REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary umowne, a VAT

Od kary umownej nie można odliczyć VAT
Od kary umownej nie można odliczyć VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kontrahenci zazwyczaj domagają się od przewoźnika/spedytora zabezpieczenia poprzez zastrzeżenie w umowach kar umownych. Jakie skutki w VAT ma naliczenie kary umownej?

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z pewnością konieczność zapłaty kary umownej nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów. Należy zatem rozważyć, czy zapłata kary umownej może być traktowana jako odpłatność za świadczenie usług.

REKLAMA

REKLAMA

Czy kara umowna jest odpłatnością za świadczenie usług?

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, co do zasady, rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zwrócić w tym miejscu należy jednak uwagę na fakt, że opodatkowaniu – co do zasady – podlega odpłatne świadczenie usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. W przypadku wypłaty kary umownej sytuacja jest przeciwna; strona zobowiązała się do pewnego świadczenia i nie wywiązała się z tego zobowiązania w sposób należyty (a w skrajnym przypadku w ogólne). Zatem kara umowna stanowi rekompensatę za niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie usługi, do której przewoźnik/spedytor się zobowiązał, nie jest natomiast wynagrodzeniem za działanie (usługę).

Kara umowna bez faktury i bez VAT

REKLAMA

Powyższe rozważania prowadzą do wniosku, że kary umowne leżą poza zakresem ustawy o VAT. Rozliczenie kar umownych powinno odbywać się na podstawie wystawianych kontrahentowi not obciążeniowych. Niewłaściwym będzie natomiast dokumentowanie kar umownych za pomocą faktur, gdyż dokumenty te „zastrzeżone są” dla dokumentowania transakcji opodatkowanych podatkiem VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym pamiętać, iż w przypadku, gdy dojdzie do sytuacji uzasadniającej naliczenie spedytorowi/przewoźnikowi kary umownej niedopuszczalnym jest zmniejszanie o kwotę należnej klientowi kary umownej wynagrodzenia za usługę, określonego na fakturze, wystawionej przez spedytora/przewoźnika. W konsekwencji, przewoźnik/spedytor zmuszony jest do zapłaty podatku od całej kwoty wynagrodzenia, z której kontrahent potrąci wysokość kary umownej albo w niedługim czasie będzie tę kwotę kontrahentowi należało wypłacić (podkreślić należy, iż konieczność wystawienia faktury na kwotę całego wynagrodzenia za usługę nie oznacza, iż nie jest możliwa kompensata wynagrodzenia i kary umownej).

Kara umowna na podstawie noty obciążeniowej

W przypadku, gdyby kara umowna została niezasadnie udokumentowana przez kontrahenta za pomocą faktury VAT, w której wykazany zostanie podatek VAT należny, przewoźnikowi/spedytorowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku. Wniosek ten wynika wprost z treści, art. 88 ust. 3a pkt 2 zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. W takiej sytuacji przewoźnik/spedytor powinien wystąpić do kontrahenta o skorygowanie faktury dokumentującej karę umowną i wystawienie noty obciążeniowej.

Reasumując, stwierdzić należy, że kary umowne pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Kara umowna powinna zostać wypłacona na podstawie noty obciążeniowej.

Tekst: Bartosz Nowodworski konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA