REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka kontraktowa - nadchodzące trendy

Subskrybuj nas na Youtube
Anna Galas, Kierownik ds. rozwoju logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics
Anna Galas, Kierownik ds. rozwoju logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics
Media

REKLAMA

REKLAMA

W branży logistycznej w 2013 r. daje się zauważyć dalszy wzrost zainteresowania outsourcingiem, klienci modyfikują swoje oczekiwania względem dostawców usług. Przedstawiamy trendy w logistyce kontraktowej.

Rozwój branży TSL w dużej mierze uzależniony jest od kondycji firm produkcyjnych i dystrybucyjnych. Wskazując trendy w logistyce kontraktowej, nie sposób zatem nie odnieść się do obsługiwanych klientów i ich sytuacji. Na podstawie działalności naszych partnerów biznesowych, zauważamy trzy główne tendencje w obszarze logistyki kontraktowej.

REKLAMA

Reakcja firm na zapowiadane spowolnienie gospodarcze bywa różna. Wbrew pozorom nie zawsze wiąże się z zahamowaniem rozwoju czy ograniczaniem kosztów. Przykład trzech wybranych branż pokazuje, iż w wymagających czasach dla biznesu inwestycje w rozwój i intensywną promocję sprzedaży okazują się słuszną drogą, która pozwala firmom zwiększyć obroty. Co więcej, trafne działania klientów bezpośrednio przekładają się na rozwój współpracy w logistyce kontraktowej. 

Trendy w logistyce kontraktowej -inwestycja w nowe technologie i rozwój produktów (branża AGD/RTV oraz telekomunikacyjna)

Znaczna część producentów AGD/RTV zapowiadała podwyższenie cen towarów wraz z początkiem 2013 roku. Informacja ta spowodowała zwiększenie popytu na te produkty w grudniu, co przełożyło się na wzrost wolumenu dla operatorów. W naszym przypadku sięgnął on 20% względem grudnia 2012, co więcej, mimo rosnących cen obserwujemy, że sprzedaż produktów AGD/RTV w styczniu utrzymała się na równie wysokim poziomie. Najprawdopodobniej spowodowane jest to wprowadzeniem przez producentów towarów opartych na nowych technologiach, co pozwoliło zbudować przewagę konkurencyjną i w większym stopniu przyciągnąć uwagę konsumentów w oparciu o intensywne działania marketingowe.
Również w branży telekomunikacyjnej nowe technologie to jeden z czynników budowania przewagi konkurencyjnej. Obecny rok to m.in. wdrażanie nowej technologii LTE. Jeden z naszych stałych klientów, wykorzystując ten fakt, odpowiednio wcześnie zainwestował w nowoczesne rozwiązania i dzięki temu wygrał przetarg na dostarczenie technologii LTE dla dużego operatora komórkowego w Polsce. Dostosowaliśmy więc zakres świadczonych usług do nowych realiów. Obecny kontrakt zakłada czterokrotne zwiększenie wolumenów wykonywanych operacji, tj. składowania, kompletacji towarów w magazynie oraz dystrybucji. Przez 3 miesiące w roku wykonujemy 800% standardowej liczby zleceń z pozostałych miesięcy. Co więcej, rozszerzyliśmy miejsce świadczenia usług i do gdańskiej i poznańskiej lokalizacji dołączyliśmy Szczecin oraz Wrocław, by być bliżej ostatecznego odbiorcy klienta.

Inwestycja w promocję sprzedaży (branża spożywcza)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inną, choć równie pozytywną, sytuację obserwujemy w branży spożywczej. Bez względu na sytuację gospodarczą popyt na tego typu towary utrzymuje się na stałym poziomie. Ogólny wolumen obsługiwanego towaru oscyluje na zbliżonym pułapie, a jedyną zauważalną zmianą jest zmniejszenie popularności artykułów droższych na rzecz bardziej atrakcyjnych cenowo. Obserwujemy jednak, że producenci towarów luksusowych aktywnie reagują na tą sytuację, przygotowując większą liczbę masowych akcji promocyjnych skierowanych do konsumentów. W efekcie rośnie zapotrzebowanie na usługi logistyczne, tj. co-packing, konfekcjonowanie czy dostawy do dyskontów lub sieci sprzedaży.
Warto wspomnieć, że według I Ogólnopolskiego Badania Logistyki Kontraktowej pod hasłem: „Twój Manifest Logistyki 2020”, producenci FMCG rzadziej zmieniają operatorów niż przedstawiciele innych branż. Zapewne jednym z ważniejszych powodów takiego zachowania są wysokie wymagania stawiane firmie logistycznej podczas obsługi, tj. posiadanie zaawansowanego systemu WMS umożliwiającego zarządzanie towarem np. w oparciu o datę przydatności do spożycia czy numer partii.

Trendy w logistyce kontraktowej - wzrost zainteresowania outsourcingiem usług logistycznych

Drugą zauważalną przez nas tendencją wśród klientów jest większe zainteresowanie outsourcingiem usług logistycznych. I Ogólnopolskie Badanie Logistyki Kontraktowej pokazało, że w ciągu ostatnich 5 lat liczba firm outsourcujących wzrosła o 100%, z czego połowa tego wzrostu przypada na ostatnie 2 lata. Najprawdopodobniej ze względu na chęć obniżania kosztów stałych w firmach, trend rosnący nadal będzie zauważalny, a nawet się umocni.
Niestety nie każda firma decydując się na outsourcing usług logistycznych, podpisuje kontrakty długoterminowe. Niektóre przedsiębiorstwa preferują doraźne korzystanie z usług operatora - w miarę pojawiającego się zapotrzebowania. Niesie to za sobą pewne ryzyka. Takim klientom trudniej jest negocjować atrakcyjne stawki z firmą logistyczną. Co więcej, nie mając gwarancji stabilnej i długotrwałej współpracy, operator mniej chętnie inwestuje w dedykowane usługi, lepiej dopasowane możliwości operacyjne czy rozwiązania IT. Klient, kierując się doraźnymi korzyściami ekonomicznymi, traci z pola widzenia możliwość trwałej optymalizacji procesów i kosztów logistycznych oraz rezygnuje z priorytetowej i najwyższej jakości obsługi.

Trendy w logistyce kontraktowej - kryteria wyboru operatora ewoluują

Odpowiedni wybór operatora zawsze był pierwszym i najważniejszym krokiem owocnej współpracy. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej decyzja ta nabrała jednak jeszcze większego znaczenia. Jak pokazało badanie logistyki kontraktowej, klienci zaczęli modyfikować swoje oczekiwania przy wyborze operatora. Wprawdzie nadal najczęściej kierują się ceną oraz jakością, jednak zaskakująco dużą wagę przywiązują też do kreatywności rozwiązań, nowoczesnych systemów IT (głównie WMS) oraz błyskawicznego procesu decyzyjnego. Najpewniej więc w tym kierunku będzie rozwijała się współpraca miedzy klientem a operatorem logistycznym. Zauważamy to już dziś wśród naszych klientów. Od pewnego czasu coraz częściej pytają oni i doceniają nasz nowoczesny system WMS czy indywidualne, ponadstandardowe rozwiązania. Klienci dostrzegają, iż zalety te bezpośrednio wpływają na efektywność prowadzonego przez nich biznesu.

Trendy w logistyce kontraktowej - rok 2013, rokiem wyzwań

Według zapowiedzi, najbliższe miesiące nie będą łatwe dla żadnego sektora gospodarki. Jednak, jak pokazują przykłady naszych klientów, inwestycje mogą być dobrym sposobem na przetrwanie kryzysu, a wręcz rozwój biznesu. Usługa logistyki kontraktowej, niczym naczynie połączone, będzie w dużej mierze uzależniona od kondycji biznesowej klientów. Widzimy jednak, że podejmują oni konkretne, racjonalne działania, które w dłuższej perspektywie korzystnie wpłyną na przyszłość usług logistyki kontraktowej.

Tekst: Anna Galas, Kierownik ds. rozwoju logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA