REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa spedycji, a umowa przewozu - rozróżnienia

ciężarówka, transport drogowy
ciężarówka, transport drogowy

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przyjmuje się ofertę, w której mowa jest tylko o przewozie rzeczy, a żadne czynności konkludentne nie wskazują na istnienie dodatkowych postanowień umownych obejmujących usługi związane z przewozem, to umowa zawarta przez przyjęcie oferty jest stricte umową przewozu, a nie umową spedycji.

Dodatkowo brak koncesji nie ma wpływu na stosowanie przepisów konwencji genewskiej o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).
Takie wnioski płyną z wyroku Sądu Najwyższego z dnia 6 października 2004 roku wydanego w sprawie I CK 199/04. W orzeczeniu tym zostały zawarte bardzo ciekawe ustalenia dotyczące praktycznych rozróżnień umowy spedycji od umowy przewozu. Orzeczenie powstało na tle symptomatycznego stanu faktycznego.

REKLAMA

Umowa spedycji, a umowa przewozu - rozróżnienia - przykład

REKLAMA

Firma „Z”, która była w żaden sposób związana z przedmiotowym sporem, wystawiła firmie, która występowała w sporze w charakterze pozwanego, zlecenie transportowe, w którym określiła przewoźnika oraz inne okoliczności związane z przewozem towaru, takie jak rodzaj samochodu, masa przesyłki. Następnie, w trakcie wykonywania transportu, samochód wraz z towarem został skradziony. Zdaniem Sądu Najwyższego, do kradzieży doszło w warunkach rażącego niedbalstwa, którego dopuścił się kierowca pozwanej firmy. Ubezpieczyciel firmy „Z”, która zleciła przewóz, wypłacił tej firmie odszkodowanie, a następnie na zasadzie regresu wystąpił z roszczeniem do przewoźnika oraz do jego ubezpieczyciela. Podmioty te odmówiły jednak wypłaty odszkodowania. Odmowa była uzasadniana tym, że w zaistniałym stanie faktycznym przewoźnik nie był de facto przewoźnikiem, lecz występował w charakterze spedytora. Okoliczność, że podmiot, który zobowiązał się wykonać przewóz towarów, faktycznie działał w charakterze spedytora, miał zwalniać go z odpowiedzialności na podstawie art. 3 Konwencji CMR.

Podstawową kwestią, jaką należało rozstrzygnąć w sprawie było to, czy doszło do zawarcia umowy przewozu, czy też umowy spedycji. Tego rodzaju ustalenia są szczególnie trudne w sytuacji, gdy przyjmujący zlecenie nie wykonuje przewozu osobiście. W takiej bowiem sytuacji jego faktyczne czynności zbliżone są do czynności spedytora, którego zadaniem jest jednak nie przewóz, a jego organizacja oraz wykonanie innych czynności związanych z przewozem.

Umowa spedycji, a umowa przewozu - rozróżnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sad Najwyższy przyjął następującą wykładnię przepisów. Jeżeli następuje przyjęcie oferty, w której mowa jest tylko o przewozie rzeczy, a żadne czynności dorozumiane nie wskazują na istnienie dodatkowych postanowień umownych obejmujących usługi związane z przewozem, to umowa zawarta przez przyjęcie oferty jest stricte umową przewozu, a nie umową spedycji. Jedynie ubocznie należy zauważyć, że w sprawie przez sądy orzekające nie został podzielony argument, iż nie mogło dojść do zawarcia umowy przewozu, gdyż podmiot, który zobowiązał się wykonać przewóz nie posiadał koncesji na przewozy międzynarodowe. Zdaniem sądów orzekających w sprawie, brak koncesji na przewóz zagraniczny to tylko wymóg o charakterze prawno – administracyjnym oraz z tej przyczyny nie może decydować o rodzaju zawartej umowy, której ważność jest oceniana na gruncie prawa cywilnego.

Autorzy: Łukasz Bernatowicz, radca prawny, Partner Zarządzający w Kancelarii Prawnej Bernatowicz, Komorniczak, Mazur Radcy Prawni i Doradcy Podatkowi sp. p. Piotr Rożański, aplikant radcowski w Kancelarii Prawnej Bernatowicz, Komorniczak, Mazur Radcy Prawni i Doradcy Podatkowi sp. p., ekspert ECDDP

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA