REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokie stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej to "zamach" na rozwój intermodalu

Monika Konsor-Fąferek

REKLAMA

REKLAMA

PCC Intermodal: Podniesienie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, stawek które i tak już są nieproporcjonalnie wysokie przyrównując je do warunków rynkowych w innych krajach Europy, to oczywisty „zamach” na rozwój przewozów koleją w Polsce, a za tym na przewozy intermodalne.

Można mówić wiele o rozlicznych atutach transportu intermodalnego, ale najważniejsze w tej całej dyskusji jest to, by spojrzeć z dystansem na całość problemu i przestać wrzucać przewozy intermodalne do worka z masowymi przewozami towarowymi, a zacząć je rozumieć jako branżę intermodalną. Branżę, która stanowi osobne, ważne ogniwo transportu, od której nie ma ucieczki, gdyż proponuje ona optymalne rozwiązania w łańcuchach dostaw ładunków.

REKLAMA

REKLAMA

Podniesienie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, stawek które i tak już są nieproporcjonalnie wysokie przyrównując je do warunków rynkowych w innych krajach Europy, to oczywisty „zamach” na rozwój przewozów koleją w Polsce, a za tym na przewozy intermodalne.

Jak rozwijać przewozy intermodalne

Zewsząd słyszy się o korzyściach wynikających z przenoszenia potoku ładunków z dróg na tory przy wykorzystaniu przewozów kolejowych "różnej maści", które to wnoszą same plusy do gospodarki, środowiska i lokalnych społeczności. Jest szereg programów unijnych, które mają wspierać rozwój branż skorelowanych z koleją, i wydaję się że każdy w tym kraju wie, że to dobry kierunek rozwoju transportu.


Jednakże wszystko to na nic, gdyż słaba infrastruktura liniowa polskich torów nie dość, że zniechęca jakością, to jest jeszcze nielogicznie droga. Kolej to dobro ogólne kraju, w którym funkcjonuje. Monopolistyczne praktyki na jakie pozwala sobie zarządca infrastruktury kolejowej spółka PKP PLK, nie wnoszą nic dobrego, nie uwzględniają interesu ogółu, a jedynie prowadzą do obniżenia konkurencyjności naszego kraju jako tranzytowego.

REKLAMA

PKP PLK nie chce rozmawiać z operatorami intermodalnymi lub innymi podmiotami operującymi w transporcie kolejowym, a dialog w sprawie stawek dostępu do infrastruktury prowadzi tylko z przewoźnikami kolejowymi. To dla nas niezrozumiałe bo wysłuchanie różnych opinii, rożnych racji firm, które ponoszą faktyczne koszty użytkowania infrastruktury, czyli również operatorów intermodalnych, umożliwia podjęcie dobrej decyzji, dobrej na wielu płaszczyznach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przewozów intermodalnych sytuacja jest taka, że przewoźnicy drogowi mogą wieźć ładunek na całej trasie przewozu lub tylko na odcinkach od terminali przeładunkowych do miejsca przeznaczenia. W drugim przypadku, jeśli na długim odcinku wykorzystujemy kolej, a tylko na końcówce samochód, optymalizujemy łańcuchy dostaw. Wprowadzenie opłat za dostęp do infrastruktury drogowej to był krok w stronę wyrównania warunków rynkowych, umożliwienia zdrowej konkurencji branż, dziś gdy wracamy do tematu podnoszenia stawek dostępu do infrastruktury kolejowej robimy krok w tył. 

Transport będzie droższy

Wszystko sprowadza się do tego, że transport towarów będzie drożał, a to odbije się niekorzystnie na sytuacji wielu branż i ostatecznie najbardziej odczuje to finalny „Kowalski”…

Po to właśnie od lat mówimy o optymalizacji łańcucha dostaw by uświadomić wszystkim, że zabieganie o ten element – optymalizację łańcucha dostaw – jest w interesie nas wszystkich. Bo optymalny to taki, który ma na względzie więcej niż tylko swój interes. Podwyżka stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej na pewno nie będzie sprzyjać optymalnym rozwiązaniom.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA