REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka kontraktowa - nadchodzące trendy

Anna Galas, Kierownik ds. rozwoju logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics
Anna Galas, Kierownik ds. rozwoju logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics
Media

REKLAMA

REKLAMA

W branży logistycznej w 2013 r. daje się zauważyć dalszy wzrost zainteresowania outsourcingiem, klienci modyfikują swoje oczekiwania względem dostawców usług. Przedstawiamy trendy w logistyce kontraktowej.

Rozwój branży TSL w dużej mierze uzależniony jest od kondycji firm produkcyjnych i dystrybucyjnych. Wskazując trendy w logistyce kontraktowej, nie sposób zatem nie odnieść się do obsługiwanych klientów i ich sytuacji. Na podstawie działalności naszych partnerów biznesowych, zauważamy trzy główne tendencje w obszarze logistyki kontraktowej.

REKLAMA

REKLAMA

Reakcja firm na zapowiadane spowolnienie gospodarcze bywa różna. Wbrew pozorom nie zawsze wiąże się z zahamowaniem rozwoju czy ograniczaniem kosztów. Przykład trzech wybranych branż pokazuje, iż w wymagających czasach dla biznesu inwestycje w rozwój i intensywną promocję sprzedaży okazują się słuszną drogą, która pozwala firmom zwiększyć obroty. Co więcej, trafne działania klientów bezpośrednio przekładają się na rozwój współpracy w logistyce kontraktowej. 

Trendy w logistyce kontraktowej -inwestycja w nowe technologie i rozwój produktów (branża AGD/RTV oraz telekomunikacyjna)

Znaczna część producentów AGD/RTV zapowiadała podwyższenie cen towarów wraz z początkiem 2013 roku. Informacja ta spowodowała zwiększenie popytu na te produkty w grudniu, co przełożyło się na wzrost wolumenu dla operatorów. W naszym przypadku sięgnął on 20% względem grudnia 2012, co więcej, mimo rosnących cen obserwujemy, że sprzedaż produktów AGD/RTV w styczniu utrzymała się na równie wysokim poziomie. Najprawdopodobniej spowodowane jest to wprowadzeniem przez producentów towarów opartych na nowych technologiach, co pozwoliło zbudować przewagę konkurencyjną i w większym stopniu przyciągnąć uwagę konsumentów w oparciu o intensywne działania marketingowe.
Również w branży telekomunikacyjnej nowe technologie to jeden z czynników budowania przewagi konkurencyjnej. Obecny rok to m.in. wdrażanie nowej technologii LTE. Jeden z naszych stałych klientów, wykorzystując ten fakt, odpowiednio wcześnie zainwestował w nowoczesne rozwiązania i dzięki temu wygrał przetarg na dostarczenie technologii LTE dla dużego operatora komórkowego w Polsce. Dostosowaliśmy więc zakres świadczonych usług do nowych realiów. Obecny kontrakt zakłada czterokrotne zwiększenie wolumenów wykonywanych operacji, tj. składowania, kompletacji towarów w magazynie oraz dystrybucji. Przez 3 miesiące w roku wykonujemy 800% standardowej liczby zleceń z pozostałych miesięcy. Co więcej, rozszerzyliśmy miejsce świadczenia usług i do gdańskiej i poznańskiej lokalizacji dołączyliśmy Szczecin oraz Wrocław, by być bliżej ostatecznego odbiorcy klienta.

REKLAMA

Inwestycja w promocję sprzedaży (branża spożywcza)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inną, choć równie pozytywną, sytuację obserwujemy w branży spożywczej. Bez względu na sytuację gospodarczą popyt na tego typu towary utrzymuje się na stałym poziomie. Ogólny wolumen obsługiwanego towaru oscyluje na zbliżonym pułapie, a jedyną zauważalną zmianą jest zmniejszenie popularności artykułów droższych na rzecz bardziej atrakcyjnych cenowo. Obserwujemy jednak, że producenci towarów luksusowych aktywnie reagują na tą sytuację, przygotowując większą liczbę masowych akcji promocyjnych skierowanych do konsumentów. W efekcie rośnie zapotrzebowanie na usługi logistyczne, tj. co-packing, konfekcjonowanie czy dostawy do dyskontów lub sieci sprzedaży.
Warto wspomnieć, że według I Ogólnopolskiego Badania Logistyki Kontraktowej pod hasłem: „Twój Manifest Logistyki 2020”, producenci FMCG rzadziej zmieniają operatorów niż przedstawiciele innych branż. Zapewne jednym z ważniejszych powodów takiego zachowania są wysokie wymagania stawiane firmie logistycznej podczas obsługi, tj. posiadanie zaawansowanego systemu WMS umożliwiającego zarządzanie towarem np. w oparciu o datę przydatności do spożycia czy numer partii.

Trendy w logistyce kontraktowej - wzrost zainteresowania outsourcingiem usług logistycznych

Drugą zauważalną przez nas tendencją wśród klientów jest większe zainteresowanie outsourcingiem usług logistycznych. I Ogólnopolskie Badanie Logistyki Kontraktowej pokazało, że w ciągu ostatnich 5 lat liczba firm outsourcujących wzrosła o 100%, z czego połowa tego wzrostu przypada na ostatnie 2 lata. Najprawdopodobniej ze względu na chęć obniżania kosztów stałych w firmach, trend rosnący nadal będzie zauważalny, a nawet się umocni.
Niestety nie każda firma decydując się na outsourcing usług logistycznych, podpisuje kontrakty długoterminowe. Niektóre przedsiębiorstwa preferują doraźne korzystanie z usług operatora - w miarę pojawiającego się zapotrzebowania. Niesie to za sobą pewne ryzyka. Takim klientom trudniej jest negocjować atrakcyjne stawki z firmą logistyczną. Co więcej, nie mając gwarancji stabilnej i długotrwałej współpracy, operator mniej chętnie inwestuje w dedykowane usługi, lepiej dopasowane możliwości operacyjne czy rozwiązania IT. Klient, kierując się doraźnymi korzyściami ekonomicznymi, traci z pola widzenia możliwość trwałej optymalizacji procesów i kosztów logistycznych oraz rezygnuje z priorytetowej i najwyższej jakości obsługi.

Trendy w logistyce kontraktowej - kryteria wyboru operatora ewoluują

Odpowiedni wybór operatora zawsze był pierwszym i najważniejszym krokiem owocnej współpracy. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej decyzja ta nabrała jednak jeszcze większego znaczenia. Jak pokazało badanie logistyki kontraktowej, klienci zaczęli modyfikować swoje oczekiwania przy wyborze operatora. Wprawdzie nadal najczęściej kierują się ceną oraz jakością, jednak zaskakująco dużą wagę przywiązują też do kreatywności rozwiązań, nowoczesnych systemów IT (głównie WMS) oraz błyskawicznego procesu decyzyjnego. Najpewniej więc w tym kierunku będzie rozwijała się współpraca miedzy klientem a operatorem logistycznym. Zauważamy to już dziś wśród naszych klientów. Od pewnego czasu coraz częściej pytają oni i doceniają nasz nowoczesny system WMS czy indywidualne, ponadstandardowe rozwiązania. Klienci dostrzegają, iż zalety te bezpośrednio wpływają na efektywność prowadzonego przez nich biznesu.

Trendy w logistyce kontraktowej - rok 2013, rokiem wyzwań

Według zapowiedzi, najbliższe miesiące nie będą łatwe dla żadnego sektora gospodarki. Jednak, jak pokazują przykłady naszych klientów, inwestycje mogą być dobrym sposobem na przetrwanie kryzysu, a wręcz rozwój biznesu. Usługa logistyki kontraktowej, niczym naczynie połączone, będzie w dużej mierze uzależniona od kondycji biznesowej klientów. Widzimy jednak, że podejmują oni konkretne, racjonalne działania, które w dłuższej perspektywie korzystnie wpłyną na przyszłość usług logistyki kontraktowej.

Tekst: Anna Galas, Kierownik ds. rozwoju logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA