REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przewidywać koniunkturę na rynku kontenerowym

Maciej Brzozowski
Rynek kontenerowy w Polsce
Rynek kontenerowy w Polsce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja na rynku przewozów kontenerowych dawno nie była tak interesująca jak obecnie. Właściwie można by się do tej nieprzewidywalności rozwoju sytuacji w średniej perspektywie przyzwyczaić, bowiem przynajmniej od 2009 roku trudno jest prognozować na jakim poziomie rynek ten będzie się znajdował po kolejnych dwóch, trzech kwartałach.

Oczywiście nie na każdej trasie przewozu taka sytuacja ma miejsce, ale z pewnością dotyczy to z najważniejszego dla Europy szlaku z Dalekiego Wschodu.

REKLAMA

REKLAMA

Szokujące spadki frachtów z początku 2009 roku, a następnie obserwowany w 2010 ich wzrost, wspierany żelazną konsekwencją finansową linii żeglugowych, zanegowały w dużych stopniu sezonowe wahania, do których gracze rynkowi zdążyli się już przyzwyczaić. Z kolei w 2011 zamiast oczekiwanego umocnienia stawek przyszła walka o udziały w rynku pomiędzy największymi graczami i powolna erozja stawek trwająca aż do marca br. I kiedy wszyscy spodziewali się, że tak będzie przynajmniej do kwietnia, gdy wzrasta wolumen ładunków sezonowych co zawsze było dobrym momentem na korekty stawek (oczywiście w górę), a tymczasem armatorzy, jeden po drugim, już w lutym zapowiedzieli podwyżki obowiązujące od marca. I to jakie! Od razu o sto procent! Po udanej marcowej podwyżce przyszła kwietniowa (równie wysoka), a po kwietniowej zapowiedziano majową (dużo niższą).

Fracht morski

Trzeba w tym momencie zaznaczyć, że frachty morskie wykazują bardzo dużą płynność i wysoka zmienność nie jest niczym nadzwyczajnym. Od zawsze były one narzędziem, którego zadaniem było dostosowanie popytu i podaży. Nadzwyczajne w ostatnich podwyżkach jest to, że w bieżącym roku spodziewany wzrost wielkości floty jest o kilka punktów procentowych wyższy od prognozowanego wzrostu rynku, co sugeruje raczej potencjał do dalszych spadków. Niewykluczone, że armatorzy ponoszący wysokie straty z powodu niskich stawek frachtowych zdecydowali się na skokowe ich podniesienie korzystając z dobrego klimatu rynkowego, biorąc jednocześnie pod uwagę możliwość ich spadku w kolejnych miesiącach.


Rynek został zaskoczony w kwietniu jeszcze jedną informacją: największy aktualnie przewoźnik kontenerowy – Maersk Line – wprowadził do praktyki dawno niesłyszane pojęcie „booking stop” na kontenery z Europy na Daleki Wschód. Oznacza ono, że armator ten poza pewnymi wyjątkami nie akceptuje bukingów w tej relacji. Frachtujący często składali wstępne bukingi na przewozy, które w praktyce realizowali z innymi przewoźnikami, a co powodowało konieczność rezerwowania kontenerów pod załadunek i slotów na statku.

REKLAMA

Brak realizacji takich przewozów skutkował rzekomo m.in. zmniejszeniem liczby dostępnych pod obładunek kontenerów na Dalekim Wschodzie, a warto pamiętać, że frachty w relacji do Europy są dużo wyższe niż w relacji odwrotnej, co w efekcie prowadzi do strat. Być może tak jest w istocie, ale przyczyny mogą leżeć też gdzieś indziej, faktem jest natomiast, że wielu armatorów było zmuszonych do rolowania kontenerów na kolejne statki. Co nie musi być (dla przewoźników) niemiłą sytuacją, bo umożliwia z reguły podwyżki frachtów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, sytuacja w przewozach kontenerowych staje się nieprzewidywalna i trudno prognozować, jak będzie wyglądał rynek pod koniec roku. Jak zawsze wiele zależy od gospodarki, stąd tam należy szukać sygnałów do wykrystalizowania się trendów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA