REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przewidywać koniunkturę na rynku kontenerowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Brzozowski
Rynek kontenerowy w Polsce
Rynek kontenerowy w Polsce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja na rynku przewozów kontenerowych dawno nie była tak interesująca jak obecnie. Właściwie można by się do tej nieprzewidywalności rozwoju sytuacji w średniej perspektywie przyzwyczaić, bowiem przynajmniej od 2009 roku trudno jest prognozować na jakim poziomie rynek ten będzie się znajdował po kolejnych dwóch, trzech kwartałach.

Oczywiście nie na każdej trasie przewozu taka sytuacja ma miejsce, ale z pewnością dotyczy to z najważniejszego dla Europy szlaku z Dalekiego Wschodu.

REKLAMA

REKLAMA

Szokujące spadki frachtów z początku 2009 roku, a następnie obserwowany w 2010 ich wzrost, wspierany żelazną konsekwencją finansową linii żeglugowych, zanegowały w dużych stopniu sezonowe wahania, do których gracze rynkowi zdążyli się już przyzwyczaić. Z kolei w 2011 zamiast oczekiwanego umocnienia stawek przyszła walka o udziały w rynku pomiędzy największymi graczami i powolna erozja stawek trwająca aż do marca br. I kiedy wszyscy spodziewali się, że tak będzie przynajmniej do kwietnia, gdy wzrasta wolumen ładunków sezonowych co zawsze było dobrym momentem na korekty stawek (oczywiście w górę), a tymczasem armatorzy, jeden po drugim, już w lutym zapowiedzieli podwyżki obowiązujące od marca. I to jakie! Od razu o sto procent! Po udanej marcowej podwyżce przyszła kwietniowa (równie wysoka), a po kwietniowej zapowiedziano majową (dużo niższą).

Fracht morski

Trzeba w tym momencie zaznaczyć, że frachty morskie wykazują bardzo dużą płynność i wysoka zmienność nie jest niczym nadzwyczajnym. Od zawsze były one narzędziem, którego zadaniem było dostosowanie popytu i podaży. Nadzwyczajne w ostatnich podwyżkach jest to, że w bieżącym roku spodziewany wzrost wielkości floty jest o kilka punktów procentowych wyższy od prognozowanego wzrostu rynku, co sugeruje raczej potencjał do dalszych spadków. Niewykluczone, że armatorzy ponoszący wysokie straty z powodu niskich stawek frachtowych zdecydowali się na skokowe ich podniesienie korzystając z dobrego klimatu rynkowego, biorąc jednocześnie pod uwagę możliwość ich spadku w kolejnych miesiącach.


Rynek został zaskoczony w kwietniu jeszcze jedną informacją: największy aktualnie przewoźnik kontenerowy – Maersk Line – wprowadził do praktyki dawno niesłyszane pojęcie „booking stop” na kontenery z Europy na Daleki Wschód. Oznacza ono, że armator ten poza pewnymi wyjątkami nie akceptuje bukingów w tej relacji. Frachtujący często składali wstępne bukingi na przewozy, które w praktyce realizowali z innymi przewoźnikami, a co powodowało konieczność rezerwowania kontenerów pod załadunek i slotów na statku.

REKLAMA

Brak realizacji takich przewozów skutkował rzekomo m.in. zmniejszeniem liczby dostępnych pod obładunek kontenerów na Dalekim Wschodzie, a warto pamiętać, że frachty w relacji do Europy są dużo wyższe niż w relacji odwrotnej, co w efekcie prowadzi do strat. Być może tak jest w istocie, ale przyczyny mogą leżeć też gdzieś indziej, faktem jest natomiast, że wielu armatorów było zmuszonych do rolowania kontenerów na kolejne statki. Co nie musi być (dla przewoźników) niemiłą sytuacją, bo umożliwia z reguły podwyżki frachtów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, sytuacja w przewozach kontenerowych staje się nieprzewidywalna i trudno prognozować, jak będzie wyglądał rynek pod koniec roku. Jak zawsze wiele zależy od gospodarki, stąd tam należy szukać sygnałów do wykrystalizowania się trendów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA