Co to jest project cargo?
REKLAMA
REKLAMA
Project cargo, w przeciwieństwie do większości metod transportu, nie posiada jasno określonej definicji. Możemy powiedzieć, że pod tą nazwą zawiera się planowanie i realizacja niestandardowych usług transportowych dla towarów wymagających indywidualnego podejścia do planowania transportu. Usługi te są przeznaczone głównie do przewozu ładunków ponadgabarytowych i ciężkich.
REKLAMA
Ładunki ponadgabarytowe
Korzystają z nich najczęściej inwestorzy zaangażowani w różnego rodzaju projekty przemysłowe, którzy potrzebują przetransportować maszyny, sprzęt produkcyjny, elementy konstrukcyjne itp. Biorąc pod uwagę stopień skomplikowania tego typu przedsięwzięcia, operator logistyczny odpowiada najczęściej nie tylko za sam transport, ale także często za demontaż oraz ponowny montaż przenoszonych elementów.
Biorąc pod uwagę, że tzw. project cargo wymyka się nie tylko spod jasnych definicji, ale także spod zakresu nauki w szkołach i na uczelniach, jedynym sposobem na opanowanie tajników tej dziedziny transportu jest praktyka.
Kto powinien realizować project cargo?
REKLAMA
Właśnie z tego względu wybierając operatora logistycznego do realizacji project cargo, polecałbym kierować się głównie jego doświadczeniem, udokumentowanym w portfolio zrealizowanych już projektów. Trzeba pamiętać o tym, że transport ładunków ciężkich i ponadgabarytowych wymaga zaangażowania dużo większej liczby podmiotów, niż sam przewoźnik np. firm zajmujących się pilotażem, organizacją zezwoleń transportowych, uzgodnieniami z zarządcami dróg czy Policją.
Często przy takich przewozach pojawia się też konieczność podejmowania działań niestandardowych, jak demontaż elementów infrastruktury drogowej, przestawienie znaków, wycinka drzew, czy nawet przebudowa ronda lub skrzyżowania.
Dodajmy do tego fakt, że często zlecenie wymaga znalezienia specyficznych środków transportu do konkretnych ładunków oraz nierzadko demontażu samego ładunku. Przykładowo transport rzeczny oznacza problem poziomu wód, konstrukcji mostów, śluz.
Za wszystkie te elementy odpowiada operator logistyczny, realizujący transport i to właśnie on musi wykazać się tutaj doświadczeniem i wiedzą, aby być w stanie nie tylko sprawnie zaplanować drogę transportu, ale także zrealizować go w ustalonym terminie. Spedycja projektowa wymaga dużej elastyczności i dobrej znajomości wielu dziedzin transportu, umiejętności ich połączenia, skoordynowania i zintegrowania w czasie.
Pole dla spedycji projektowej
REKLAMA
Jak zatem poradzić sobie z tymi wszystkimi potencjalnymi problemami i ryzykiem? Powracamy tutaj do kwestii doświadczenia. Spedycja projektowa wymaga głębokiej znajomości rynku, technologii, a przede wszystkim otwartości na ciągłe uczenie się, na niestandardowe myślenie. Trzeba znaleźć środki transportu akurat dostępne na rynku i optymalnie je wykorzystać. Tak naprawdę więc spedycja projektowa to zadanie dla firm, które potrafią zarządzać wiedzą.
Suma doświadczeń firmy i jej pracowników plus umiejętność czerpania z doświadczeń własnych i innych – właśnie to tworzy jakość w spedycji projektowej i właśnie tego klient powinien oczekiwać na etapie wyboru operatora logistycznego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.