REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce

Subskrybuj nas na Youtube
Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce.
Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce.

REKLAMA

REKLAMA

Samorząd województwa wielkopolskiego poparł plan restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. W ramach planu jednym z inwestorów zostanie skarb państwa, który zainwestuje w spółkę 750 mln. zł.

Proponowany plan restrukturyzacji zakłada m.in. pozyskanie większościowego inwestora ze strony skarbu państwa, który wniesie do spółki 750 mln zł na jej oddłużenie i rozwój.

REKLAMA

Jak powiedział w czwartek PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, samorząd poparł plan, ale porozumienie nie jest jeszcze podpisane. „Nasze warunki muszą zostać potwierdzone” – dodał Jankowiak.

REKLAMA

Jednym z punktów planu restrukturyzacji PR jest wprowadzenie co najmniej pięcioletnich umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach. Wielkopolska chciała mieć swobodę w zlecaniu tzw. pracy przewozowej pomiędzy PR a należącą do samorządu województwa spółką Koleje Wielopolskie.

„W sytuacji, kiedy mamy własnego przewoźnika, który się dynamicznie rozwija, kiedy są zaplanowane w regionalnym programie operacyjnym pieniądze na zakup taboru, to nie mogę związać sobie rąk określoną pracą przewozową w wieloletniej perspektywie. Muszę mieć w tym względzie swobodę. Jeżeli druga strona gwarantuje mi taką swobodę, to ustaje jedna z podstawowych barier, aby przystąpić do porozumienia” – wyjaśnił Jankowiak.

Kwestią sporną było też przejmowanie pracowników zwalnianych z PR. „Trudno, żebym podpisał porozumienie, że będę przyjmował pracowników na zasadach obowiązujących w spółce PR, jeśli w spółce Koleje Wielkopolskie występują inne zasady” – powiedział wicemarszałek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Jankowiak zapowiedział, że Wielkopolska w najbliższych latach ma zamiar zwiększać pracę przewozową, kolejarze znajdą więc zatrudnienie - jak nie w PR, to w Kolejach Wielkopolskich.

Wicemarszałek przyznał, że nadal za najlepsze rozwiązanie dla PR uważa podział spółki. „Strona rządowa na dzisiaj tego nie przewiduje, a stan obecny nie może trwać” – powiedział.

REKLAMA

Wielkopolska po dopełnieniu kwestii formalnych będzie ósmym województwem, które opowiedziało się za restrukturyzacją przewoźnika. Do tej pory plan poparli marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego oraz pomorskiego. Oznacza to poparcie właścicieli reprezentujących 57,2 proc. udziałów w PR. Jak poinformowała w komunikacie spółka, zarząd firmy kontynuuje rozmowy z przedstawicielami pozostałych województw.

Cytowany w komunikacie prezes zarządu PR Tomasz Pasikowski wyraził zadowolenie, że „grono właścicieli popierających restrukturyzację Przewozów Regionalnych systematycznie się powiększa”. Stwierdził, że „wszystkim nam zależy na dobru spółki, a co za tym idzie, na szybkim podjęciu optymalnych działań, które będą miały szansę ją uzdrowić". „Dlatego kontynuujemy negocjacje w województwach” – dodał.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Plan restrukturyzacji zakłada, że partner strategiczny reprezentujący skarb państwa wniesie do spółki około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki. Jednocześnie mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach, a nie jak dotychczas roczne czy dwuletnie.

PR są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tys. osób. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1,6 tys. pociągów przewoźnika. (PAP)

pil/ gma/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA