REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przewoźnik będzie płacił akcyzę od ubytków wyrobów węglowych?

Tomasz Kolarczyk
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Kiedy przewoźnik płaci akcyzę za ubytki w transporcie węgla?
Kiedy przewoźnik płaci akcyzę za ubytki w transporcie węgla?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W chwili obecnej wyroby węglowe - jako specyficzna grupa wyrobów akcyzowych - opodatkowane są podatkiem akcyzowym. Zatem, powstanie ubytków wyrobów węglowych wiąże się również z koniecznością zapłaty akcyzy.

Ustawa o podatku akcyzowym, w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, wymienia m.in. ubytki wyrobów akcyzowych. W chwili obecnej wyroby węglowe - jako specyficzna grupa wyrobów akcyzowych - opodatkowane są podatkiem akcyzowym. Zatem, powstanie ubytków wyrobów węglowych wiąże się również z koniecznością zapłaty akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

W odniesieniu do wyrobów węglowych z ubytkami mamy do czynienia jedynie, gdy powstaną straty wyrobów węglowych w trakcie ich przemieszczania lub magazynowania przez pośredniczący podmiot węglowy. Zatem podatnikiem akcyzy od ubytków wyrobów węglowych może być tylko przedsiębiorca posiadający status pośredniczącego podmiotu węglowego.

Warto pamiętać, że powstanie ubytku nie w każdym przypadku rodzi obowiązek zapłaty akcyzy. 


Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje w pewnych sytuacjach możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy dla zaistniałych ubytków. Zwolnienie dotyczy przede wszystkim przypadku, gdy ubytek będzie mieścić się w normie wydanej przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Zwolnienie od akcyzy przewidziano również dla ubytków powstałych na skutek działania o charakterze zdarzenia losowego lub siły wyższej. Powyższych zwolnień nie można jednak stosować dla ubytków będących wynikiem przestępstwa przeciwko mieniu (np. kradzieży).

REKLAMA

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka A będąca pośredniczącym podmiotem węglowym stwierdziła, że doszło do straty 2000 kg magazynowanego węgla o kodzie CN 2701. Strata powstała na skutek kradzieży. W tej sytuacji Spółka winna zapłacić akcyzę od skradzionego węgla (nawet gdyby strata ta mieściła się w normie określonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego).

Szczegółowe zasady ustalania norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów.

Ubytek w transporcie

Reasumując, aby powstał obowiązek zapłaty akcyzy od ubytków wyrobów węglowych powstałych w trakcie transportu spełnione muszą być łącznie następujące warunki:

  •  ubytek powstał w czasie przemieszczania wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  •  nie jest możliwe zastosowania żadnego ze zwolnień od akcyzy przewidzianych dla ubytków.

W praktyce często możemy się spotkać z umową zawieraną z przewoźnikiem wyrobów węglowych, w której zawarty jest zapis określający odpowiedzialność przewoźnika ze powstałe w trakcie transportu ubytki wyrobów węglowych. Tego rodzaju kontrakty wprowadzają odpowiedzialność odszkodowawczą przewoźnika względem zlecającego transport (na wypadek zaistnienia ubytków wyrobów węglowych w trakcie ich przewozu).

Gdy ww. ubytek powstanie przewoźnik winien uiścić na rzecz zleceniodawcy określoną należność pieniężną. Jednocześnie w przypadku, gdy przewoźnik ten nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym, nie ma obowiązku zapłaty akcyzy z tytułu zaistniałych ubytków. W takiej sytuacji podmiotem obowiązanym do zapłaty jest jedynie pośredniczący podmiot węglowy zlecający przemieszczenie wyrobów węglowych.


Zatem zapisy umowne o odpowiedzialności przewoźnika za akcyzę należną od ubytków przemieszczanych wyrobów węglowych mogą dotyczyć jedynie obowiązku zapłaty przez przewoźnika odpowiedniego odszkodowania. Nie jest natomiast możliwe przeniesienie na przewoźnika obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego do właściwego organu podatkowego.

Przykład

Spółka A zajmująca się sprzedażą węgla posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. Od Spółki A 1000 kg węgla nabył Kontrahent B (posiadający status podmiotu zużywającego, który korzysta ze zwolnienia od akcyzy). Zgodnie z poczynionymi ustaleniami, transportu sprzedanego węgla winna dokonać Spółka A. Aby spełnić ciążące na niej zobowiązanie Spółka A podpisuje umowę przewozu węgla z Przewoźnikiem C.

W umowie strony określają, iż w sytuacji powstania ubytków transportowanego węgla przewoźnik pokryje również kwotę podatku akcyzowego należnego od zaistniałych ubytków. Po dokonaniu przemieszczenia węgla okazało się, iż dostarczone zostało 950 kg węgla, a więc w trakcie transportu doszło do ubytku wyrobów węglowych w wysokości 50 kg. Zakładamy, że ubytek nie był wynikiem zdarzenia losowego, siły wyższej ani też przestępstwa przeciwko mieniu. Ustalona przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla Spółki

A norma dopuszczalnych ubytków w trakcie ich przemieszczania wynosiła 2% transportowanej ilości wyrobów węglowych, czyli w przedmiotowej sytuacji dopuszczalny ubytek wynosił 20 kg. 

Przewoźnik płaci odszkodowanie

Uznać więc należy, że przekroczona została dopuszczalna norma ubytków powstałych w trakcie przemieszczania. Zatem, Spółka A będzie obowiązana uiścić podatek akcyzowy od powstałych ubytków węgla niemieszczących się w normie (od 30 kg węgla). Podatnikiem akcyzy od ubytków węgla w danej sytuacji jest Spółka A. To ona winna uiścić akcyzę należną do właściwego organu podatkowego.

Przewoźnik C będzie zobowiązany zapłacić Spółce A jedynie odszkodowanie (obejmujące również akcyzę należną od powstałego ubytku). Nie będzie miał zaś żadnych obowiązków względem fiskusa.

Piotr Paszek ECDDP Sp. z o.o.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA