Program e-Cło - w 2015 r. ruszą nowe e-usługi
REKLAMA
REKLAMA
"Rok 2015 będzie rokiem dużych zmian w naszym systemie informacyjnym Służby Celnej" powiedział Grzegorz Smogorzewski z Rady Programu e-Cło podczas poniedziałkowej konferencji "Ułatwienia dla Biznesu w środowisku cyfrowym Służby Celnej". Zapowiedział on wprowadzenie kilku nowych, zintegrowanych usług programu e-Cło, które mają ułatwić życie klientom.
REKLAMA
"Chcemy dokonać tego przejścia tak, aby odbywało się to bez uszczerbku dla przedsiębiorców" - podkreślił Smogorzewski.
Zobacz też: Kary umowne uiszczane przez odbiorcę towarów/usług
Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC)
Jako pierwsza w marcu 2015 r. ma ruszyć Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC), która będzie stanowić pojedynczy punkt dostępu do wszystkich e-usług Służby Celnej.
REKLAMA
"Eliminujemy to, co mamy w tej chwili, że podmiot musi się logować do kilku różnych systemów (komunikacji), musi pamiętać hasła. Podobnie to eliminujemy po stronie funkcjonariuszy celnych. (…) Do tych wszystkich usług dojdzie też jeden wspólny HelpDesk (system wsparcia dla przedsiębiorców i użytkowników zewnętrznych)" - mówił Smogorzewski.
"W tej chwili, aby korzystać z (systemów obsługi celnej) przedsiębiorca musi się kilkakrotnie ubiegać o umożliwienie korzystania z e-usług. Uruchomimy taki komponent, który odpowiada za budowę bazy użytkowników-klientów, aby nie robić tego wielokrotnie. (…) Chcemy, żeby ta rejestracja dokonywała się online. Nie trzeba już będzie przychodzić do funkcjonariusza, do urzędu" - uzupełnił Smogorzewski.
Jak dodał, ci przedsiębiorcy czy ich przedstawiciele, tj. agenci celni, którzy już zarejestrowali się w systemie, nie będą musieli robić tego ponownie. "Udostępnimy tylko dane do sprawdzenia" - powiedział.
Zobacz też: Rozpoczną testy systemu e-booking dla ciężarówek
Zintegrowane obsługi w tranzycie, eksporcie i imporcie
Od początku czerwca zacznie funkcjonować tzw. zintegrowana obsługa w tranzycie, od 1 lipca zintegrowana obsługa w eksporcie, a od początku września zintegrowana obsługa w imporcie, które mają zapewnić sprawniejszą obsługę procesów celnych, ułatwić kontakty i wymianę informacji z izbami celnymi.
Dadzą one m.in. możliwość przedstawienia towaru w innym urzędzie celnym niż urząd złożenia zgłoszenia, w pełni elektroniczną obsługę poświadczenia wspólnotowego statusu towarów czy obsługę procedur uproszczonych.
Także latem, 1 lipca wystartuje jedno okienko do rozliczeń ceł i podatków.
REKLAMA
"W oparciu o nowy system finansowo-księgowy uruchomimy centralizację w zakresie rozliczeń należności celnych i podatków. Będzie jedno konto dla cła, jedno konto dla akcyzy i jedno konto dla podatków od gier. Będzie to obsługiwane w formie scentralizowanej przez Izbę Celną w Krakowie, a więc sytuacja, w której ktoś ma niedopłatę w jednej izbie i nadpłatę już od 1 lipca nie będzie już występować" - powiedział Smogorzewski.
"Zachęcam do korzystania z już zdefiniowanych przelewów zarówno dla podatków jak i cła, co będzie dostępne już wkrótce, aby ułatwiło nam to, a i (przedsiębiorcom też) automatyczne rozliczanie należności, a więc automatyczne przypisanie kwot z przelewów do poszczególnych dokumentów akcyzowych i celnych" - dodał.
1 września tego roku ma również ruszyć zintegrowana obsługa składania deklaracji INTRASTAT, czyli raportowania do systemu statystyki handlu towarami pomiędzy państwami Unii Europejskiej.
Pozwoli ona na przygotowanie oraz przesyłanie zgłoszeń INTRASTAT w oparciu o interaktywny formularz oraz wprowadzi mechanizmy automatycznej korekty, co ma zminimalizować konieczność kontaktowania się w tej sprawie z przedsiębiorcami. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA