REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

oprac. Kuba Brzeziński
Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Praca kierowcy zawodowego niesie ze sobą niepodważalną wartość dla społeczeństw, a także dla gospodarek krajów na całym świecie. Co wiemy o kierowcach ciężarówek? Z jakimi wyzwaniami na co dzień się mierzą i jakie mają oczekiwania i potrzeby? Czy nadal rynek cierpi na brak rąk do pracy, a także jak można wspierać ten zawód, by w przyszłości nie zabrakło tych, którzy dzisiaj dbają o to, co znajdujemy na sklepowych półkach?

REKLAMA

Kim jest statystyczny kierowca zawodowy w Europie?

REKLAMA

Według danych IRU jest to w zdecydowanej większości mężczyzna, w sile wieku, mający średnio 47 lat. W grupie pracowników najwięcej, bo 60 proc. stanowią osoby w wieku 25-55 lat, co trzeci kierowca ma więcej niż 55 lat, z kolei w Europie najmniejszą grupę stanowią młodzi adepci – tylko 5 proc. wszystkich truckerów ma mniej niż 25 lat.

Zjawisko "starzejącego się" zawodu kierowcy jest widoczne na wielu kontynentach i nie dotyka tylko tej branży. To, co możemy i musimy zrobić, to wykonywanie pracy u podstaw, czyli z jednej strony odpowiednia promocja tego zawodu w szkołach, podejmowanie inicjatyw, mających za zadanie zmienić postrzeganie tej branży przez nowe pokolenia – powiedział Tomasz Góralewicz, National Sales Manager, Eurowag.

Kierowca zawodowy nie jest kobietą? To błąd!

REKLAMA

Panie coraz częściej udowadniają, że zawód kierowcy to nie tylko domena mężczyzn i tym samym walczą ze stereotypami i utartymi od pokoleń przekonaniami. Odsetek kobiet w zawodzie się zwiększa, o czym świadczą wyniki tegorocznej edycji raportu PITD. W badaniu wzięło udział aż 19 proc. respondentek, podczas gdy w ubiegłorocznej edycji było ich zaledwie 2 proc.

Kobiety w transporcie od lat udowadniają, że są świetnymi pracownikami i zdolnymi kierowcami i liczę na to, że będzie ich coraz więcej. Ważne jest, żeby zachęcać i uświadamiać panie, że ta praca jest również dla nich. Kluczowe będzie tutaj podejście mężczyzn, którzy mogą i powinni wspierać swoje koleżanki po fachu w tej ekscytującej zawodowej drodze – dodaje Iwona Blecharczyk, Trucking Girl, właścicielka firmy Imagination Group i ambasadorka Eurowag.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowców zawodowych jest za mało. A sytuacja pogarsza się

Niedobór kierowców ciężarówek jest wyzwaniem, które od wielu lat ma wpływ na Europę, ale wciąż nie zostało rozwiązane. Raport IRU przewiduje, że do 2028 roku Europa będzie miała 745 000 nieobsadzonych stanowisk kierowców ciężarówek.  Wpływ na te liczby ma również zjawisko „starzejącego się” zawodu. Mimo że w Polsce sytuacja na rynku zatrudnienia uległa zmianom i widoczne jest ograniczenie zatrudnienia w firmach, a czas szukania pracy przez kierowców w niektórych przypadkach się wydłuża, to problem deficytu jest i nadal będzie towarzyszył branży TSL.

Wypalenie zawodowe to też choroba kierowców

Mówi się, że wypalenie może dotknąć każdego, bez względu na wiek, płeć czy wykonywany zawód, ale w przypadku kierowców zdarza się częściej. Dlaczego? Tygodnie poza domem, trudne warunki, rozłąka z rodziną, obcy kraj, złe odżywianie, zmęczenie i niedosypianie powodują duże obciążenie zarówno psychiczne, jak i fizyczne. A to prowadzi do syndromu wypalonego kierowcy lub nawet depresji.

Nie da się ukryć, że zawód kierowcy jest trudny i wymaga poświęcenia. Brak motywacji do pracy może być spotęgowany samotnością i tygodniami spędzonymi z dala od domu, przemęczeniem czy brakiem odpowiednich miejsc do odpoczynku – dodaje Tomasz Góralewicz.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA