REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BCT Gdynia: Potrzebna nam sieć terminali lądowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Kujoth

REKLAMA

REKLAMA

Polska gospodarka, czerpiąca duże zyski z eksportu i mocno uzależniona od importu, jest skazana na rozwój transportu kontenerowego

Nie ma życia, a dokładniej – nowoczesnej gospodarki – bez kontenerów. I nie ma lepszego sposobu transportowania ich tanio na duże odległości niż przewóz wodą, przez wyspecjalizowane statki. Ale co potem ? No właśnie, potem jest problem. Polska gospodarka, czerpiąca duże zyski z eksportu i mocno uzależniona od importu, jest skazana na rozwój transportu kontenerowego. I jest w naszym kraju wielu ludzi, którzy to nie tylko rozumieją, ale też realizują.

REKLAMA

Przyszłość w transporcie intermodalnym

REKLAMA

Dziś nie trzeba już (mam nadzieję) przekonywać nikogo, że przyszłość należy do transportu intermodalnego, do przewozu kontenerów po kolei kilkoma środkami transportu, aby jak najszybciej i za jak najniższą cenę trafiły od nadawcy do odbiorcy. Wymaga to rozbudowy infrastruktury, od terminali portowych przez drogi i linie kolejowe, po terminale w głębi kraju. Portowy zespół Gdańsk-Gdynia jest w Polsce zdecydowanym liderem w przeładunkach kontenerowych.

Gdynia chce w najbliższym czasie zwiększyć swoje zdolności przeładunkowe. Zaawansowane są plany dalszego pogłębienia kanału portowego i budowy większej obrotnicy dla coraz to większych kontenerowców. Gdańsk także ma jeszcze rezerwy. Jeżeli obecne i potencjalne możliwości Gdańska i Gdyni mają być w pełni wykorzystane, to konieczne staje się stworzenie sieci kolejowych terminali lądowych umożliwiających sprawny odbiór /dowóz kontenerów koleją i dalszą ich dystrybucję.


Budowa Intermodal Container Yard w Zajączkowie koło Tczewa przez PCC Intermodal doskonale mieści się w tej koncepcji. Będzie on zapleczem logistycznym dla Gdańska i Gdyni, dla DCT, GCT, BCT i GTK. Powinien odciążyć szosy w rejonie Trójmiasta, gdyż kontenery mają być z portów dowożone do terminalu koleją.

Coraz więcej przewozów kontenerowych

REKLAMA

Trzeba jednak od razu myśleć o następnych takich inwestycjach, gdyż przewozy kontenerów do bałtyckich portów rosną. A w sytuacji, gdy przywożą je coraz większe statki, konieczne staje się o wiele szybsze niż do tej pory rozładowanie ich w portach i wysłanie kontenerów dalej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tej sytuacji milion TEU rocznego przeładunku planowanego na terminalu w Zajączkowi nie wydaje się wielkością na wyrost. Wprost przeciwnie, za kilka lat może się to okazać barierą rozwoju transportu intermodalnego, jeżeli w ślad za Tczewem nie powstaną kolejne terminale lądowe, tworząc razem z łączącymi je liniami kolejowymi i szosami sieć. Tylko to pozwoli portom Trójmiasta skutecznie rywalizować z Hamburgiem, Tallinem, Kłajpedą, Rygą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA