REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć oszustwa w transporcie drogowym

Przemysław Wierzbicki
Przemysław Wierzbicki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Transport drogowy w ostatnich latach coraz bardziej narażony jest na kradzieże i wyłudzenia ładunków. Brak kierowców, zwiększony popyt na przewozy drogowe powoduje „uaktywnienie się” działalności oszustów. Obecnie największym problemem firm spedycyjnych są wyłudzenia towarów na fałszywe licencje drogowe oraz kradzieże na tzw. „fałszywego przewoźnika”.

W uproszczeniu, fałszywy przewoźnik to osoba, która podszywa się pod prawdziwego przewoźnika, przesyła zleceniodawcy (najczęściej za pomocą faxu) wymagany zestaw dokumentów (w tym polisę OC przewoźnika), podaje informacje o pojeździe oraz dane kierowcy.

REKLAMA

REKLAMA

Niestety są to sfałszowane kopie, które wcześniej wyłudzono od prawdziwego przewoźnika, podając się za eksportera/importera, który rzekomo zbiera oferty na przewóz. Przestępcy działają zdecydowanie, posługują się fachowymi zwrotami spedycyjnymi, są więc jak najbardziej „wiarygodni" – stąd łatwo wpaść w pułapkę…

Typowy scenariusz wyłudzenia

Niestety, na skutek działania takich „wiarygodnych” przewoźników, coraz częściej mamy do czynienia z następującym scenariuszem….

Pojazd w terminie podstawia się w miejsce załadunku, załadunek przebiega sprawnie, bez komplikacji. Wszystko wydaje się w porządku, dlatego nikt ze spedytorów nie sprawdza w trakcie załadunku dokładnie dokumentów kierowcy. Potem okazuje się, że towar nie dociera do odbiorcy. Staramy się skontaktować z przewoźnikiem, ale on „zapada się pod ziemię”…

REKLAMA

Odpowiedzialność spedytora

Warto pamiętać, iż odpowiedzialność spedytora za szkody, które zostały wyrządzone przez przewoźników, którymi spedytor posługuje się przy wykonywaniu swojego zadania, kształtuje się na zasadzie winy w wyborze. Na mocy art. 799 k.c. spedytor odpowiada również za ich działania, chyba że nie ponosi winy w wyborze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność spedytora nie zależy zatem w pierwszym rzędzie od winy bądź jej stopnia przewoźnika, ale od tego czy spedytor dochował należytej staranności przy wyborze swojego podwykonawcy. Należy zarazem pamiętać, że zgodnie z art. 355 § 2 k.c. należyta staranność osoby w zakresie prowadzonej przez nią działalności gospodarczej powinna być określona z uwzględnieniem zawodowego charakteru tej działalności.

W orzeczeniu Sądu Najwyższego z dnia 27.01.2004 r. sygn. akt II CK 389/02 stwierdzone zostało natomiast, iż należyta staranność w rozumieniu art. 355 k.c. w zw. z art. 799 k.c. jest zachowana, jeśli spedytor wykaże, że powierzył określone usługi przewozowe przewoźnikowi, którego profesjonalizm i jakość świadczonych usług budziła zaufanie. Zaufanie spedytora oparte musi być na jego wiedzy dotyczącej poziomu usług świadczonych przez wybranego przewoźnika.

Nawet więc jeśli szkoda wynikła z rażącego niedbalstwa lub winy umyślnej przewoźnika, nie oznacza to automatycznego przyjęcia odpowiedzialności spedytora. Spedytor mógł bowiem wybrać swojego podwykonawcę starannie i pomimo tego paść ofiarą oszustwa. W takim wypadku ma możliwość uchylenia się od skutków działania swojego podwykonawcy.

Spedytor w celu uwolnienia się od odpowiedzialności musi wykazać więc, że takiej winy w wyborze nie ponosi. Okoliczność, że spedytor powierzył wykonanie czynności osobie, przedsiębiorstwu lub zakładowi, które w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności - nie zwalnia spedytora od odpowiedzialności. Zgodnie bowiem z art. 774 i 794 k.c. przewoźnikiem bądź spedytorem w umowach przewozu i spedycji może być wyłącznie podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą w tym zakresie.

Odpowiedzialność spedytora opiera się na domniemaniu winy w wyborze. Ciężar udowodnienia braku tej winy i zachowania należytej staranności przy wyborze spoczywa na spedytorze (art. 6 k.c.). 

By nie paść ofiarą podobnego do przywołanego powyżej scenariusza oraz zwiększyć bezpieczeństwo ładunków podczas transportu (w szczególności tych wartościowych), konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności oraz nabranie pewnych nawyków, które pozwolą ograniczyć takie zdarzenia do minimum.


Co należy do obowiązków spedytora

Jednym z najważniejszych obowiązków spedytora powinno być sprawdzenie, czy przewoźnik, z którego chcemy skorzystać, posiada uprawnienia do wykonania zlecenia (zwłaszcza czy posiada odpowiednią licencję na wykonywanie przewozów). W przypadku licencji na międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy rzeczy - jej autentyczność można sprawdzić w Głównej Inspekcji Transportu Drogowego (GITD), natomiast jeśli chodzi o licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy – można ja sprawdzić w starostwie bądź urzędzie miejskim właściwym ze względu na siedzibę przewoźnika.

Weryfikacja autentyczności przez spedytora dokumentów przedstawionych przez przewoźnika powinna odnosić się także do: odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenia o numerze REGON oraz NIP.

Spedytor nie może także zapomnieć o sprawdzeniu czy przewoźnik posiada ważną polisę OC. Niewątpliwie element posiadania przez przewoźnika ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód w transporcie powinien mieć istotne znaczenie przy ocenie jego kondycji finansowej, a przez to renomy i rękojmi należytego wykonania umowy przewozu.

Tym samym, upewnienie się, iż przewoźnik posiada ważną polisę OC, może mieć wpływ na możliwość wykazania, iż spedytor nie ponosi winy w wyborze. Polisę taką najbezpieczniej jest zweryfikować u ubezpieczyciela, który ja wystawił. Warto także sprawdzić na jaką sumę ubezpieczenia opiewa polisa. Można tego łatwo dokonać np. dzwoniąc do firmy ubezpieczeniowej w celu sprawdzenia polisy ubezpieczeniowej, którą legitymuje się przewoźnik składający pierwszy raz swoją ofertę.

Mimo, iż polisa OC przewoźnika nie zabezpieczy kontrahenta spedytora przez szkodą powstałą w wyniku kradzieży towaru przez tego przewoźnika (żadna polisa nie obejmuje bowiem ochroną działalności przestępczej), jednak biorąc pod uwagę, iż jej jest na rynku standardem, brak takiego ubezpieczenia powinien wzbudzić szczególną czujność spedytora.

Ponadto, pamiętajmy, iż powinniśmy żądać takich dokumentów w oryginałach (ryzykowne jest opieranie się na dokumentach przesłanych faksem). W celu zwiększenia bezpieczeństwa przewozów ładunkowych, spedytor powinien żądać od przewoźnika danych kierowców, którzy zajmą się transportem (tj. imię i nazwisko kierowcy, numery ich dowodów tożsamości czy prawa jazdy, można żądać także informacji o dodatkowych uprawnieniach).

Ci sami kierowcy powinni być obecni przy wydawaniu towarów z magazynu oraz powiadomić spedytora o dostarczeniu towarów do odbiorcy. Ważne jest, by przewóz był wykonywany przez podmioty, które posiadają odpowiednie doświadczenie w wykonywaniu określonego rodzaju transportów (w tym celu można np. żądać od przewoźnika kontaktu do firm, które wcześniej z nim współpracowały i które mogą udzielić mu rekomendacji).

Nie można zapomnieć także o ustaleniu czy przewóz wykonywany będzie osobiście przez przewoźnika czy też poprzez podwykonawcę (w takim wypadku należałoby ustalić dane tego podwykonawcy i jego uprawnienia). 

Oczywiście, powyższe powinności nie wyczerpują katalogu działań, jakich możemy oczekiwać od profesjonalnego spedytora przy wyborze przewoźnika. Nie ma bowiem jednego wzorca właściwego postępowania spedytora. W każdym przypadku, spedytorzy powinni kierować się zdrowym rozsądkiem oraz doświadczeniem zawodowym, wskazującym, jakie okoliczności powinny być przez spedytora zbadane, aby zminimalizować możliwość powstania szkody w towarze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA