REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy stosować 0% stawkę VAT od usług transportowych świadczonych w kraju?

Subskrybuj nas na Youtube
transport drogowy, ciężarówka
transport drogowy, ciężarówka
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Usługi transportowe świadczone na terytorium Polski są opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Czy istnieje możliwość skorzystania przy ich wykonywaniu z preferencyjnej stawki tegoż podatku?

Odpowiedź na tak sformułowane pytanie brzmi: tak. Dotyczy to sytuacji, gdy usługa świadczona na terytorium Polski jest częścią międzynarodowej usługi transportu.

REKLAMA

REKLAMA

Polski przedsiębiorca świadczy usługi transportu drogowego na terenie kraju. Kontrahent mający siedzibę na terytorium Ukrainy i nieprowadzący w Polsce działalności gospodarczej zlecił polskiemu przewoźnikowi transport towarów, produkowanych w Polsce, od ich producenta do przejścia granicznego z Ukrainą. Towary po przekroczeniu granicy są następnie koleją transportowane dalej na wschód - do Rosji. W tej sytuacji, przewoźnik powziął wątpliwość, jak rozliczyć tę usługę w VAT.

Podstawa prawna

Przystępując do analizy zagadnienia warto wyjaśnić na wstępie, iż podatek VAT ma charakter terytorialny, co oznacza, że opodatkowaniu w Polsce podlegają tylko świadczenia, które zostały wykonane w Polsce. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera szereg regulacji służących określaniu miejsca świadczenia, a w konsekwencji kraju opodatkowania różnego rodzaju usług (art. 28a-28o ustawy o podatku od towarów i usług). Stąd też w pierwszej kolejności ustalić trzeba, czy miejscem świadczenia usługi wyświadczonej przez przewoźnika na rzecz ukraińskiego zleceniodawcy, było terytorium Polski.

REKLAMA

Zgodnie z art. 28f ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika (tj. z reguły podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą) posiadającego na terytorium państwa trzeciego (tj. państwa nie należącego do UE) siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc powołany przepis do przytoczonego na wstępie przykładu zauważyć należy, iż usługa transportowa wykonana została w całości na terytorium kraju, a zatem miejscem jej świadczenia i opodatkowania jest terytorium kraju (Polski). Bez znaczenie pozostaje tu fakt, iż nabywcą usługi jest podmiot nieposiadający w Polsce siedziby lub stałego miejsca działalności gospodarczej. W konsekwencji, usługa wyświadczona przez przewoźnika na rzecz kontrahenta ukraińskiego powinna zostać udokumentowana analogicznie jak w przypadku sprzedaży krajowej. Wniosek ten dotyczy zarówno wystawienia faktury, ujęcia w rejestrze VAT, jak również wykazania w deklaracji VAT-7.

Gdy już ustalono, że usługa podlega opodatkowaniu w Polsce, wypada jeszcze określić właściwą stawkę VAT.

Stawka VAT

Co do zasady, usługi drogowego transportu towarów na terytorium kraju opodatkowane są podstawową tj. 23% stawką podatku VAT.

Wyjątkiem jest opodatkowanie usług transportu międzynarodowego, do których, na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 0%. Istotnego znaczenia nabiera zatem ustalenie, co należy rozumieć przez transport międzynarodowy. Otóż, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  •  z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej (np. transport z Polski na Ukrainę)
  • z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (np. transport z Rosji do Polski)
  • z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju - tranzyt (np. transport ze Szwajcarii do Rosji przez Polskę)
  • z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (np. transport z Niemiec na Ukrainę przez Polskę oraz trasa odwrotna).

Pamiętać przy tym trzeba, że w myśl art. 83 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest usługą, o której mowa w ust. 3 (usługą transportu międzynarodowego), przewóz osób lub towarów w przypadku, gdy miejsce wyjazdu (nadania) i miejsce przyjazdu (przeznaczenia) tych osób lub towarów znajduje się na terytorium kraju, a przewóz poza terytorium kraju ma wyłącznie charakter tranzytu.

Zważywszy, że przewoźnik świadczy usługi transportu towarów wyłącznie na terenie Polski, samodzielnie usługa wykonana na rzecz kontrahenta ukraińskiego nie może stanowić usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT. Trzeba jednak zauważyć, iż zgodnie z §9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie wykonawcze), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się m.in. również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi części usługi transportu międzynarodowego.

W analizowanej sytuacji transport towaru rozpoczyna się na terenie Polski, a kończy w Rosji (ostateczne miejsce przeznaczenia towarów), a zatem niewątpliwie transport ten ma charakter transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem wynika, że usługa transportowa świadczona przez przewoźnika z fabryki na terytorium Polski do granicy polsko – ukraińskiej stanowi część usługi transportu międzynarodowego, co za tym idzie możliwe jest zastosowanie 0% stawki VAT w stosunku do przedmiotowej usługi.

Trzeba jednak pamiętać, że do zastosowania stawki 0% niezbędne jest potwierdzenie określonymi dokumentami, że wykonana usługa faktycznie stanowiła część transportu międzynarodowego (vide: §9 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego). W analizowanej sytuacji, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentami stanowiącymi dowód, że świadczone usługi stanowią część usługi transportu międzynarodowego, są w przypadku transportu: towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Usługa świadczona na rzecz polskiego przedsiębiorcy

Zerowa stawka podatku VAT w przypadku świadczenia usługi transportowej będącej częścią usługi transportu międzynarodowego będzie miała zastosowanie również w sytuacji, gdy usługa świadczona będzie przez podatnika polskiego na rzecz polskiego przedsiębiorcy. Wynika to z faktu, iż w takiej sytuacji miejscem świadczenia i opodatkowania usługi jest terytorium kraju (art. 28b analizowanej ustawy). W takiej sytuacji aktualność Podstawa dla opodatkowania takiej usługi stawką VAT w wysokości 0% będzie identyczna jak w przykładzie wskazanym w pierwszej części artykułu, identyczne będę też wymogi dokumentacyjne.

Usługa transportowa na rzecz kontrahenta z UE

Sytuacja będzie natomiast diametralnie różna w przypadku, gdy nabywcą usługi transportowej byłby podmiot z innego niż Polska kraju członkowskiego UE, wówczas bowiem miejsce świadczenia usług transportu towarów rzecz podatnika (tj. co do zasady podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą) podlega ustaleniu na zasadach ogólnych tj. na podstawie art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisu tego wynika, iż miejscem świadczenia usług (a zatem krajem opodatkowania) w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce działalności gospodarczej.

Zatem, w sytuacji, gdy usługa jest świadczona dla podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym siedzibę ma usługobiorca. Transakcja taka określana jest mianem „eksportu usług”. W konsekwencji, nawet usługa transportowa wykonana w całości na terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu w Polsce, jeżeli nabywcą jest podatnik z innego państwa członkowskiego UE.

Tekst: Bartosz Nowodworski konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA