REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary umowne uiszczane przez odbiorcę towarów/usług

ary umowne uiszczane przez odbiorcę towarów/usług. Fot. Fotolia
ary umowne uiszczane przez odbiorcę towarów/usług. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o PDOP do kosztów uzyskania przychodów dotyczy wyłącznie dostawców towarów/podmioty świadczące usługi – jeśli dostawa lub świadczenie będą wadliwe. W przypadku wypłaty kary umownej/odszkodowania przez odbiorcę towarów/usług, wypłacona kwota nie mieści się w zakresie powyższego przepisu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o PDOP do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczać kar umownych oraz odszkodowań wypłaconych z tytułu:

REKLAMA

  • wady dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług,
  • zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad,
  • zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót lub usług.

Powyższy przepis dotyczy wyłącznie dostawców towarów/podmioty świadczące usługi – jeśli dostawa lub świadczenie będą wadliwe. W przypadku wypłaty kary umownej/odszkodowania przez odbiorcę towarów/usług, wypłacona kwota nie mieści się w zakresie powyższego przepisu.

Zobacz też: Utrata polskiego prawa jazdy w Niemczech - co dalej robić ?

REKLAMA

Zauważyć należy jednak, iż sam fakt niezaliczenia odszkodowania czy kary umownej do wydatków określonych w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o PDOP  nie decyduje jeszcze o tym, czy wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów. Wydatek taki musi bowiem spełniać ogólną zasadę zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP tj. istnienie związku przyczynowo – skutkowego poniesionego wydatku z przychodem, lub też wydatek ten musi służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Wydatek powinien być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu albo w celu zabezpieczenia bądź zachowania źródła przychodów. 

Można spotkać się także ze stanowiskiem organów podatkowych, zgodnie z którym każda kara umowna niewypełniająca kryteriów wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP może stanowić koszt uzyskania przychodu. Dla przykładu wskazać można pismo Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 14 sierpnia 2007 r., sygn. 1472/ROP1/423-222/07/KUKM): koszt uzyskania przychodów może stanowić także kara umowna wypłacona na skutek niewykonania zobowiązania. Jej zastrzeżenie w momencie zawierania umowy jest racjonalnym i logicznym narzędziem zabezpieczającym strony umowy. Natomiast wypłacenie kary umownej z tytułu niewykonania umowy logicznie zabezpiecza źródło przychodu, ponieważ podmiot, który umownych kar z tytułu niewykonania zobowiązania nie płaci, naraża się na utratę zaufania i wiarygodności u kontrahentów, co może skutkować utratą źródła przychodu”. Wskazać jednak należy, że w związku z treścią przepisu zawartego w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, takie stanowisko wiąże się z bardzo wysokim ryzykiem podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Stawka 0% podatku VAT dla usług transportu międzynarodowego

W przypadku zatem braku możliwości stwierdzenia obiektywnych i bezspornych przyczyn wypłaty kary umownej/odszkodowania pozwalających potwierdzić związek wydatku z możliwością uzyskania/zabezpieczenia przychodu (np. bezpośredni związek kary umownej z zapewnieniem realizacji konkretnego kontraktu z innym klientem), zalecane jest wyłączenie wydatku w postaci kary umownej/odszkodowania z kosztów uzyskania przychodu.

Stan prawny: 08.01.2015 r.

Tekst: Igor Klimkowski. ECDDP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA