REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokie stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej to "zamach" na rozwój intermodalu

Monika Konsor-Fąferek

REKLAMA

REKLAMA

PCC Intermodal: Podniesienie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, stawek które i tak już są nieproporcjonalnie wysokie przyrównując je do warunków rynkowych w innych krajach Europy, to oczywisty „zamach” na rozwój przewozów koleją w Polsce, a za tym na przewozy intermodalne.

Można mówić wiele o rozlicznych atutach transportu intermodalnego, ale najważniejsze w tej całej dyskusji jest to, by spojrzeć z dystansem na całość problemu i przestać wrzucać przewozy intermodalne do worka z masowymi przewozami towarowymi, a zacząć je rozumieć jako branżę intermodalną. Branżę, która stanowi osobne, ważne ogniwo transportu, od której nie ma ucieczki, gdyż proponuje ona optymalne rozwiązania w łańcuchach dostaw ładunków.

REKLAMA

Podniesienie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, stawek które i tak już są nieproporcjonalnie wysokie przyrównując je do warunków rynkowych w innych krajach Europy, to oczywisty „zamach” na rozwój przewozów koleją w Polsce, a za tym na przewozy intermodalne.

Jak rozwijać przewozy intermodalne

Zewsząd słyszy się o korzyściach wynikających z przenoszenia potoku ładunków z dróg na tory przy wykorzystaniu przewozów kolejowych "różnej maści", które to wnoszą same plusy do gospodarki, środowiska i lokalnych społeczności. Jest szereg programów unijnych, które mają wspierać rozwój branż skorelowanych z koleją, i wydaję się że każdy w tym kraju wie, że to dobry kierunek rozwoju transportu.


REKLAMA

Jednakże wszystko to na nic, gdyż słaba infrastruktura liniowa polskich torów nie dość, że zniechęca jakością, to jest jeszcze nielogicznie droga. Kolej to dobro ogólne kraju, w którym funkcjonuje. Monopolistyczne praktyki na jakie pozwala sobie zarządca infrastruktury kolejowej spółka PKP PLK, nie wnoszą nic dobrego, nie uwzględniają interesu ogółu, a jedynie prowadzą do obniżenia konkurencyjności naszego kraju jako tranzytowego.

PKP PLK nie chce rozmawiać z operatorami intermodalnymi lub innymi podmiotami operującymi w transporcie kolejowym, a dialog w sprawie stawek dostępu do infrastruktury prowadzi tylko z przewoźnikami kolejowymi. To dla nas niezrozumiałe bo wysłuchanie różnych opinii, rożnych racji firm, które ponoszą faktyczne koszty użytkowania infrastruktury, czyli również operatorów intermodalnych, umożliwia podjęcie dobrej decyzji, dobrej na wielu płaszczyznach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przewozów intermodalnych sytuacja jest taka, że przewoźnicy drogowi mogą wieźć ładunek na całej trasie przewozu lub tylko na odcinkach od terminali przeładunkowych do miejsca przeznaczenia. W drugim przypadku, jeśli na długim odcinku wykorzystujemy kolej, a tylko na końcówce samochód, optymalizujemy łańcuchy dostaw. Wprowadzenie opłat za dostęp do infrastruktury drogowej to był krok w stronę wyrównania warunków rynkowych, umożliwienia zdrowej konkurencji branż, dziś gdy wracamy do tematu podnoszenia stawek dostępu do infrastruktury kolejowej robimy krok w tył. 

Transport będzie droższy

Wszystko sprowadza się do tego, że transport towarów będzie drożał, a to odbije się niekorzystnie na sytuacji wielu branż i ostatecznie najbardziej odczuje to finalny „Kowalski”…

Po to właśnie od lat mówimy o optymalizacji łańcucha dostaw by uświadomić wszystkim, że zabieganie o ten element – optymalizację łańcucha dostaw – jest w interesie nas wszystkich. Bo optymalny to taki, który ma na względzie więcej niż tylko swój interes. Podwyżka stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej na pewno nie będzie sprzyjać optymalnym rozwiązaniom.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

REKLAMA