REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BCT Gdynia: Potrzebna nam sieć terminali lądowych

Andrzej Kujoth

REKLAMA

REKLAMA

Polska gospodarka, czerpiąca duże zyski z eksportu i mocno uzależniona od importu, jest skazana na rozwój transportu kontenerowego

Nie ma życia, a dokładniej – nowoczesnej gospodarki – bez kontenerów. I nie ma lepszego sposobu transportowania ich tanio na duże odległości niż przewóz wodą, przez wyspecjalizowane statki. Ale co potem ? No właśnie, potem jest problem. Polska gospodarka, czerpiąca duże zyski z eksportu i mocno uzależniona od importu, jest skazana na rozwój transportu kontenerowego. I jest w naszym kraju wielu ludzi, którzy to nie tylko rozumieją, ale też realizują.

REKLAMA

Przyszłość w transporcie intermodalnym

REKLAMA

Dziś nie trzeba już (mam nadzieję) przekonywać nikogo, że przyszłość należy do transportu intermodalnego, do przewozu kontenerów po kolei kilkoma środkami transportu, aby jak najszybciej i za jak najniższą cenę trafiły od nadawcy do odbiorcy. Wymaga to rozbudowy infrastruktury, od terminali portowych przez drogi i linie kolejowe, po terminale w głębi kraju. Portowy zespół Gdańsk-Gdynia jest w Polsce zdecydowanym liderem w przeładunkach kontenerowych.

Gdynia chce w najbliższym czasie zwiększyć swoje zdolności przeładunkowe. Zaawansowane są plany dalszego pogłębienia kanału portowego i budowy większej obrotnicy dla coraz to większych kontenerowców. Gdańsk także ma jeszcze rezerwy. Jeżeli obecne i potencjalne możliwości Gdańska i Gdyni mają być w pełni wykorzystane, to konieczne staje się stworzenie sieci kolejowych terminali lądowych umożliwiających sprawny odbiór /dowóz kontenerów koleją i dalszą ich dystrybucję.


Budowa Intermodal Container Yard w Zajączkowie koło Tczewa przez PCC Intermodal doskonale mieści się w tej koncepcji. Będzie on zapleczem logistycznym dla Gdańska i Gdyni, dla DCT, GCT, BCT i GTK. Powinien odciążyć szosy w rejonie Trójmiasta, gdyż kontenery mają być z portów dowożone do terminalu koleją.

Coraz więcej przewozów kontenerowych

REKLAMA

Trzeba jednak od razu myśleć o następnych takich inwestycjach, gdyż przewozy kontenerów do bałtyckich portów rosną. A w sytuacji, gdy przywożą je coraz większe statki, konieczne staje się o wiele szybsze niż do tej pory rozładowanie ich w portach i wysłanie kontenerów dalej.

W tej sytuacji milion TEU rocznego przeładunku planowanego na terminalu w Zajączkowi nie wydaje się wielkością na wyrost. Wprost przeciwnie, za kilka lat może się to okazać barierą rozwoju transportu intermodalnego, jeżeli w ślad za Tczewem nie powstaną kolejne terminale lądowe, tworząc razem z łączącymi je liniami kolejowymi i szosami sieć. Tylko to pozwoli portom Trójmiasta skutecznie rywalizować z Hamburgiem, Tallinem, Kłajpedą, Rygą.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA