REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce.
Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce.

REKLAMA

REKLAMA

Samorząd województwa wielkopolskiego poparł plan restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. W ramach planu jednym z inwestorów zostanie skarb państwa, który zainwestuje w spółkę 750 mln. zł.

Proponowany plan restrukturyzacji zakłada m.in. pozyskanie większościowego inwestora ze strony skarbu państwa, który wniesie do spółki 750 mln zł na jej oddłużenie i rozwój.

REKLAMA

Jak powiedział w czwartek PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, samorząd poparł plan, ale porozumienie nie jest jeszcze podpisane. „Nasze warunki muszą zostać potwierdzone” – dodał Jankowiak.

REKLAMA

Jednym z punktów planu restrukturyzacji PR jest wprowadzenie co najmniej pięcioletnich umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach. Wielkopolska chciała mieć swobodę w zlecaniu tzw. pracy przewozowej pomiędzy PR a należącą do samorządu województwa spółką Koleje Wielopolskie.

„W sytuacji, kiedy mamy własnego przewoźnika, który się dynamicznie rozwija, kiedy są zaplanowane w regionalnym programie operacyjnym pieniądze na zakup taboru, to nie mogę związać sobie rąk określoną pracą przewozową w wieloletniej perspektywie. Muszę mieć w tym względzie swobodę. Jeżeli druga strona gwarantuje mi taką swobodę, to ustaje jedna z podstawowych barier, aby przystąpić do porozumienia” – wyjaśnił Jankowiak.

Kwestią sporną było też przejmowanie pracowników zwalnianych z PR. „Trudno, żebym podpisał porozumienie, że będę przyjmował pracowników na zasadach obowiązujących w spółce PR, jeśli w spółce Koleje Wielkopolskie występują inne zasady” – powiedział wicemarszałek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Jankowiak zapowiedział, że Wielkopolska w najbliższych latach ma zamiar zwiększać pracę przewozową, kolejarze znajdą więc zatrudnienie - jak nie w PR, to w Kolejach Wielkopolskich.

Wicemarszałek przyznał, że nadal za najlepsze rozwiązanie dla PR uważa podział spółki. „Strona rządowa na dzisiaj tego nie przewiduje, a stan obecny nie może trwać” – powiedział.

REKLAMA

Wielkopolska po dopełnieniu kwestii formalnych będzie ósmym województwem, które opowiedziało się za restrukturyzacją przewoźnika. Do tej pory plan poparli marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego oraz pomorskiego. Oznacza to poparcie właścicieli reprezentujących 57,2 proc. udziałów w PR. Jak poinformowała w komunikacie spółka, zarząd firmy kontynuuje rozmowy z przedstawicielami pozostałych województw.

Cytowany w komunikacie prezes zarządu PR Tomasz Pasikowski wyraził zadowolenie, że „grono właścicieli popierających restrukturyzację Przewozów Regionalnych systematycznie się powiększa”. Stwierdził, że „wszystkim nam zależy na dobru spółki, a co za tym idzie, na szybkim podjęciu optymalnych działań, które będą miały szansę ją uzdrowić". „Dlatego kontynuujemy negocjacje w województwach” – dodał.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Plan restrukturyzacji zakłada, że partner strategiczny reprezentujący skarb państwa wniesie do spółki około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki. Jednocześnie mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach, a nie jak dotychczas roczne czy dwuletnie.

PR są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tys. osób. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1,6 tys. pociągów przewoźnika. (PAP)

pil/ gma/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

REKLAMA

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA