REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przewoźnik będzie płacił akcyzę od ubytków wyrobów węglowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Kolarczyk
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Kiedy przewoźnik płaci akcyzę za ubytki w transporcie węgla?
Kiedy przewoźnik płaci akcyzę za ubytki w transporcie węgla?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W chwili obecnej wyroby węglowe - jako specyficzna grupa wyrobów akcyzowych - opodatkowane są podatkiem akcyzowym. Zatem, powstanie ubytków wyrobów węglowych wiąże się również z koniecznością zapłaty akcyzy.

Ustawa o podatku akcyzowym, w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, wymienia m.in. ubytki wyrobów akcyzowych. W chwili obecnej wyroby węglowe - jako specyficzna grupa wyrobów akcyzowych - opodatkowane są podatkiem akcyzowym. Zatem, powstanie ubytków wyrobów węglowych wiąże się również z koniecznością zapłaty akcyzy.

REKLAMA

W odniesieniu do wyrobów węglowych z ubytkami mamy do czynienia jedynie, gdy powstaną straty wyrobów węglowych w trakcie ich przemieszczania lub magazynowania przez pośredniczący podmiot węglowy. Zatem podatnikiem akcyzy od ubytków wyrobów węglowych może być tylko przedsiębiorca posiadający status pośredniczącego podmiotu węglowego.

Warto pamiętać, że powstanie ubytku nie w każdym przypadku rodzi obowiązek zapłaty akcyzy. 


Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje w pewnych sytuacjach możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy dla zaistniałych ubytków. Zwolnienie dotyczy przede wszystkim przypadku, gdy ubytek będzie mieścić się w normie wydanej przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Zwolnienie od akcyzy przewidziano również dla ubytków powstałych na skutek działania o charakterze zdarzenia losowego lub siły wyższej. Powyższych zwolnień nie można jednak stosować dla ubytków będących wynikiem przestępstwa przeciwko mieniu (np. kradzieży).

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Spółka A będąca pośredniczącym podmiotem węglowym stwierdziła, że doszło do straty 2000 kg magazynowanego węgla o kodzie CN 2701. Strata powstała na skutek kradzieży. W tej sytuacji Spółka winna zapłacić akcyzę od skradzionego węgla (nawet gdyby strata ta mieściła się w normie określonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego).

Szczegółowe zasady ustalania norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów.

Ubytek w transporcie

Reasumując, aby powstał obowiązek zapłaty akcyzy od ubytków wyrobów węglowych powstałych w trakcie transportu spełnione muszą być łącznie następujące warunki:

  •  ubytek powstał w czasie przemieszczania wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  •  nie jest możliwe zastosowania żadnego ze zwolnień od akcyzy przewidzianych dla ubytków.

REKLAMA

W praktyce często możemy się spotkać z umową zawieraną z przewoźnikiem wyrobów węglowych, w której zawarty jest zapis określający odpowiedzialność przewoźnika ze powstałe w trakcie transportu ubytki wyrobów węglowych. Tego rodzaju kontrakty wprowadzają odpowiedzialność odszkodowawczą przewoźnika względem zlecającego transport (na wypadek zaistnienia ubytków wyrobów węglowych w trakcie ich przewozu).

Gdy ww. ubytek powstanie przewoźnik winien uiścić na rzecz zleceniodawcy określoną należność pieniężną. Jednocześnie w przypadku, gdy przewoźnik ten nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym, nie ma obowiązku zapłaty akcyzy z tytułu zaistniałych ubytków. W takiej sytuacji podmiotem obowiązanym do zapłaty jest jedynie pośredniczący podmiot węglowy zlecający przemieszczenie wyrobów węglowych.


Zatem zapisy umowne o odpowiedzialności przewoźnika za akcyzę należną od ubytków przemieszczanych wyrobów węglowych mogą dotyczyć jedynie obowiązku zapłaty przez przewoźnika odpowiedniego odszkodowania. Nie jest natomiast możliwe przeniesienie na przewoźnika obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego do właściwego organu podatkowego.

Przykład

Spółka A zajmująca się sprzedażą węgla posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. Od Spółki A 1000 kg węgla nabył Kontrahent B (posiadający status podmiotu zużywającego, który korzysta ze zwolnienia od akcyzy). Zgodnie z poczynionymi ustaleniami, transportu sprzedanego węgla winna dokonać Spółka A. Aby spełnić ciążące na niej zobowiązanie Spółka A podpisuje umowę przewozu węgla z Przewoźnikiem C.

W umowie strony określają, iż w sytuacji powstania ubytków transportowanego węgla przewoźnik pokryje również kwotę podatku akcyzowego należnego od zaistniałych ubytków. Po dokonaniu przemieszczenia węgla okazało się, iż dostarczone zostało 950 kg węgla, a więc w trakcie transportu doszło do ubytku wyrobów węglowych w wysokości 50 kg. Zakładamy, że ubytek nie był wynikiem zdarzenia losowego, siły wyższej ani też przestępstwa przeciwko mieniu. Ustalona przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla Spółki

A norma dopuszczalnych ubytków w trakcie ich przemieszczania wynosiła 2% transportowanej ilości wyrobów węglowych, czyli w przedmiotowej sytuacji dopuszczalny ubytek wynosił 20 kg. 

Przewoźnik płaci odszkodowanie

Uznać więc należy, że przekroczona została dopuszczalna norma ubytków powstałych w trakcie przemieszczania. Zatem, Spółka A będzie obowiązana uiścić podatek akcyzowy od powstałych ubytków węgla niemieszczących się w normie (od 30 kg węgla). Podatnikiem akcyzy od ubytków węgla w danej sytuacji jest Spółka A. To ona winna uiścić akcyzę należną do właściwego organu podatkowego.

Przewoźnik C będzie zobowiązany zapłacić Spółce A jedynie odszkodowanie (obejmujące również akcyzę należną od powstałego ubytku). Nie będzie miał zaś żadnych obowiązków względem fiskusa.

Piotr Paszek ECDDP Sp. z o.o.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA