REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest project cargo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Samoć
fot. DSV Air&Sea
fot. DSV Air&Sea

REKLAMA

REKLAMA

Co należy rozumieć pod pojęciem project cargo? Kiedy ma zastosowanie i jak to zorganizować.

Project cargo, w przeciwieństwie do większości metod transportu, nie posiada jasno określonej definicji. Możemy powiedzieć, że pod tą nazwą zawiera się planowanie i realizacja niestandardowych usług transportowych dla towarów wymagających indywidualnego podejścia do planowania transportu. Usługi te są przeznaczone głównie do przewozu ładunków ponadgabarytowych i ciężkich.

REKLAMA

Ładunki ponadgabarytowe

Korzystają z nich najczęściej inwestorzy zaangażowani w różnego rodzaju projekty przemysłowe, którzy potrzebują przetransportować maszyny, sprzęt produkcyjny, elementy konstrukcyjne itp. Biorąc pod uwagę stopień skomplikowania tego typu przedsięwzięcia, operator logistyczny odpowiada najczęściej nie tylko za sam transport, ale także często za demontaż oraz ponowny montaż przenoszonych elementów.


Biorąc pod uwagę, że tzw. project cargo wymyka się nie tylko spod jasnych definicji, ale także spod zakresu nauki w szkołach i na uczelniach, jedynym sposobem na opanowanie tajników tej dziedziny transportu jest praktyka. 

Kto powinien realizować project cargo?

REKLAMA

Właśnie z tego względu wybierając operatora logistycznego do realizacji project cargo, polecałbym kierować się głównie jego doświadczeniem, udokumentowanym w portfolio zrealizowanych już projektów. Trzeba pamiętać o tym, że transport ładunków ciężkich i ponadgabarytowych wymaga zaangażowania dużo większej liczby podmiotów, niż sam przewoźnik np. firm zajmujących się pilotażem, organizacją zezwoleń transportowych, uzgodnieniami z zarządcami dróg czy Policją.

Często przy takich przewozach pojawia się też konieczność podejmowania działań niestandardowych, jak demontaż elementów infrastruktury drogowej, przestawienie znaków, wycinka drzew, czy nawet przebudowa ronda lub skrzyżowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodajmy do tego fakt, że często zlecenie wymaga znalezienia specyficznych środków transportu do konkretnych ładunków oraz nierzadko demontażu samego ładunku. Przykładowo transport rzeczny oznacza problem poziomu wód, konstrukcji mostów, śluz.


Za wszystkie te elementy odpowiada operator logistyczny, realizujący transport i to właśnie on musi wykazać się tutaj doświadczeniem i wiedzą, aby być w stanie nie tylko sprawnie zaplanować drogę transportu, ale także zrealizować go w ustalonym terminie. Spedycja projektowa wymaga dużej elastyczności i dobrej znajomości wielu dziedzin transportu, umiejętności ich połączenia, skoordynowania i zintegrowania w czasie.

Pole dla spedycji projektowej

REKLAMA

Jak zatem poradzić sobie z tymi wszystkimi potencjalnymi problemami i ryzykiem? Powracamy tutaj do kwestii doświadczenia. Spedycja projektowa wymaga głębokiej znajomości rynku, technologii, a przede wszystkim otwartości na ciągłe uczenie się, na niestandardowe myślenie. Trzeba znaleźć środki transportu akurat dostępne na rynku i optymalnie je wykorzystać. Tak naprawdę więc spedycja projektowa to zadanie dla firm, które potrafią zarządzać wiedzą.

Suma doświadczeń firmy i jej pracowników plus umiejętność czerpania z doświadczeń własnych i innych – właśnie to tworzy jakość w spedycji projektowej i właśnie tego klient powinien oczekiwać na etapie wyboru operatora logistycznego.

Project cargo stosujemy głownie w transporcie ładunków ponadgabarytowych
ShutterStock
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA