Przygotowanie pojazdu do trasy
REKLAMA
REKLAMA
Wszelkiego rodzaju drobne usterki, gdy się skumulują mogą być przyczyną poważnej awarii oraz poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ignorowanie wszelkiego rodzaju drobnych usterek może być przyczyną wzrostu kosztów eksploatacji pojazdu.
REKLAMA
Eksperci kampanii Green Drive, przypominają, o czym powinien pamiętać kierowca przygotowujący pojazd do trasy:
1. Sprawdź kondycję opon i ciśnienie powietrza w ogumieniu
Upewnij się, że ciśnienie w oponach jest na poziomie wskazanym przez producenta samochodu. Sprawdź głębokość bieżnika i jego przydatność na określonej trasie. Usuń duże zanieczyszczenia (np. kamienie). Wydłużysz w ten sposób trwałość opon, zmniejszysz ryzyko groźnego wypadku na drodze i ograniczysz zużywane paliwo – nawet o 2 l na 100km.
2. Skontroluj mocowanie ładunku
Skontroluj rozmieszczenie i mocowanie ładunku. Właściwie zabezpieczony ładunek nie będzie utrudniał Ci prowadzenia pojazdu. Transport polega na dostarczeniu towaru do odbiorcy - nie możesz sobie pozwolić na zgubienie lub zniszczenie ładunku po drodze.
3. Regularnie sprawdzaj stan zużycia układu hamulcowego
Regularnie sprawdzaj stan tarcz hamulcowych i elementów ciernych na hamulcach. Wymień je natychmiast, jeśli zauważysz uszkodzenia. Przed każdym wyruszeniem w trasę zrób kilka hamowań testowych, żeby upewnić się, że wszystko działa. Uszkodzone hamulce nie tylko znacznie zwiększają zużycie paliwa, ale mogą też doprowadzić do zapalenia się koła.
4. Sprawdź luz w układzie kierowniczym
Przed wyjazdem w trasę sprawdź „luz” w kierownicy. Z kolei podczas jazdy monitoruj wszelkie nietypowe objawy, takie jak wrażenie „pływania” podczas jazdy lub „znoszenie” na jedną stronę. Pamiętaj, że układ kierowniczy odpowiada za skręt kół - niesprawny może zaprowadzić Cię do rowu.
5. Poziom oleju silnikowego kontroluj przed każdą trasą
Przed każdą trasą sprawdź poziom oleju w silniku. Zwróć też uwagę na to, jak często go uzupełniasz. Znikający olej może świadczyć o nieszczelnościach w układzie. Olej ma duże znaczenie dla sprawności i wydajności silnika, ale ważna jest również ilość i jakość powietrza, która dochodzi do komory spalania. Dlatego konieczna jest również regularna kontrola filtra powietrza. Brak oleju i zapchany filtr powietrza zniszczą Twój silnik.
6. Skontroluj stan zawieszenia pojazdu
Sprawdź zamocowanie, zbieżność kół oraz stan amortyzatorów. Jak? Zobacz, czy samochód nie “ciągnie” w jedną stronę i czy bieżniki opon się równomiernie zużywają – jeśli nie, „wyczytasz” z nich większość nieprawidłowości w stanie zawieszenia. Na długiej trasie możesz “zgubić” nieprawidłowo zamocowane koło.
7. Skontroluj stan plandeki
Przed każdym wyruszeniem w trasę sprawdź stan plandeki. Usuń zalegający śnieg, lód lub wodę. Zwróć szczególną uwagę na wszystkie zapięcia i sznurowania. Pamiętaj, że nawet drobne zaniedbanie może doprowadzić do całkowitego zerwania plandeki.
8. Zachowaj dokładność podczas przypinania naczepy
Przed podpięciem naczepy sprawdź, czy siodło jest właściwie nasmarowane. Przed każdym wyruszeniem w trasę skontroluj blokadę zapięcia i przypięcie przewodów. Upewnij się, że przewody nie są uszkodzone. Pamiętaj, że od właściwego zapięcia naczepy zależy bezpieczeństwo na drodze. Niewłaściwie podpięta naczepa może się odpiąć w czasie jazdy.
9. Zadbaj o swój komfort w kabinie
Zadbaj o komfort kierowcy. Usuń z kabiny wszystkie niepotrzebne przedmioty. Ustaw odpowiednio kierownice, fotel i lusterka. Zapewnij wygodny dostęp do najpotrzebniejszych rzeczy (np. dokumentów). Pamiętaj, że od komfortu i skupienia kierowcy zależy bezpieczeństwo ładunku.
10. Skontroluj ustawienie elementów auerodynamicznych
Zdemontuj zbędne elementy zewnętrzne, takie jak zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna, dekoracyjne oświetlenie, czy orurowanie - każdy z nich może zwiększać spalanie nawet o 3 proc. Sprawdź, czy wysokość spoilera „pasuje” do naczepy. Skontroluj mocowanie osłon międzyosiowych i osłon bocznych. Odpowiednio zamocowany i wyregulowany zestaw aerodynamiczny może zmniejszyć spalanie nawet o 10 %. - to tak, jakby przez 3 dni w miesiącu samochód nie zużywał paliwa.
Źródło: Materiały Kampanii Green Drive
REKLAMA
REKLAMA