REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. - konsultacje

Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych
Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych

REKLAMA

REKLAMA

Konsultacje społeczne Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. potrwają do 11 sierpnia 2015 r. Program będzie podstawą do opracowania planu wydatków na inwestycje kolejowe.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 r.

Do 11 sierpnia br. trwają konsultacje społeczne Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku dot. infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK. Będzie on podstawą do opracowania planu wydatków budżetu państwa na inwestycje kolejowe, które mają wynieść ponad 67 mld zł.

REKLAMA

Na podstawie "Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku – Infrastruktura kolejowa zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe" (KPK) opracowany zostanie szczegółowy plan realizacji inwestycji kolejowych, który będzie zatwierdzany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwo Finansów i w przypadku realizacji programów regionalnych przez ministra odpowiedzialnego za rozwój regionalny.

Zobacz też: Stanęła konstrukcja mostu kolejowego na Martwej Wiśle

REKLAMA

Łącznie KPK zakłada wydanie na inwestycje w infrastrukturę kolejową ponad 67 mld zł. Dokument zakłada maksymalne wykorzystanie środków UE na sfinansowanie projektów w ramach: Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF), Programu Polska Wschodnia na lata 2014-2020 oraz Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020. Oprócz środków unijnych, na sfinansowanie programu zostaną przeznaczone także środki własne PKP PLK SA oraz publiczne środki krajowe.

„Główny cel KPK obejmuje wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju przez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych.(…) Cele szczegółowe obejmują: wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania transportu kolejowego oraz poprawę jakości w przewozach pasażerskich i towarowych” – podkreślono w dokumencie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: PKP Intercity wozi coraz więcej pasażerów

Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. - lista inwestycji

Planowane inwestycje zostały podzielone w KPK na listę podstawową i rezerwową. Jak wskazano w pierwszej kolejności będą realizowane inwestycje z listy podstawowej, zaś w przypadku oszczędności – zadania z listy rezerwowej.

REKLAMA

Na liście podstawowej znalazły się m.in. takie inwestycje jak: prace inwestycyjne na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją, prace na linii kolejowej na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski, oraz Skarżysko Kamienna – Sandomierz, prace na linii kolejowej między Warszawą a Lublinem a także prace na linii średnicowej w stolicy na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia (koszt tej ostatniej inwestycji to 1 mld zł - PAP).

Na tę listę wpisano także prace dotyczące poprawy dostępności kolejowej do portów morskich w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni. Znalazły się na niej także: projekt dynamicznej informacji pasażerskiej i systemu monitoringu wizyjnego na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych za ok. 770 mln zł oraz inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa skrzyżowań linii kolejowych z drogami warte 400 mln zł. Z kolei za ok. 500 mln zł planowana jest poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez zakup specjalistycznego sprzętu technicznego. 900 mln zł zarezerwowano na zwiększenie kolejowej dostępności regionów atrakcyjnych turystycznie.

Lista podstawowa zawiera także takie inwestycje jak: remont torów do wywozu węgla na Górnym i Dolnym Śląsku – łącznie przeznaczono na to ponad 2,3 mld zł, modernizację linii kolejowej między Krakowem a Medyką oraz linii Przemyśl – Medyka i odcinka Rzeszów do granicy państwa.

Podstawowe inwestycje w KPK to także projekty kolejowe zapisane w Regionalnych Programach Operacyjnych. Są wśród nich budowa linii kolejowej od stacji Modlin do portu lotniczego wraz ze stacją, rewitalizacja linii kolejowej Kutno – Płock (obie inwestycje w woj. mazowieckim). Z kolei w Małopolsce planowana jest rewitalizacja linii kolejowej między Kalwarią Zebrzydowską - Wadowicami do granic województwa. Na liście rezerwowej woj. małopolskiego znalazł się projekt budowy infrastruktury do obsługi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Zobacz też: Pośrednictwo w transporcie międzynarodowym, a preferencyjny VAT

KPK zawiera także oddzielną listę projektów dotyczących wschodniej Polski zakładające inwestycje w ciągu Magistrali Wschodniej: Rzeszów/Kielce – Lublin – Białystok – Olsztyn. Magistrala Wschodnia to szczególna koncepcja połączenia miast wojewódzkich Polski wschodniej, które z powodów historycznych nie posiadają bezpośrednich połączeń kolejowych.

W Ocenie Skutków Regulacji wskazano, że efektem realizacji KPK ma być m.in. skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi polskimi miastami, w tym bezpośrednie połączenie centrów miast; zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu przejazdu na poziomie przyjętym w UE; zaproponowanie alternatywnego w stosunku do transportu samochodowego i lotniczego środka transportu; zdecydowane zwiększenie dostępności komunikacyjnej wielu regionów kraju, także dla tzw. ściany wschodniej oraz Polski zachodniej i wzmocnienie powiązań międzyregionalnych, nie tylko w relacjach kolejowych do stolicy; aktywizacja i rozwój urbanistyczny terenów w pobliżu linii kolejowych; zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionów, miast, gmin oraz pozytywny wpływ na zwiększenie mobilności mieszkańców.

Jak wskazano w KPK minister właściwy do spraw transportu składać będzie Radzie Ministrów sprawozdanie z wykonaniu szczegółowego planu realizacji KPK za poprzedni rok do końca marca każdego roku. KPK jest ustanawiany przez Radę Ministrów w drodze uchwały.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA