REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokie stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej to "zamach" na rozwój intermodalu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Konsor-Fąferek

REKLAMA

REKLAMA

PCC Intermodal: Podniesienie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, stawek które i tak już są nieproporcjonalnie wysokie przyrównując je do warunków rynkowych w innych krajach Europy, to oczywisty „zamach” na rozwój przewozów koleją w Polsce, a za tym na przewozy intermodalne.

Można mówić wiele o rozlicznych atutach transportu intermodalnego, ale najważniejsze w tej całej dyskusji jest to, by spojrzeć z dystansem na całość problemu i przestać wrzucać przewozy intermodalne do worka z masowymi przewozami towarowymi, a zacząć je rozumieć jako branżę intermodalną. Branżę, która stanowi osobne, ważne ogniwo transportu, od której nie ma ucieczki, gdyż proponuje ona optymalne rozwiązania w łańcuchach dostaw ładunków.

REKLAMA

REKLAMA

Podniesienie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, stawek które i tak już są nieproporcjonalnie wysokie przyrównując je do warunków rynkowych w innych krajach Europy, to oczywisty „zamach” na rozwój przewozów koleją w Polsce, a za tym na przewozy intermodalne.

Jak rozwijać przewozy intermodalne

Zewsząd słyszy się o korzyściach wynikających z przenoszenia potoku ładunków z dróg na tory przy wykorzystaniu przewozów kolejowych "różnej maści", które to wnoszą same plusy do gospodarki, środowiska i lokalnych społeczności. Jest szereg programów unijnych, które mają wspierać rozwój branż skorelowanych z koleją, i wydaję się że każdy w tym kraju wie, że to dobry kierunek rozwoju transportu.


Jednakże wszystko to na nic, gdyż słaba infrastruktura liniowa polskich torów nie dość, że zniechęca jakością, to jest jeszcze nielogicznie droga. Kolej to dobro ogólne kraju, w którym funkcjonuje. Monopolistyczne praktyki na jakie pozwala sobie zarządca infrastruktury kolejowej spółka PKP PLK, nie wnoszą nic dobrego, nie uwzględniają interesu ogółu, a jedynie prowadzą do obniżenia konkurencyjności naszego kraju jako tranzytowego.

REKLAMA

PKP PLK nie chce rozmawiać z operatorami intermodalnymi lub innymi podmiotami operującymi w transporcie kolejowym, a dialog w sprawie stawek dostępu do infrastruktury prowadzi tylko z przewoźnikami kolejowymi. To dla nas niezrozumiałe bo wysłuchanie różnych opinii, rożnych racji firm, które ponoszą faktyczne koszty użytkowania infrastruktury, czyli również operatorów intermodalnych, umożliwia podjęcie dobrej decyzji, dobrej na wielu płaszczyznach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przewozów intermodalnych sytuacja jest taka, że przewoźnicy drogowi mogą wieźć ładunek na całej trasie przewozu lub tylko na odcinkach od terminali przeładunkowych do miejsca przeznaczenia. W drugim przypadku, jeśli na długim odcinku wykorzystujemy kolej, a tylko na końcówce samochód, optymalizujemy łańcuchy dostaw. Wprowadzenie opłat za dostęp do infrastruktury drogowej to był krok w stronę wyrównania warunków rynkowych, umożliwienia zdrowej konkurencji branż, dziś gdy wracamy do tematu podnoszenia stawek dostępu do infrastruktury kolejowej robimy krok w tył. 

Transport będzie droższy

Wszystko sprowadza się do tego, że transport towarów będzie drożał, a to odbije się niekorzystnie na sytuacji wielu branż i ostatecznie najbardziej odczuje to finalny „Kowalski”…

Po to właśnie od lat mówimy o optymalizacji łańcucha dostaw by uświadomić wszystkim, że zabieganie o ten element – optymalizację łańcucha dostaw – jest w interesie nas wszystkich. Bo optymalny to taki, który ma na względzie więcej niż tylko swój interes. Podwyżka stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej na pewno nie będzie sprzyjać optymalnym rozwiązaniom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA