REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy stosować 0% stawkę VAT od usług transportowych świadczonych w kraju?

Subskrybuj nas na Youtube
transport drogowy, ciężarówka
transport drogowy, ciężarówka
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Usługi transportowe świadczone na terytorium Polski są opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Czy istnieje możliwość skorzystania przy ich wykonywaniu z preferencyjnej stawki tegoż podatku?

Odpowiedź na tak sformułowane pytanie brzmi: tak. Dotyczy to sytuacji, gdy usługa świadczona na terytorium Polski jest częścią międzynarodowej usługi transportu.

REKLAMA

Polski przedsiębiorca świadczy usługi transportu drogowego na terenie kraju. Kontrahent mający siedzibę na terytorium Ukrainy i nieprowadzący w Polsce działalności gospodarczej zlecił polskiemu przewoźnikowi transport towarów, produkowanych w Polsce, od ich producenta do przejścia granicznego z Ukrainą. Towary po przekroczeniu granicy są następnie koleją transportowane dalej na wschód - do Rosji. W tej sytuacji, przewoźnik powziął wątpliwość, jak rozliczyć tę usługę w VAT.

Podstawa prawna

REKLAMA

Przystępując do analizy zagadnienia warto wyjaśnić na wstępie, iż podatek VAT ma charakter terytorialny, co oznacza, że opodatkowaniu w Polsce podlegają tylko świadczenia, które zostały wykonane w Polsce. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera szereg regulacji służących określaniu miejsca świadczenia, a w konsekwencji kraju opodatkowania różnego rodzaju usług (art. 28a-28o ustawy o podatku od towarów i usług). Stąd też w pierwszej kolejności ustalić trzeba, czy miejscem świadczenia usługi wyświadczonej przez przewoźnika na rzecz ukraińskiego zleceniodawcy, było terytorium Polski.

Zgodnie z art. 28f ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika (tj. z reguły podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą) posiadającego na terytorium państwa trzeciego (tj. państwa nie należącego do UE) siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc powołany przepis do przytoczonego na wstępie przykładu zauważyć należy, iż usługa transportowa wykonana została w całości na terytorium kraju, a zatem miejscem jej świadczenia i opodatkowania jest terytorium kraju (Polski). Bez znaczenie pozostaje tu fakt, iż nabywcą usługi jest podmiot nieposiadający w Polsce siedziby lub stałego miejsca działalności gospodarczej. W konsekwencji, usługa wyświadczona przez przewoźnika na rzecz kontrahenta ukraińskiego powinna zostać udokumentowana analogicznie jak w przypadku sprzedaży krajowej. Wniosek ten dotyczy zarówno wystawienia faktury, ujęcia w rejestrze VAT, jak również wykazania w deklaracji VAT-7.

Gdy już ustalono, że usługa podlega opodatkowaniu w Polsce, wypada jeszcze określić właściwą stawkę VAT.

Stawka VAT

Co do zasady, usługi drogowego transportu towarów na terytorium kraju opodatkowane są podstawową tj. 23% stawką podatku VAT.

Wyjątkiem jest opodatkowanie usług transportu międzynarodowego, do których, na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 0%. Istotnego znaczenia nabiera zatem ustalenie, co należy rozumieć przez transport międzynarodowy. Otóż, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  •  z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej (np. transport z Polski na Ukrainę)
  • z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (np. transport z Rosji do Polski)
  • z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju - tranzyt (np. transport ze Szwajcarii do Rosji przez Polskę)
  • z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (np. transport z Niemiec na Ukrainę przez Polskę oraz trasa odwrotna).

REKLAMA

Pamiętać przy tym trzeba, że w myśl art. 83 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest usługą, o której mowa w ust. 3 (usługą transportu międzynarodowego), przewóz osób lub towarów w przypadku, gdy miejsce wyjazdu (nadania) i miejsce przyjazdu (przeznaczenia) tych osób lub towarów znajduje się na terytorium kraju, a przewóz poza terytorium kraju ma wyłącznie charakter tranzytu.

Zważywszy, że przewoźnik świadczy usługi transportu towarów wyłącznie na terenie Polski, samodzielnie usługa wykonana na rzecz kontrahenta ukraińskiego nie może stanowić usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT. Trzeba jednak zauważyć, iż zgodnie z §9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie wykonawcze), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się m.in. również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi części usługi transportu międzynarodowego.

W analizowanej sytuacji transport towaru rozpoczyna się na terenie Polski, a kończy w Rosji (ostateczne miejsce przeznaczenia towarów), a zatem niewątpliwie transport ten ma charakter transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem wynika, że usługa transportowa świadczona przez przewoźnika z fabryki na terytorium Polski do granicy polsko – ukraińskiej stanowi część usługi transportu międzynarodowego, co za tym idzie możliwe jest zastosowanie 0% stawki VAT w stosunku do przedmiotowej usługi.

Trzeba jednak pamiętać, że do zastosowania stawki 0% niezbędne jest potwierdzenie określonymi dokumentami, że wykonana usługa faktycznie stanowiła część transportu międzynarodowego (vide: §9 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego). W analizowanej sytuacji, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentami stanowiącymi dowód, że świadczone usługi stanowią część usługi transportu międzynarodowego, są w przypadku transportu: towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Usługa świadczona na rzecz polskiego przedsiębiorcy

Zerowa stawka podatku VAT w przypadku świadczenia usługi transportowej będącej częścią usługi transportu międzynarodowego będzie miała zastosowanie również w sytuacji, gdy usługa świadczona będzie przez podatnika polskiego na rzecz polskiego przedsiębiorcy. Wynika to z faktu, iż w takiej sytuacji miejscem świadczenia i opodatkowania usługi jest terytorium kraju (art. 28b analizowanej ustawy). W takiej sytuacji aktualność Podstawa dla opodatkowania takiej usługi stawką VAT w wysokości 0% będzie identyczna jak w przykładzie wskazanym w pierwszej części artykułu, identyczne będę też wymogi dokumentacyjne.

Usługa transportowa na rzecz kontrahenta z UE

Sytuacja będzie natomiast diametralnie różna w przypadku, gdy nabywcą usługi transportowej byłby podmiot z innego niż Polska kraju członkowskiego UE, wówczas bowiem miejsce świadczenia usług transportu towarów rzecz podatnika (tj. co do zasady podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą) podlega ustaleniu na zasadach ogólnych tj. na podstawie art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisu tego wynika, iż miejscem świadczenia usług (a zatem krajem opodatkowania) w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce działalności gospodarczej.

Zatem, w sytuacji, gdy usługa jest świadczona dla podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym siedzibę ma usługobiorca. Transakcja taka określana jest mianem „eksportu usług”. W konsekwencji, nawet usługa transportowa wykonana w całości na terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu w Polsce, jeżeli nabywcą jest podatnik z innego państwa członkowskiego UE.

Tekst: Bartosz Nowodworski konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

REKLAMA

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA