REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce.
Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce.

REKLAMA

REKLAMA

Samorząd województwa wielkopolskiego poparł plan restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. W ramach planu jednym z inwestorów zostanie skarb państwa, który zainwestuje w spółkę 750 mln. zł.

Proponowany plan restrukturyzacji zakłada m.in. pozyskanie większościowego inwestora ze strony skarbu państwa, który wniesie do spółki 750 mln zł na jej oddłużenie i rozwój.

REKLAMA

REKLAMA

Jak powiedział w czwartek PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, samorząd poparł plan, ale porozumienie nie jest jeszcze podpisane. „Nasze warunki muszą zostać potwierdzone” – dodał Jankowiak.

Jednym z punktów planu restrukturyzacji PR jest wprowadzenie co najmniej pięcioletnich umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach. Wielkopolska chciała mieć swobodę w zlecaniu tzw. pracy przewozowej pomiędzy PR a należącą do samorządu województwa spółką Koleje Wielopolskie.

„W sytuacji, kiedy mamy własnego przewoźnika, który się dynamicznie rozwija, kiedy są zaplanowane w regionalnym programie operacyjnym pieniądze na zakup taboru, to nie mogę związać sobie rąk określoną pracą przewozową w wieloletniej perspektywie. Muszę mieć w tym względzie swobodę. Jeżeli druga strona gwarantuje mi taką swobodę, to ustaje jedna z podstawowych barier, aby przystąpić do porozumienia” – wyjaśnił Jankowiak.

REKLAMA

Kwestią sporną było też przejmowanie pracowników zwalnianych z PR. „Trudno, żebym podpisał porozumienie, że będę przyjmował pracowników na zasadach obowiązujących w spółce PR, jeśli w spółce Koleje Wielkopolskie występują inne zasady” – powiedział wicemarszałek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Jankowiak zapowiedział, że Wielkopolska w najbliższych latach ma zamiar zwiększać pracę przewozową, kolejarze znajdą więc zatrudnienie - jak nie w PR, to w Kolejach Wielkopolskich.

Wicemarszałek przyznał, że nadal za najlepsze rozwiązanie dla PR uważa podział spółki. „Strona rządowa na dzisiaj tego nie przewiduje, a stan obecny nie może trwać” – powiedział.

Wielkopolska po dopełnieniu kwestii formalnych będzie ósmym województwem, które opowiedziało się za restrukturyzacją przewoźnika. Do tej pory plan poparli marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego oraz pomorskiego. Oznacza to poparcie właścicieli reprezentujących 57,2 proc. udziałów w PR. Jak poinformowała w komunikacie spółka, zarząd firmy kontynuuje rozmowy z przedstawicielami pozostałych województw.

Cytowany w komunikacie prezes zarządu PR Tomasz Pasikowski wyraził zadowolenie, że „grono właścicieli popierających restrukturyzację Przewozów Regionalnych systematycznie się powiększa”. Stwierdził, że „wszystkim nam zależy na dobru spółki, a co za tym idzie, na szybkim podjęciu optymalnych działań, które będą miały szansę ją uzdrowić". „Dlatego kontynuujemy negocjacje w województwach” – dodał.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Plan restrukturyzacji zakłada, że partner strategiczny reprezentujący skarb państwa wniesie do spółki około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki. Jednocześnie mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach, a nie jak dotychczas roczne czy dwuletnie.

PR są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tys. osób. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1,6 tys. pociągów przewoźnika. (PAP)

pil/ gma/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA