REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rolnicy zawalczą o modernizację polnych dróg

Rolnicy zawalczą o modernizację polnych dróg.
Rolnicy zawalczą o modernizację polnych dróg.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego zwraca uwagę na problem konieczności modernizacji dróg dojazdowych do pól. M.in. dzięki dotacjom unijnym znacznie wzrosła ilość nowoczesnego sprzętu wykorzystywanego w rolnictwie, niestety intensywna eksploatacja polnych dróg dojazdowych przekłada się na ich znaczną dewastację.

Przewodniczący Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, wójt Korycina Mirosław Lech powiedział PAP, że żaden z regionów nie ma takiego programu, a pomysł powstał, bo potrzeby w zakresie modernizowania dróg prowadzących do pól w Podlaskiem są bardzo duże.

REKLAMA

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Nowoczesny sprzęt musi dojechać na pola

Pomysł poparła już wcześniej m.in. Podlaska Izba Rolnicza. Izba podkreśliła, że w ostatnich latach dzięki inwestycjom w gospodarstwach za sprawą m.in pieniędzy unijnych, potroiła się liczba ciągników, więcej jest też nowoczesnych, ciężkich maszyn rolniczych. "Ten sprzęt musi jednak dojechać do pól, a tymczasem tereny województwa podlaskiego charakteryzują się niekorzystną strukturą obszarów, pola są małe, podzielone i rozdrobnione. Dlatego dróg dojazdowych jest dużo i często niedostosowanych do wymagań nowoczesnego rolnictwa" - argumentowała izba. Rolniczy samorząd dodaje, że drogi te często nie mają rowów, odwodnień, przepustów i przy niekorzystnych warunkach pogodowych bywają nieprzejezdne.

Zobacz też: Nowy tunel na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich?

Program modernizacji dróg polnych na podobnych zasadach do schetynówek?

REKLAMA

Związek Gmin Wiejskich, który skupia 94 podlaskie gminy (czyli zdecydowaną większość) proponuje, by w ramach programu z budżetu województwa pochodziło na ten cel ok. 5-6 mln zł rocznie; początkowo mogłoby to być mniej, drugie tyle będą dokładać samorządy lokalne. Program miałby działać na podobnych zasadach jak rządowy program przebudowy i modernizacji dróg lokalnych (gminnych i powiatowych), potocznie nazywanych schetynówkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Związek szacuje, że w Podlaskiem jest ok. 10 tys. km dróg dojazdowych do pól. Rocznie, w regionie, na ich modernizacje jest przeznaczane ok. 1 mln zł, a potrzeby są kilkakrotnie większe. Gminy szacują, że remont jednego kilometra polnej drogi, np. utwardzenie, poprawa nawierzchni, kosztuje ok. 100 tys. zł.

Rzecznik marszałka województwa Jan Kwasowski poinformował w środę PAP, że marszałek Mieczysław Baszko zaproponował wójtom, by zasady funkcjonowania programu opracowały wspólnie gminy wiejskie z władzami województwa tak, by można go było wdrażać z przyszłego budżetu. Zapowiedział jednocześnie, że w 2015 r. będzie więcej pieniędzy na rekultywacje gruntów rolnych, które są przeznaczane na modernizacje dróg rolniczych oraz dojazdowych do pól. "Prowadzone też będzie odkrzaczanie i odkamienianie pól" - dodał Kwasowski.

Zobacz też: Test Porsche Macan S Diesel

Z udostępnionych PAP danych urzędu marszałkowskiego w Białymstoku wynika, że w 2012 r. podlaskie gminy dostały na modernizacje dróg dojazdowych do gruntów rolnych 550 tys. zł (na poprawę stanu 17,9 km dróg), w 2013 r. było to 720 tys. zł ( blisko 18,5 km dróg), w 2014 r. natomiast 860 tys. zł. (na 21,2 km). W 2015 r. będzie to 1 mln zł - poinformowała PAP geodeta województwa, dyrektor departamentu mienia i geodezji w urzędzie marszałkowskim Anna Rakieć. Zaznaczyła, że pieniądze pochodzą z wpłat w związku z wydawanymi przez starostwa powiatowe decyzjami o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej na terenie województwa pod planowane inwestycje.(PAP)

kow/ drag/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA