REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary umowne, a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Od kary umownej nie można odliczyć VAT
Od kary umownej nie można odliczyć VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kontrahenci zazwyczaj domagają się od przewoźnika/spedytora zabezpieczenia poprzez zastrzeżenie w umowach kar umownych. Jakie skutki w VAT ma naliczenie kary umownej?

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z pewnością konieczność zapłaty kary umownej nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów. Należy zatem rozważyć, czy zapłata kary umownej może być traktowana jako odpłatność za świadczenie usług.

REKLAMA

Czy kara umowna jest odpłatnością za świadczenie usług?

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, co do zasady, rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zwrócić w tym miejscu należy jednak uwagę na fakt, że opodatkowaniu – co do zasady – podlega odpłatne świadczenie usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. W przypadku wypłaty kary umownej sytuacja jest przeciwna; strona zobowiązała się do pewnego świadczenia i nie wywiązała się z tego zobowiązania w sposób należyty (a w skrajnym przypadku w ogólne). Zatem kara umowna stanowi rekompensatę za niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie usługi, do której przewoźnik/spedytor się zobowiązał, nie jest natomiast wynagrodzeniem za działanie (usługę).

Kara umowna bez faktury i bez VAT

REKLAMA

Powyższe rozważania prowadzą do wniosku, że kary umowne leżą poza zakresem ustawy o VAT. Rozliczenie kar umownych powinno odbywać się na podstawie wystawianych kontrahentowi not obciążeniowych. Niewłaściwym będzie natomiast dokumentowanie kar umownych za pomocą faktur, gdyż dokumenty te „zastrzeżone są” dla dokumentowania transakcji opodatkowanych podatkiem VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym pamiętać, iż w przypadku, gdy dojdzie do sytuacji uzasadniającej naliczenie spedytorowi/przewoźnikowi kary umownej niedopuszczalnym jest zmniejszanie o kwotę należnej klientowi kary umownej wynagrodzenia za usługę, określonego na fakturze, wystawionej przez spedytora/przewoźnika. W konsekwencji, przewoźnik/spedytor zmuszony jest do zapłaty podatku od całej kwoty wynagrodzenia, z której kontrahent potrąci wysokość kary umownej albo w niedługim czasie będzie tę kwotę kontrahentowi należało wypłacić (podkreślić należy, iż konieczność wystawienia faktury na kwotę całego wynagrodzenia za usługę nie oznacza, iż nie jest możliwa kompensata wynagrodzenia i kary umownej).

Kara umowna na podstawie noty obciążeniowej

W przypadku, gdyby kara umowna została niezasadnie udokumentowana przez kontrahenta za pomocą faktury VAT, w której wykazany zostanie podatek VAT należny, przewoźnikowi/spedytorowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku. Wniosek ten wynika wprost z treści, art. 88 ust. 3a pkt 2 zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. W takiej sytuacji przewoźnik/spedytor powinien wystąpić do kontrahenta o skorygowanie faktury dokumentującej karę umowną i wystawienie noty obciążeniowej.

Reasumując, stwierdzić należy, że kary umowne pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Kara umowna powinna zostać wypłacona na podstawie noty obciążeniowej.

Tekst: Bartosz Nowodworski konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA