu Wyspowego, Podhala i Sądecczyzny. Umożliwi stworzenie konkurencyjnych czasów przejazdu pociągów, w stosunku do transportu drogowego, w relacjach Kraków - Nowy Sącz/Zakopane” - napisano w apelu.
REKLAMA
Jak podkreślają jego sygnatariusze, przedsięwzięcie jest zgodne ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020, bowiem przyczyni się do wzrostu udziału podróży wykonywanych transportem zbiorowym w regionach, w których aktualnie transport kolejowy ma znaczenie marginalne. Inwestycja będzie też dotyczyć regionów o dużej gęstości zaludnienia.
Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.
Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe SA do dalszych analiz wybrał wariant rekomendowany przez autorów studium wykonalności. Obejmuje on wariant 1A budowy nowych linii nr 622 i 623 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz opcję 4 modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.
Wariant 1A zakłada wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych. Na trasie będzie zlokalizowanych 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie kolejowe nr 622 i 623 będą liniami dwutorowymi z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc – Tymbark oraz Szczyrzyc – Mszana Dolna. Ich parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.
Jak podkreślają autorzy projektu, odcinek nowej linii został zaprojektowany tak, aby ominąć jak najwięcej istniejących oraz planowanych zabudowań, jednocześnie nie ograniczając parametrów technicznych linii. Ograniczenie prędkości wprowadzono jedynie w rejonie stacji Tymbark.
Zobacz też: Linia kolejowa Warszawa-Radom
Opcja 4 modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz zakłada, że jej długość po zakończeniu inwestycji będzie wynosić 74,5 km. Na trasie planowana jest budowa estakady o długości ok. 1,1 km (okolice Limanowej) oraz dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km (powiat limanowski).
Opcja ta zakłada osiągnięcie prędkości przejazdu pociągu do 120 km/h. W celu zmniejszenia kosztów inwestycji (ograniczenie ilości estakad i tuneli oraz wyburzeń) na kilku krótkich odcinkach będą lokalne ograniczenia prędkości do 80 km/h, a między Mszaną Dolną i Tymbarkiem do 60 km/h.
Według wstępnych prognoz, czasy przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna wyniesie ok. 45 min. Do około jednej godziny skróci się czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć poniżej dwóch godzin.(PAP)
REKLAMA
REKLAMA