REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przewoźnik będzie płacił akcyzę od ubytków wyrobów węglowych?

Tomasz Kolarczyk
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Kiedy przewoźnik płaci akcyzę za ubytki w transporcie węgla?
Kiedy przewoźnik płaci akcyzę za ubytki w transporcie węgla?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W chwili obecnej wyroby węglowe - jako specyficzna grupa wyrobów akcyzowych - opodatkowane są podatkiem akcyzowym. Zatem, powstanie ubytków wyrobów węglowych wiąże się również z koniecznością zapłaty akcyzy.

Ustawa o podatku akcyzowym, w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, wymienia m.in. ubytki wyrobów akcyzowych. W chwili obecnej wyroby węglowe - jako specyficzna grupa wyrobów akcyzowych - opodatkowane są podatkiem akcyzowym. Zatem, powstanie ubytków wyrobów węglowych wiąże się również z koniecznością zapłaty akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

W odniesieniu do wyrobów węglowych z ubytkami mamy do czynienia jedynie, gdy powstaną straty wyrobów węglowych w trakcie ich przemieszczania lub magazynowania przez pośredniczący podmiot węglowy. Zatem podatnikiem akcyzy od ubytków wyrobów węglowych może być tylko przedsiębiorca posiadający status pośredniczącego podmiotu węglowego.

Warto pamiętać, że powstanie ubytku nie w każdym przypadku rodzi obowiązek zapłaty akcyzy. 


Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje w pewnych sytuacjach możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy dla zaistniałych ubytków. Zwolnienie dotyczy przede wszystkim przypadku, gdy ubytek będzie mieścić się w normie wydanej przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Zwolnienie od akcyzy przewidziano również dla ubytków powstałych na skutek działania o charakterze zdarzenia losowego lub siły wyższej. Powyższych zwolnień nie można jednak stosować dla ubytków będących wynikiem przestępstwa przeciwko mieniu (np. kradzieży).

REKLAMA

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka A będąca pośredniczącym podmiotem węglowym stwierdziła, że doszło do straty 2000 kg magazynowanego węgla o kodzie CN 2701. Strata powstała na skutek kradzieży. W tej sytuacji Spółka winna zapłacić akcyzę od skradzionego węgla (nawet gdyby strata ta mieściła się w normie określonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego).

Szczegółowe zasady ustalania norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów.

Ubytek w transporcie

Reasumując, aby powstał obowiązek zapłaty akcyzy od ubytków wyrobów węglowych powstałych w trakcie transportu spełnione muszą być łącznie następujące warunki:

  •  ubytek powstał w czasie przemieszczania wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  •  nie jest możliwe zastosowania żadnego ze zwolnień od akcyzy przewidzianych dla ubytków.

W praktyce często możemy się spotkać z umową zawieraną z przewoźnikiem wyrobów węglowych, w której zawarty jest zapis określający odpowiedzialność przewoźnika ze powstałe w trakcie transportu ubytki wyrobów węglowych. Tego rodzaju kontrakty wprowadzają odpowiedzialność odszkodowawczą przewoźnika względem zlecającego transport (na wypadek zaistnienia ubytków wyrobów węglowych w trakcie ich przewozu).

Gdy ww. ubytek powstanie przewoźnik winien uiścić na rzecz zleceniodawcy określoną należność pieniężną. Jednocześnie w przypadku, gdy przewoźnik ten nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym, nie ma obowiązku zapłaty akcyzy z tytułu zaistniałych ubytków. W takiej sytuacji podmiotem obowiązanym do zapłaty jest jedynie pośredniczący podmiot węglowy zlecający przemieszczenie wyrobów węglowych.


Zatem zapisy umowne o odpowiedzialności przewoźnika za akcyzę należną od ubytków przemieszczanych wyrobów węglowych mogą dotyczyć jedynie obowiązku zapłaty przez przewoźnika odpowiedniego odszkodowania. Nie jest natomiast możliwe przeniesienie na przewoźnika obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego do właściwego organu podatkowego.

Przykład

Spółka A zajmująca się sprzedażą węgla posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. Od Spółki A 1000 kg węgla nabył Kontrahent B (posiadający status podmiotu zużywającego, który korzysta ze zwolnienia od akcyzy). Zgodnie z poczynionymi ustaleniami, transportu sprzedanego węgla winna dokonać Spółka A. Aby spełnić ciążące na niej zobowiązanie Spółka A podpisuje umowę przewozu węgla z Przewoźnikiem C.

W umowie strony określają, iż w sytuacji powstania ubytków transportowanego węgla przewoźnik pokryje również kwotę podatku akcyzowego należnego od zaistniałych ubytków. Po dokonaniu przemieszczenia węgla okazało się, iż dostarczone zostało 950 kg węgla, a więc w trakcie transportu doszło do ubytku wyrobów węglowych w wysokości 50 kg. Zakładamy, że ubytek nie był wynikiem zdarzenia losowego, siły wyższej ani też przestępstwa przeciwko mieniu. Ustalona przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla Spółki

A norma dopuszczalnych ubytków w trakcie ich przemieszczania wynosiła 2% transportowanej ilości wyrobów węglowych, czyli w przedmiotowej sytuacji dopuszczalny ubytek wynosił 20 kg. 

Przewoźnik płaci odszkodowanie

Uznać więc należy, że przekroczona została dopuszczalna norma ubytków powstałych w trakcie przemieszczania. Zatem, Spółka A będzie obowiązana uiścić podatek akcyzowy od powstałych ubytków węgla niemieszczących się w normie (od 30 kg węgla). Podatnikiem akcyzy od ubytków węgla w danej sytuacji jest Spółka A. To ona winna uiścić akcyzę należną do właściwego organu podatkowego.

Przewoźnik C będzie zobowiązany zapłacić Spółce A jedynie odszkodowanie (obejmujące również akcyzę należną od powstałego ubytku). Nie będzie miał zaś żadnych obowiązków względem fiskusa.

Piotr Paszek ECDDP Sp. z o.o.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA