REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary umowne, a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Od kary umownej nie można odliczyć VAT
Od kary umownej nie można odliczyć VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kontrahenci zazwyczaj domagają się od przewoźnika/spedytora zabezpieczenia poprzez zastrzeżenie w umowach kar umownych. Jakie skutki w VAT ma naliczenie kary umownej?

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z pewnością konieczność zapłaty kary umownej nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów. Należy zatem rozważyć, czy zapłata kary umownej może być traktowana jako odpłatność za świadczenie usług.

REKLAMA

REKLAMA

Czy kara umowna jest odpłatnością za świadczenie usług?

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, co do zasady, rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zwrócić w tym miejscu należy jednak uwagę na fakt, że opodatkowaniu – co do zasady – podlega odpłatne świadczenie usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. W przypadku wypłaty kary umownej sytuacja jest przeciwna; strona zobowiązała się do pewnego świadczenia i nie wywiązała się z tego zobowiązania w sposób należyty (a w skrajnym przypadku w ogólne). Zatem kara umowna stanowi rekompensatę za niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie usługi, do której przewoźnik/spedytor się zobowiązał, nie jest natomiast wynagrodzeniem za działanie (usługę).

Kara umowna bez faktury i bez VAT

REKLAMA

Powyższe rozważania prowadzą do wniosku, że kary umowne leżą poza zakresem ustawy o VAT. Rozliczenie kar umownych powinno odbywać się na podstawie wystawianych kontrahentowi not obciążeniowych. Niewłaściwym będzie natomiast dokumentowanie kar umownych za pomocą faktur, gdyż dokumenty te „zastrzeżone są” dla dokumentowania transakcji opodatkowanych podatkiem VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym pamiętać, iż w przypadku, gdy dojdzie do sytuacji uzasadniającej naliczenie spedytorowi/przewoźnikowi kary umownej niedopuszczalnym jest zmniejszanie o kwotę należnej klientowi kary umownej wynagrodzenia za usługę, określonego na fakturze, wystawionej przez spedytora/przewoźnika. W konsekwencji, przewoźnik/spedytor zmuszony jest do zapłaty podatku od całej kwoty wynagrodzenia, z której kontrahent potrąci wysokość kary umownej albo w niedługim czasie będzie tę kwotę kontrahentowi należało wypłacić (podkreślić należy, iż konieczność wystawienia faktury na kwotę całego wynagrodzenia za usługę nie oznacza, iż nie jest możliwa kompensata wynagrodzenia i kary umownej).

Kara umowna na podstawie noty obciążeniowej

W przypadku, gdyby kara umowna została niezasadnie udokumentowana przez kontrahenta za pomocą faktury VAT, w której wykazany zostanie podatek VAT należny, przewoźnikowi/spedytorowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku. Wniosek ten wynika wprost z treści, art. 88 ust. 3a pkt 2 zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. W takiej sytuacji przewoźnik/spedytor powinien wystąpić do kontrahenta o skorygowanie faktury dokumentującej karę umowną i wystawienie noty obciążeniowej.

Reasumując, stwierdzić należy, że kary umowne pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Kara umowna powinna zostać wypłacona na podstawie noty obciążeniowej.

Tekst: Bartosz Nowodworski konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA