REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy polscy kierowcy zarobią w Niemczech 8,5 euro za godzinę?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy polscy kierowcy zarobią w Niemczech 8,5 euro za godzinę?
Czy polscy kierowcy zarobią w Niemczech 8,5 euro za godzinę?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. w Niemczech obowiązuje minimalna stawka płacy za godzinę pracy. To 8,5 euro za godzinę. Czy to oznacza, że tyle powinni zarabiać kierowcy zawodowi, którzy np. jadą przez Niemcy tranzytem? Wiele wskazuje na to, że tak.

Efektem nowych przepisów, powszechnie obowiązujących na terenie Niemiec, stawka płacy minimalnej wynosi od początku roku 8,5 euro. Dotyczy to nie tylko samych Niemców, ale również pracowników z zagranicy oraz zarówno transportów kierowanych do Niemiec, jak i tych przejeżdżających przez ich terytorium. Warto zaznaczyć, że nieprzestrzegane tych przepisów będzie wiązać się z surowym karami finansowymi, a strona niemiecka rezerwuje sobie prawo szczegółowej kontroli dokumentów potwierdzających deklaracje, np. umów o pracę czy zasad wynagradzania pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

W dyskusji na temat długofalowych skutków tych przepisów słychać głosy zaniepokojenia, że niektóre mniejsze firmy, których nie będzie stać na podniesienie płac, zaczną zatrudniać pracowników na czarno albo upadną, jednak z drugiej strony większość przewoźników zwraca uwagę, że stawki ich przewoźników już i tak sięgają wymaganej stawki.

Dopóki strona niemiecka nie przedstawi innej wykładni przepisów ustawy MiLoG o minimalnym wynagrodzeniu rekomendowałbym skrupulatne przestrzeganie niemieckich wymogów. Warto zaznaczyć, że polskie firmy transportowe, przy realizacji przewozów po terytorium Niemiec, płacą swoim kierowcom łącznie, z różnych tytułów nawet więcej niż wymagane nowym prawem 8,5 euro za godzinę. Obecnie nie jest jednak pewne, czy ustawa odnosi się do wszystkich elementów wynagrodzenia. Tymczasem pensja kierowcy ma wiele składników m.in. część zasadniczą, premie za liczbę przejechanych kilometrów i oszczędność paliwa, a także a także różnego rodzaju ryczałty – mówi Piotr W. Krawiecki, Prezes Zarządu DSV Road.

Zobacz też: Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer

REKLAMA

Lepiej płacić kierowcom 8,5 euro za godzinę

Przepisy ustawy MiLoG oznaczają też, ze firmy spedycyjne nie zatrudniające kierowców mogą być, na podstawie tych przepisów, zobowiązane do wypłaty minimalnego wynagrodzenia na rzecz kierowców firm przewozowych, z usług których skorzystały. Co to oznacza w praktyce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według mnie nic nie wskazuje na to, żeby do czasu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości - co z pewnością potrwa kilka miesięcy - urzędnicy niemieckiego resortu finansów mieli interpretować przepisy na korzyść polskich przewoźników, stosując dla nas taryfę ulgową. Dlatego za Zrzeszeniem Polskich Przewoźników Drogowych rekomendowałbym ścisłe przestrzeganie wymogów powiadamiania niemieckiego urzędu celnego oraz ewidencjonowania i archiwizowania dokumentacji pracowniczej - mówi Piotr W. Krawiecki, Prezes Zarządu DSV Road. Z pewnością wzrosną wkrótce stawki za przewozy wewnątrzniemieckie realizowane przez niemieckie firmy dystrybucyjne, które zatrudniają kierowców tzw. tanich bander m.in. bułgarskich, rumuńskich i polskich, których płaca za godzinę bardzo często była znacznie niższa niż 8,50 euro.

Zobacz też: Test Hyundai ix35 CRDi 136 KM aut. AWD

Nowe przepisy zinterpretuje komisja Europejska

Obecnie polski MSZ oczekuje na odpowiedź strony niemieckiej na wystosowane pod koniec roku pismo z prośbą o informacje, jak powinna być stosowana nowa ustawa. Wątpliwości budzi bowiem zgodność nowych niemieckich przepisów z prawem Unii Europejskiej, biorąc pod uwagę zasadę swobodnego świadczenia usług na europejskim rynku. Również Komisja Europejska została poproszona o interpretację niemieckich przepisów oraz określenie, czy są one zgodne z prawem unijnym.

Źródło: Materiały prasowe Grupy DSV

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA