REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniejsze kolejki na przejściach z Białorusią

Mniejsze kolejki na przejściach z Białorusią. Fot. Fotolia
Mniejsze kolejki na przejściach z Białorusią. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki zwiększonej częstotliwości odpraw dokonywanych przez białoruskich celników zmniejszyły się kolejki na przejściach granicznych w woj. Podlaskim.

W sobotę wczesnym popołudniem w Kuźnicy kierowcy ciężarówek oczekiwali w kolejce na wyjazd na Białoruś 13 godz., w Bobrownikach - 14 godz. Dobę wcześniej - odpowiednio 6 i 5 godz.

REKLAMA

REKLAMA

Na obu przejściach kolejki ciężarówek są tradycyjnie dłuższe w weekendy, a w minionych latach dodatkowo czas oczekiwania na wyjazd z Polski znacznie wydłużał się przed Bożym Narodzeniem, bo wiele firm chciało zdążyć z realizacją kontraktów przed końcem roku.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Do tej pory przejścia graniczne z Białorusią były zakorkowane

Rok temu, na kilka dni przed świętami, w Kuźnicy i Bobrownikach w kolejce tirów trzeba było czekać ok. doby. Zaś ze statystyk Izby Celnej w Białymstoku wynika, że w 2013 roku maksymalny czas oczekiwania na wyjazd z Polski w okresie przedświątecznym wyniósł dla tych przejść odpowiednio: 43 godz. i 36 godz.

REKLAMA

Jeszcze gorzej było w 2012 roku. Wtedy spiętrzenie ruchu przedświątecznego miało miejsce w weekend w połowie grudnia, gdy w zimowych warunkach czas oczekiwania sięgał nawet trzech dób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym roku kolejki są krótsze na tyle, że służby graniczne i policja nie musiały jeszcze ani razu tworzyć na drogach dojazdowych tzw. stref buforowych. To rozwiązanie w sytuacji, gdy liczba ciężarówek dojeżdżających do przejść wzrośnie powyżej określonej liczby. W przypadku Kuźnicy - przy liczbie powyżej 550 ciężarówek w kolejce, w przypadku Bobrownik - powyżej 450.

Kolejka jest wówczas dzielona na dwie części. Pierwsza jej część jest sukcesywnie odprawiana, pozostała wstrzymywana. Rozwiązanie ma poprawiać bezpieczeństwo ruchu i stworzyć kierowcom możliwość kilkugodzinnego odpoczynku, bez konieczności stałego pilnowania miejsca w kolejce.

Zobacz też: VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów

Na przejściach granicznych z Białorusią kolejki są krótsze choć ruch nie zmalał

Według danych Izby Celnej w Białymstoku, kolejki są krótsze, ale ruch ciężarówek nie zmalał, co mogłoby mieć związek z embargiem rosyjskim na niektóre towary z Polski. Od 1 stycznia do 15 grudnia wyjechało bowiem z Polski przez przejście w Kuźnicy 163 tys. ciężarówek, zaś przez Bobrowniki - 146 tys. ciężarówek. "To dane praktycznie identyczne z 2013 rokiem" - powiedział PAP rzecznik IC w Białymstoku Maciej Czarnecki.

W ocenie celników, kolejki są krótsze, bo więcej odpraw dokonują służby po stronie białoruskiej. "Widzimy dobrą pracę służb granicznych i celników białoruskich, którzy odbierają to, co my odprawiamy" - dodał Czarnecki. W przeszłości bowiem często było tak, że ciężarówki po odprawie polskiej musiały oczekiwać na terminalach na odprawę białoruską. Czas się wydłużał, bo po zapełnieniu terminalu nie można było dokonywać też odpraw po polskiej stronie.

Czarnecki podał przykład porozumienia służb celnych dotyczącego Bobrownik, gdzie za optymalną liczbę odpraw ciężarówek w czasie 12-godzinnej zmiany przyjęto 220 aut wyjeżdżających z Polski. Obecnie Białorusini potrafią odprawić w czasie weekendu ok. 300 samochodów w czasie jednej zmiany. "Wzmocnienie kadrowe po stronie białoruskiej daje widoczne efekty. My zresztą też wzmocniliśmy kadrowo nasze przejścia graniczne, zawsze w okresie przedświątecznym przygotowujemy się na ten duży ruch" - dodał rzecznik.

Czarnecki przypomniał, że od kilku lat wdrażane są różne rozwiązania, by można było sprawniej przekraczać granicę zarówno w ruchu osobowym, jak i ciężarówką. To m.in. szybsza ścieżka odpraw dla samochodów bez ładunku, internetowa informacja o granicach (strona internetowa www.granica.gov.pl oraz aplikacja na urządzenia mobilne), możliwość zarezerwowania odprawy autokaru czy wydzielone pasy dla podróżnych, którzy elektronicznie zgłaszają dokumenty tax free.

W przyszłym roku na dwóch przejściach granicznych w kraju planowany jest pilotaż projektu e-booking truck, czyli wprowadzenie systemu elektronicznej rezerwacji terminu odprawy ciężarówek, bo pomogłoby zlikwidować ich kolejki przed przejściami. (PAP)

rof/ je/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA