REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary umowne, a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Od kary umownej nie można odliczyć VAT
Od kary umownej nie można odliczyć VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kontrahenci zazwyczaj domagają się od przewoźnika/spedytora zabezpieczenia poprzez zastrzeżenie w umowach kar umownych. Jakie skutki w VAT ma naliczenie kary umownej?

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z pewnością konieczność zapłaty kary umownej nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów. Należy zatem rozważyć, czy zapłata kary umownej może być traktowana jako odpłatność za świadczenie usług.

REKLAMA

REKLAMA

Czy kara umowna jest odpłatnością za świadczenie usług?

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, co do zasady, rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zwrócić w tym miejscu należy jednak uwagę na fakt, że opodatkowaniu – co do zasady – podlega odpłatne świadczenie usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. W przypadku wypłaty kary umownej sytuacja jest przeciwna; strona zobowiązała się do pewnego świadczenia i nie wywiązała się z tego zobowiązania w sposób należyty (a w skrajnym przypadku w ogólne). Zatem kara umowna stanowi rekompensatę za niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie usługi, do której przewoźnik/spedytor się zobowiązał, nie jest natomiast wynagrodzeniem za działanie (usługę).

Kara umowna bez faktury i bez VAT

REKLAMA

Powyższe rozważania prowadzą do wniosku, że kary umowne leżą poza zakresem ustawy o VAT. Rozliczenie kar umownych powinno odbywać się na podstawie wystawianych kontrahentowi not obciążeniowych. Niewłaściwym będzie natomiast dokumentowanie kar umownych za pomocą faktur, gdyż dokumenty te „zastrzeżone są” dla dokumentowania transakcji opodatkowanych podatkiem VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym pamiętać, iż w przypadku, gdy dojdzie do sytuacji uzasadniającej naliczenie spedytorowi/przewoźnikowi kary umownej niedopuszczalnym jest zmniejszanie o kwotę należnej klientowi kary umownej wynagrodzenia za usługę, określonego na fakturze, wystawionej przez spedytora/przewoźnika. W konsekwencji, przewoźnik/spedytor zmuszony jest do zapłaty podatku od całej kwoty wynagrodzenia, z której kontrahent potrąci wysokość kary umownej albo w niedługim czasie będzie tę kwotę kontrahentowi należało wypłacić (podkreślić należy, iż konieczność wystawienia faktury na kwotę całego wynagrodzenia za usługę nie oznacza, iż nie jest możliwa kompensata wynagrodzenia i kary umownej).

Kara umowna na podstawie noty obciążeniowej

W przypadku, gdyby kara umowna została niezasadnie udokumentowana przez kontrahenta za pomocą faktury VAT, w której wykazany zostanie podatek VAT należny, przewoźnikowi/spedytorowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku. Wniosek ten wynika wprost z treści, art. 88 ust. 3a pkt 2 zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. W takiej sytuacji przewoźnik/spedytor powinien wystąpić do kontrahenta o skorygowanie faktury dokumentującej karę umowną i wystawienie noty obciążeniowej.

Reasumując, stwierdzić należy, że kary umowne pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Kara umowna powinna zostać wypłacona na podstawie noty obciążeniowej.

Tekst: Bartosz Nowodworski konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA