REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce.
Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce.

REKLAMA

REKLAMA

Samorząd województwa wielkopolskiego poparł plan restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. W ramach planu jednym z inwestorów zostanie skarb państwa, który zainwestuje w spółkę 750 mln. zł.

Proponowany plan restrukturyzacji zakłada m.in. pozyskanie większościowego inwestora ze strony skarbu państwa, który wniesie do spółki 750 mln zł na jej oddłużenie i rozwój.

REKLAMA

Jak powiedział w czwartek PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, samorząd poparł plan, ale porozumienie nie jest jeszcze podpisane. „Nasze warunki muszą zostać potwierdzone” – dodał Jankowiak.

REKLAMA

Jednym z punktów planu restrukturyzacji PR jest wprowadzenie co najmniej pięcioletnich umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach. Wielkopolska chciała mieć swobodę w zlecaniu tzw. pracy przewozowej pomiędzy PR a należącą do samorządu województwa spółką Koleje Wielopolskie.

„W sytuacji, kiedy mamy własnego przewoźnika, który się dynamicznie rozwija, kiedy są zaplanowane w regionalnym programie operacyjnym pieniądze na zakup taboru, to nie mogę związać sobie rąk określoną pracą przewozową w wieloletniej perspektywie. Muszę mieć w tym względzie swobodę. Jeżeli druga strona gwarantuje mi taką swobodę, to ustaje jedna z podstawowych barier, aby przystąpić do porozumienia” – wyjaśnił Jankowiak.

Kwestią sporną było też przejmowanie pracowników zwalnianych z PR. „Trudno, żebym podpisał porozumienie, że będę przyjmował pracowników na zasadach obowiązujących w spółce PR, jeśli w spółce Koleje Wielkopolskie występują inne zasady” – powiedział wicemarszałek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Jankowiak zapowiedział, że Wielkopolska w najbliższych latach ma zamiar zwiększać pracę przewozową, kolejarze znajdą więc zatrudnienie - jak nie w PR, to w Kolejach Wielkopolskich.

Wicemarszałek przyznał, że nadal za najlepsze rozwiązanie dla PR uważa podział spółki. „Strona rządowa na dzisiaj tego nie przewiduje, a stan obecny nie może trwać” – powiedział.

REKLAMA

Wielkopolska po dopełnieniu kwestii formalnych będzie ósmym województwem, które opowiedziało się za restrukturyzacją przewoźnika. Do tej pory plan poparli marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego oraz pomorskiego. Oznacza to poparcie właścicieli reprezentujących 57,2 proc. udziałów w PR. Jak poinformowała w komunikacie spółka, zarząd firmy kontynuuje rozmowy z przedstawicielami pozostałych województw.

Cytowany w komunikacie prezes zarządu PR Tomasz Pasikowski wyraził zadowolenie, że „grono właścicieli popierających restrukturyzację Przewozów Regionalnych systematycznie się powiększa”. Stwierdził, że „wszystkim nam zależy na dobru spółki, a co za tym idzie, na szybkim podjęciu optymalnych działań, które będą miały szansę ją uzdrowić". „Dlatego kontynuujemy negocjacje w województwach” – dodał.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Plan restrukturyzacji zakłada, że partner strategiczny reprezentujący skarb państwa wniesie do spółki około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki. Jednocześnie mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach, a nie jak dotychczas roczne czy dwuletnie.

PR są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tys. osób. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1,6 tys. pociągów przewoźnika. (PAP)

pil/ gma/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA