REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka jest odpowiedzialność przewoźnika za uszkodzenie towaru podczas załadunku i rozładunku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Gaczyńska
Co zrobić, gdy dojdzie do uszkodzenia towaru podczas załadunku?
Co zrobić, gdy dojdzie do uszkodzenia towaru podczas załadunku?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić w sytuacji, gdy podczas załadunku, przeładunku czy rozładunku dojdzie do uszkodzenia lub zniszczenia towaru? Kto wówczas ponosi odpowiedzialność i jakie są jej zasady? Jak się uchronić?

Szkody polegające na zniszczeniu lub uszkodzeniu towaru podczas przewozu są czymś co spotkało prawdopodobnie każdego przewoźnika. Jednak co zrobić w sytuacji gdy do uszkodzenia lub zniszczenia towaru dojdzie w czasie trwania załadunku, przeładunku czy też rozładunku? Kto wówczas ponosi odpowiedzialność i jakie są jej zasady? Jak się przed nią uchronić?

REKLAMA

REKLAMA

Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów CMR

W przewozie międzynarodowym do odpowiedzialności przewoźnika zastosowanie znajdują przepisy Konwencji CMR (Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów CMR sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., Dz. U. z 1962 r., nr 49, poz. 238 ze zm.).

Zgodnie z art. 17 § 1 Konwencji CMR przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru lub za jego uszkodzenie, które nastąpi w czasie między przyjęciem towaru a jego wydaniem, jak również za opóźnienie dostawy.

Zasadnicze znaczenie ma więc określenie w danym przypadku czasu przewozu, wyznaczanego przez chwilę przyjęcia towaru i chwilę wydania towaru, gdyż tylko powstanie szkody w tym czasie umożliwia przypisanie przewoźnikowi odpowiedzialności. Czas przewozu jest w tym przypadku rozumiany bardzo szeroko.

REKLAMA


Obejmuje bowiem nie tylko czas w którym przesyłka jest fizycznie transportowana, ale cały czas w którym pozostaje ona w pieczy przewoźnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności?

Konwencja CMR zawiera podstawę do uwolnienia się od odpowiedzialności przez przewoźnika, stanowiąc w art. 17 § 2, że przewoźnik jest zwolniony od tej odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie spowodowane zostało winą osoby uprawnionej, jej zleceniem nie wynikającym z winy przewoźnika, wadą własną towaru lub okolicznościami, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec.

Niemniej jednak - zgodnie z orzecznictwem - stwierdzenie niedbalstwa przewoźnika, chociażby w niewielkim stopniu, wyłącza możliwość powoływania się na tę przyczynę (wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 11 marca 1998 r. I ACa 914/97)

Momentem kluczowym dla rozpoczęcia pieczy przewoźnika nad towarem jest chwila przyjęcia towaru do przewozu.

Co do zasady następuje to w momencie faktycznego zakończenia załadunku i pozostawienia towaru do dyspozycji przewoźnika.

Jednak należy mieć na uwadze fakt, że jeśli załadunek byłby przerwany, wówczas należy liczyć się z tym, że towar który został już załadowany na pojazd może zostać uznany za pozostający w pieczy przewoźnika.


Jednocześnie istotne jest, iż na nadawcy ciąży obowiązek prawidłowego przygotowania towaru do przewozu, zaś na przewoźniku obowiązek sprawdzenia widocznego stanu towaru i jego opakowania przy przyjęciu towaru do przewozu. Często wzmianka w liście przewozowym o nieprawidłowym opakowaniu towaru może uchronić przewoźnika od przypisania mu odpowiedzialności za powstałą w trakcie przewozu szkodę.

Ważne kiedy rozładunek

Natomiast za moment wydania towaru uznawana jest chwila przekazania pojazdu do dyspozycji odbiorcy w celu wykonania rozładunku oraz w miejscu, w którym ma być dokonywany rozładunek.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że pozostawienie pojazdu w miejscu rozładunku dokonane np. poza godzinami pracy odbiorcy nie będzie uznane za wydanie towaru i przewoźnik nadal będzie odpowiedzialny za przesyłkę, gdyż odbiorcy nie umożliwiono przejęcia pieczy nad towarem.

Należy przy tym pamiętać że do wydania towaru nie jest konieczne przekazaniem go w sensie fizycznym, ale raczej oddanie go do dyspozycji odbiorcy.

W związku z powyższym, według ogólnych zasad, odpowiedzialność za szkodę powstałą w trakcie załadunku lub rozładunku nie spoczywa na przewoźniku lecz odpowiednio na nadawcy lub odbiorcy.

Te ogólne zasady w konkretnych stanach faktycznych ulegają jednak pewnym modyfikacjom. Dla ustalenia momentu rozpoczęcia i zakończenia przewozu istotne jest przede wszystkim na kim spoczywa obowiązek wykonania czynności rozładunkowych i załadunkowych.

List przewozowy

Po pierwsze szczególne uregulowania w tym zakresie może zawierać umowa zawarta między stronami lub list przewozowy, stanowiąc np. że przewoźnik jest odpowiedzialny za dokonanie rozładunku towaru lub że jest on odpowiedzialny za towar dopóki fizycznie pozostaje on na pojeździe.

Po drugie powierzenie czynności załadunkowych lub rozładunkowych przewoźnikowi może wynikać także z ustalonych między współpracującymi stronami zwyczajów. Po trzecie dokonywanie przez przewoźnika pewnych czynności załadunkowych lub rozładunkowych może wynikać z charakteru danego przewozu np. jeśli przewóz wymaga przeładunku towaru na inny pojazd w ramach floty należącej do przewoźnika.

W takiej sytuacji przewoźnik musi liczyć się z tym, że podejmując się wykonania tych czynności, może zostać obciążony odpowiedzialnością za powstałe wówczas uszkodzenia towaru.


Zasadnicze znaczenie ma więc okoliczność kto faktycznie dokonywał załadunku lub rozładunku, ale na ocenę wpływ może też mieć fakt do kogo należy sprzęt używany do załadunku lub rozładunku oraz kto wydawał polecenia osobom wykonującym te czynności. 

Przewoźnik odpowiada za towar

W sytuacji bowiem gdy czynności te wykonywane były przez pracowników przewoźnika, wówczas odpowiedzialność za wyrządzone przez nich szkody będzie spoczywać na przewoźniku zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 3 Konwencji CMR, który stanowi iż przewoźnik odpowiada, jak za swoje własne czynności i zaniedbania, za czynności i zaniedbania swoich pracowników i wszystkich innych osób, do których usług odwołuje się w celu wykonania przewozu, kiedy ci pracownicy lub te osoby działają w wykonaniu swych funkcji.

Należy ponadto pamiętać, że na gruncie konwencji CMR nie ma obowiązku dokonywania tzw. aktów staranności (czynności zabezpieczających dowody szkody) - w przeciwieństwie do przepisów polskiego prawa przewozowego, które wymaga sporządzenia protokołu o stanie przesyłki.

W związku z tym, że Konwencja CMR dopuszcza wszelkie środki dowodowe (zdjęcia, nagrania, protokoły, notatki w listach przewozowych, świadkowie), w interesie przewoźnika w przypadku transportu międzynarodowego jest zabezpieczenie stosownej dokumentacji każdego załadunku, przeładunku i rozładunku, dokonywanego zarówno przez niego jak i inne podmioty w łańcuchu transportu.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 Konwencji CMR w braku uzasadnionych zastrzeżeń przewoźnika, wpisanych do listu przewozowego, istnieje domniemanie, że towar i jego opakowanie były w dobrym stanie w chwili przyjęcia przez przewoźnika i że ilość sztuk, jak również ich cechy i numery były zgodne z oświadczeniami w liście przewozowym.

Istnienie domniemania prawnego sprawia, że dowód na okoliczność, że szkoda powstała w czasie przewozu sprowadza się w praktyce do wykazania przez drugą stronę faktu istnienia szkody w momencie odbioru towaru.

Wątpliwości w liście przewozowym

Dlatego istotne jest zaznaczanie w liście przewozowym wszelkich wątpliwości co do stanu towaru przyjmowanego do przewozu.

Dokumentowanie stanu przesyłki na każdym etapie przewozu, często wykonywanego różnymi środkami transportu i przez różnych kierowców, nie tylko pozwala na precyzyjne określenie momentu w którym nastąpiło uszkodzenia towaru ale też wielokrotnie na ustalenie przyczyny powstania szkody. W przypadku ewentualnych zarzutów odbiorcy co do stanu przesyłki, przewoźnik może się w ten sposób uwolnić od odpowiedzialności przez udowodnienie braku swej winy w powstaniu szkody.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA