REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest project cargo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Samoć
fot. DSV Air&Sea
fot. DSV Air&Sea

REKLAMA

REKLAMA

Co należy rozumieć pod pojęciem project cargo? Kiedy ma zastosowanie i jak to zorganizować.

Project cargo, w przeciwieństwie do większości metod transportu, nie posiada jasno określonej definicji. Możemy powiedzieć, że pod tą nazwą zawiera się planowanie i realizacja niestandardowych usług transportowych dla towarów wymagających indywidualnego podejścia do planowania transportu. Usługi te są przeznaczone głównie do przewozu ładunków ponadgabarytowych i ciężkich.

REKLAMA

Ładunki ponadgabarytowe

Korzystają z nich najczęściej inwestorzy zaangażowani w różnego rodzaju projekty przemysłowe, którzy potrzebują przetransportować maszyny, sprzęt produkcyjny, elementy konstrukcyjne itp. Biorąc pod uwagę stopień skomplikowania tego typu przedsięwzięcia, operator logistyczny odpowiada najczęściej nie tylko za sam transport, ale także często za demontaż oraz ponowny montaż przenoszonych elementów.


Biorąc pod uwagę, że tzw. project cargo wymyka się nie tylko spod jasnych definicji, ale także spod zakresu nauki w szkołach i na uczelniach, jedynym sposobem na opanowanie tajników tej dziedziny transportu jest praktyka. 

Kto powinien realizować project cargo?

REKLAMA

Właśnie z tego względu wybierając operatora logistycznego do realizacji project cargo, polecałbym kierować się głównie jego doświadczeniem, udokumentowanym w portfolio zrealizowanych już projektów. Trzeba pamiętać o tym, że transport ładunków ciężkich i ponadgabarytowych wymaga zaangażowania dużo większej liczby podmiotów, niż sam przewoźnik np. firm zajmujących się pilotażem, organizacją zezwoleń transportowych, uzgodnieniami z zarządcami dróg czy Policją.

Często przy takich przewozach pojawia się też konieczność podejmowania działań niestandardowych, jak demontaż elementów infrastruktury drogowej, przestawienie znaków, wycinka drzew, czy nawet przebudowa ronda lub skrzyżowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodajmy do tego fakt, że często zlecenie wymaga znalezienia specyficznych środków transportu do konkretnych ładunków oraz nierzadko demontażu samego ładunku. Przykładowo transport rzeczny oznacza problem poziomu wód, konstrukcji mostów, śluz.


Za wszystkie te elementy odpowiada operator logistyczny, realizujący transport i to właśnie on musi wykazać się tutaj doświadczeniem i wiedzą, aby być w stanie nie tylko sprawnie zaplanować drogę transportu, ale także zrealizować go w ustalonym terminie. Spedycja projektowa wymaga dużej elastyczności i dobrej znajomości wielu dziedzin transportu, umiejętności ich połączenia, skoordynowania i zintegrowania w czasie.

Pole dla spedycji projektowej

REKLAMA

Jak zatem poradzić sobie z tymi wszystkimi potencjalnymi problemami i ryzykiem? Powracamy tutaj do kwestii doświadczenia. Spedycja projektowa wymaga głębokiej znajomości rynku, technologii, a przede wszystkim otwartości na ciągłe uczenie się, na niestandardowe myślenie. Trzeba znaleźć środki transportu akurat dostępne na rynku i optymalnie je wykorzystać. Tak naprawdę więc spedycja projektowa to zadanie dla firm, które potrafią zarządzać wiedzą.

Suma doświadczeń firmy i jej pracowników plus umiejętność czerpania z doświadczeń własnych i innych – właśnie to tworzy jakość w spedycji projektowej i właśnie tego klient powinien oczekiwać na etapie wyboru operatora logistycznego.

Project cargo stosujemy głownie w transporcie ładunków ponadgabarytowych
ShutterStock
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA