REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rolnicy zawalczą o modernizację polnych dróg

Rolnicy zawalczą o modernizację polnych dróg.
Rolnicy zawalczą o modernizację polnych dróg.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego zwraca uwagę na problem konieczności modernizacji dróg dojazdowych do pól. M.in. dzięki dotacjom unijnym znacznie wzrosła ilość nowoczesnego sprzętu wykorzystywanego w rolnictwie, niestety intensywna eksploatacja polnych dróg dojazdowych przekłada się na ich znaczną dewastację.

Przewodniczący Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, wójt Korycina Mirosław Lech powiedział PAP, że żaden z regionów nie ma takiego programu, a pomysł powstał, bo potrzeby w zakresie modernizowania dróg prowadzących do pól w Podlaskiem są bardzo duże.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Nowoczesny sprzęt musi dojechać na pola

Pomysł poparła już wcześniej m.in. Podlaska Izba Rolnicza. Izba podkreśliła, że w ostatnich latach dzięki inwestycjom w gospodarstwach za sprawą m.in pieniędzy unijnych, potroiła się liczba ciągników, więcej jest też nowoczesnych, ciężkich maszyn rolniczych. "Ten sprzęt musi jednak dojechać do pól, a tymczasem tereny województwa podlaskiego charakteryzują się niekorzystną strukturą obszarów, pola są małe, podzielone i rozdrobnione. Dlatego dróg dojazdowych jest dużo i często niedostosowanych do wymagań nowoczesnego rolnictwa" - argumentowała izba. Rolniczy samorząd dodaje, że drogi te często nie mają rowów, odwodnień, przepustów i przy niekorzystnych warunkach pogodowych bywają nieprzejezdne.

Zobacz też: Nowy tunel na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich?

REKLAMA

Program modernizacji dróg polnych na podobnych zasadach do schetynówek?

Związek Gmin Wiejskich, który skupia 94 podlaskie gminy (czyli zdecydowaną większość) proponuje, by w ramach programu z budżetu województwa pochodziło na ten cel ok. 5-6 mln zł rocznie; początkowo mogłoby to być mniej, drugie tyle będą dokładać samorządy lokalne. Program miałby działać na podobnych zasadach jak rządowy program przebudowy i modernizacji dróg lokalnych (gminnych i powiatowych), potocznie nazywanych schetynówkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Związek szacuje, że w Podlaskiem jest ok. 10 tys. km dróg dojazdowych do pól. Rocznie, w regionie, na ich modernizacje jest przeznaczane ok. 1 mln zł, a potrzeby są kilkakrotnie większe. Gminy szacują, że remont jednego kilometra polnej drogi, np. utwardzenie, poprawa nawierzchni, kosztuje ok. 100 tys. zł.

Rzecznik marszałka województwa Jan Kwasowski poinformował w środę PAP, że marszałek Mieczysław Baszko zaproponował wójtom, by zasady funkcjonowania programu opracowały wspólnie gminy wiejskie z władzami województwa tak, by można go było wdrażać z przyszłego budżetu. Zapowiedział jednocześnie, że w 2015 r. będzie więcej pieniędzy na rekultywacje gruntów rolnych, które są przeznaczane na modernizacje dróg rolniczych oraz dojazdowych do pól. "Prowadzone też będzie odkrzaczanie i odkamienianie pól" - dodał Kwasowski.

Zobacz też: Test Porsche Macan S Diesel

Z udostępnionych PAP danych urzędu marszałkowskiego w Białymstoku wynika, że w 2012 r. podlaskie gminy dostały na modernizacje dróg dojazdowych do gruntów rolnych 550 tys. zł (na poprawę stanu 17,9 km dróg), w 2013 r. było to 720 tys. zł ( blisko 18,5 km dróg), w 2014 r. natomiast 860 tys. zł. (na 21,2 km). W 2015 r. będzie to 1 mln zł - poinformowała PAP geodeta województwa, dyrektor departamentu mienia i geodezji w urzędzie marszałkowskim Anna Rakieć. Zaznaczyła, że pieniądze pochodzą z wpłat w związku z wydawanymi przez starostwa powiatowe decyzjami o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej na terenie województwa pod planowane inwestycje.(PAP)

kow/ drag/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA