REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Związkowcy: PKP Cargo chce renegocjować pakt gwarancji pracowniczych

REKLAMA

REKLAMA

Władze PKP Cargo chcą renegocjacji wynegocjowanego jesienią paktu gwarancji prasowniczych dla załogi spółki - informuje Henryk Grymel, przewodniczący kolejarskiej Solidarności. W ciągu najbliższych dni związkowcy mają się odnieść do propozycji zarządu.

Jak wyjaśnił Grymel, taka propozycja padła na środowym spotkaniu przedstawicieli zarządu PKP Cargo i działających w spółce związków zawodowych. 

REKLAMA

"Padła propozycja, by wykreślić z paktu premie prywatyzacyjne dla pracowników, bo to może być niedozwolona pomoc publiczna. 

Przewozy PKP Cargo

Chcemy zobaczyć opinię, z której by to wynikało, bo naszym zdaniem tak nie jest" - powiedział związkowiec. Dodał, że druga propozycja zmiany jest taka, że jeżeli po prywatyzacji PKP Cargo przewozy liczone w ujęciu rok do roku spadną, to pakt przestanie obowiązywać. 

"Umówiliśmy się na kolejne spotkanie po 20 lutego i będziemy dalej na ten temat rozmawiać" - zadeklarował Grymel.

Pytany, czy do tego czasu związkowcy nie podejmą strajku, powiedział: "pogotowia strajkowe wciąż działają w zakładach, ale na razie czekamy na rozstrzygnięcia".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik PKP Cargo Piotr Apanowicz powiedział w środę PAP, że negocjacje paktu jeszcze się formalnie nie zakończyły. 

"Została sporządzona notatka dotycząca zapisów paktu, ale sam pakt nie został ostatecznie zatwierdzony. Spółka przedstawiła propozycje paktu swoim organom korporacyjnym do akceptacji, zbieramy też opinie formalno-prawne. 

To samo ze swojej strony robi strona związkowa. Dlatego możemy po konsultacjach przedstawić propozycję zmiany zapisów" - wyjaśnił rzecznik.

REKLAMA

Związkowcy sprzeciwiają się prywatyzowaniu PKP Cargo bez podpisania paktu gwarancji pracowniczych dla załogi. Poprzedni minister infrastruktury Cezary Grabarczyk kilkakrotnie deklarował, że warunkiem prywatyzacji przewoźnika jest wcześniejsze zawarcie paktu.

Niepokój związkowców budzi to, że obecny minister transportu Sławomir Nowak po objęciu stanowiska nie potwierdził oficjalnie tych deklaracji. Pakt został wynegocjowany jesienią, ale jeszcze nie został podpisany.

Związki zawodowe zdecydowały na początku lutego o powołaniu wspólnego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego.

Zakłady spółki mają być oflagowane, a pracownicy informowani o powodach ewentualnego protestu. 

PKP Cargo: Gwarancje zatrudnienia

W wynegocjowanym w listopadzie pakcie znalazły się zapisy dotyczące m.in. gwarancji zatrudnienia - pracownicy, których staż pracy przekracza 25 lat, mają mieć gwarancję zatrudnienia do emerytury, a ci z krótszym stażem mają uzyskać 6-letnie gwarancje. 


Pracownicy mieliby też otrzymać premię prywatyzacyjną, również zależącą od stażu pracy, w wysokości od 0,8 średniego wynagrodzenia w PKP Cargo do jego dwukrotności.

W styczniu wiceminister transportu Andrzej Massel powiedział PAP, że podpisanie umowy prywatyzacyjnej PKP Cargo nastąpi prawdopodobnie na początku przyszłego roku, bo tyle potrwają procedury związane z transakcją.

Wcześniej przedstawiciele rządu zapowiadali, że firma może być sprywatyzowana w pierwszej połowie 2012 r. PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej – po Deutsche Bahn. 

Wkrótce prywatyzacja PKP Cargo

REKLAMA

Na początku marca 2011 r. rząd zdecydował, że przedsiębiorstwo zostanie sprywatyzowane przy udziale inwestora strategicznego, któremu zostanie zaoferowany większościowy pakiet 50 proc. plus jedna akcja. Memoranda informacyjne spółki pobrało ponad 50 podmiotów, a oferty wstępne złożyło ponad 10 potencjalnych inwestorów.

Krótka lista inwestorów wciąż jeszcze nie jest znana. Według zarządu spółki, 2011 rok będzie prawdopodobnie najlepszy w dziesięcioletniej historii PKP Cargo - po 11 miesiącach firma miała 226,4 mln zł zysku netto.

Do tej pory najwyższy roczny zysk firma osiągnęła w 2002 r. i było to 152,8 mln zł.

Agata Kalińska (PAP) 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA