REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przewoźnik będzie płacił akcyzę od ubytków wyrobów węglowych?

Tomasz Kolarczyk
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Kiedy przewoźnik płaci akcyzę za ubytki w transporcie węgla?
Kiedy przewoźnik płaci akcyzę za ubytki w transporcie węgla?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W chwili obecnej wyroby węglowe - jako specyficzna grupa wyrobów akcyzowych - opodatkowane są podatkiem akcyzowym. Zatem, powstanie ubytków wyrobów węglowych wiąże się również z koniecznością zapłaty akcyzy.

Ustawa o podatku akcyzowym, w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, wymienia m.in. ubytki wyrobów akcyzowych. W chwili obecnej wyroby węglowe - jako specyficzna grupa wyrobów akcyzowych - opodatkowane są podatkiem akcyzowym. Zatem, powstanie ubytków wyrobów węglowych wiąże się również z koniecznością zapłaty akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

W odniesieniu do wyrobów węglowych z ubytkami mamy do czynienia jedynie, gdy powstaną straty wyrobów węglowych w trakcie ich przemieszczania lub magazynowania przez pośredniczący podmiot węglowy. Zatem podatnikiem akcyzy od ubytków wyrobów węglowych może być tylko przedsiębiorca posiadający status pośredniczącego podmiotu węglowego.

Warto pamiętać, że powstanie ubytku nie w każdym przypadku rodzi obowiązek zapłaty akcyzy. 


Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje w pewnych sytuacjach możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy dla zaistniałych ubytków. Zwolnienie dotyczy przede wszystkim przypadku, gdy ubytek będzie mieścić się w normie wydanej przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Zwolnienie od akcyzy przewidziano również dla ubytków powstałych na skutek działania o charakterze zdarzenia losowego lub siły wyższej. Powyższych zwolnień nie można jednak stosować dla ubytków będących wynikiem przestępstwa przeciwko mieniu (np. kradzieży).

REKLAMA

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka A będąca pośredniczącym podmiotem węglowym stwierdziła, że doszło do straty 2000 kg magazynowanego węgla o kodzie CN 2701. Strata powstała na skutek kradzieży. W tej sytuacji Spółka winna zapłacić akcyzę od skradzionego węgla (nawet gdyby strata ta mieściła się w normie określonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego).

Szczegółowe zasady ustalania norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów.

Ubytek w transporcie

Reasumując, aby powstał obowiązek zapłaty akcyzy od ubytków wyrobów węglowych powstałych w trakcie transportu spełnione muszą być łącznie następujące warunki:

  •  ubytek powstał w czasie przemieszczania wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  •  nie jest możliwe zastosowania żadnego ze zwolnień od akcyzy przewidzianych dla ubytków.

W praktyce często możemy się spotkać z umową zawieraną z przewoźnikiem wyrobów węglowych, w której zawarty jest zapis określający odpowiedzialność przewoźnika ze powstałe w trakcie transportu ubytki wyrobów węglowych. Tego rodzaju kontrakty wprowadzają odpowiedzialność odszkodowawczą przewoźnika względem zlecającego transport (na wypadek zaistnienia ubytków wyrobów węglowych w trakcie ich przewozu).

Gdy ww. ubytek powstanie przewoźnik winien uiścić na rzecz zleceniodawcy określoną należność pieniężną. Jednocześnie w przypadku, gdy przewoźnik ten nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym, nie ma obowiązku zapłaty akcyzy z tytułu zaistniałych ubytków. W takiej sytuacji podmiotem obowiązanym do zapłaty jest jedynie pośredniczący podmiot węglowy zlecający przemieszczenie wyrobów węglowych.


Zatem zapisy umowne o odpowiedzialności przewoźnika za akcyzę należną od ubytków przemieszczanych wyrobów węglowych mogą dotyczyć jedynie obowiązku zapłaty przez przewoźnika odpowiedniego odszkodowania. Nie jest natomiast możliwe przeniesienie na przewoźnika obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego do właściwego organu podatkowego.

Przykład

Spółka A zajmująca się sprzedażą węgla posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. Od Spółki A 1000 kg węgla nabył Kontrahent B (posiadający status podmiotu zużywającego, który korzysta ze zwolnienia od akcyzy). Zgodnie z poczynionymi ustaleniami, transportu sprzedanego węgla winna dokonać Spółka A. Aby spełnić ciążące na niej zobowiązanie Spółka A podpisuje umowę przewozu węgla z Przewoźnikiem C.

W umowie strony określają, iż w sytuacji powstania ubytków transportowanego węgla przewoźnik pokryje również kwotę podatku akcyzowego należnego od zaistniałych ubytków. Po dokonaniu przemieszczenia węgla okazało się, iż dostarczone zostało 950 kg węgla, a więc w trakcie transportu doszło do ubytku wyrobów węglowych w wysokości 50 kg. Zakładamy, że ubytek nie był wynikiem zdarzenia losowego, siły wyższej ani też przestępstwa przeciwko mieniu. Ustalona przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla Spółki

A norma dopuszczalnych ubytków w trakcie ich przemieszczania wynosiła 2% transportowanej ilości wyrobów węglowych, czyli w przedmiotowej sytuacji dopuszczalny ubytek wynosił 20 kg. 

Przewoźnik płaci odszkodowanie

Uznać więc należy, że przekroczona została dopuszczalna norma ubytków powstałych w trakcie przemieszczania. Zatem, Spółka A będzie obowiązana uiścić podatek akcyzowy od powstałych ubytków węgla niemieszczących się w normie (od 30 kg węgla). Podatnikiem akcyzy od ubytków węgla w danej sytuacji jest Spółka A. To ona winna uiścić akcyzę należną do właściwego organu podatkowego.

Przewoźnik C będzie zobowiązany zapłacić Spółce A jedynie odszkodowanie (obejmujące również akcyzę należną od powstałego ubytku). Nie będzie miał zaś żadnych obowiązków względem fiskusa.

Piotr Paszek ECDDP Sp. z o.o.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA