REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania VAT od paliwa do samochodów w 2011 r.

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązują nowe zasady odliczania VAT od paliwa do samochodów firmowych. Przepisy nowelizujące ustawę o VAT weszły w życie 1 stycznia 2011 r.

Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż podatnik ma prawo odliczać VAT w takiej części (w kwocie wynikającej z dokumentów zakupowych), w jakiej ma związek ze sprzedażą opodatkowaną.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenia VAT od paliwa w 2010 r.

Prawo do odliczenia VAT przysługuje również wtedy, gdy związek między wydatkiem a prowadzoną działalnością jest pośredni. Gdy wydatki na zakup paliwa związane są z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, którego działalność jest opodatkowana VAT, uprawniają do odliczenia VAT.

Można odliczyć VAT od towarów i usług służących działalności opodatkowanej

REKLAMA

Są jedak przypadki, gdy mimo związku ze sprzedażą opodatkowaną prawo do odliczenia nie przysługuje lub jest ograniczone. Tak jest właśnie w przypadku zakupu paliwa do samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

22 grudnia 2008 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał orzeczenie w sprawie Magoora, w którym stwierdził, że polski ustawodawca nie był uprawniony do rozszerzenia – w porównaniu ze stanem prawnym obowiązującym przed 1 maja 2004 r. – katalogu czynności wyłączających możliwość odliczenia podatku naliczonego. W związku z tym orzeczeniem do końca 2010 r. podatnicy zyskali prawo do całkowitego odliczenia VAT, jeżeli samochód spełniał warunki uznania za tzw. samochód z kratką lub kryteria określone we wzorze Lisaka.

Odliczenia VAT od paliwa w 2011 r.

W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L nr 256.24 z 30 września 2010 r. opublikowana została decyzja wykonawcza Rady z 27 września 2010 r. Upoważnia ona Polskę do wprowadzenia szczególnego środka polegającego na możliwości zastosowania ograniczeń w odliczaniu VAT od pojazdów, które ze względu na swoją konstrukcję mogą być wykorzystywane przez podatników zarówno do prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych.

Na podstawie tej decyzji 16 grudnia 2010 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym (dalej: ustawa nowelizująca). Zgodnie z nią posiadacze samochodów z tzw. kratką w latach 2011–2012 będą mogli odliczać VAT tylko w ograniczonej wysokości, czyli do 60% kwoty VAT z faktury zakupowej, nie więcej niż 6 tys. zł (art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej).

Od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. nie można odliczać VAT naliczonego z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (art. 4 ustawy nowelizującej).

Nie można odliczać VAT od paliwa do samochodów osobowych oraz pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony

Wymienione powyżej ograniczenie odliczania VAT od paliwa do samochodów nie jest stosowane w przypadku pojazdów wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej. Wykaz tych pojazdów jest identyczny jak obowiązujący w 2010 r. wykaz samochodów wymieniony w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.). Są to:

1) pojazdy samochodowe mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2) pojazdy samochodowe mające więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3) pojazdy samochodowe, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4) pojazdy samochodowe, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5) pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniu wymienionym w załączniku nr 9 do ustawy o VAT (np. koparki, koparko-spycharki, pomoc drogowa);

6) pojazdy samochodowe konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Ograniczenie odliczenia VAT nie dotyczy także tych podatników, których przedmiotem działalności (art. 3 ust. 2 pkt 7 ustawy nowelizującej) jest:

● odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

● oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w pkt 1–4 musi być potwierdzone dodatkowym badaniem technicznym przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonym zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodem rejestracyjnym pojazdu zawierającym właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Można odliczać VAT od paliwa do pojazdów wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej

W 2011 r. podatnicy nabywający i leasingujący wymienione powyżej samochody mogą odliczać VAT bez limitu z faktur zakupu lub faktur dokumentujących czynsz leasingowy. Mogą też odliczać VAT naliczony z faktur zakupu paliwa do tych pojazdów.

Reasumując, w ciągu dwóch najbliższych lat (2011 r. i 2012 r.) podatnicy odliczą jedynie 60% kwoty podatku wykazanego na fakturze, nie więcej jednak niż 6 tys. zł, i nie będą mogli odliczać VAT od paliwa. Nie będzie miało wpływu to, czy na firmę kupią samochód osobowy czy inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Wyjątek dotyczy tylko tzw. pojazdów specjalnych i paliwa do nich wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej.

Przedłużenie okresu odliczenia

Podatnik mógł jednak uzyskać prawo do odliczania VAT od paliwa po 1 stycznia 2011 r. Mógł wpłacić zaliczkę czy też wykupić karty paliwowe w 2010 r., co do których dostawa paliwa będzie wykonana już w 2011 r.

Otóż zgodnie z uregulowaniami znajdującymi się w ustawie o VAT podatnikowi, w zakresie, w jakim towary i usługi mają być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek naliczony stanowi m.in. kwota wynikająca z faktur potwierdzających dokonanie: przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty, jeżeli ich dokonanie wiązało się z powstaniem obowiązku podatkowego. W takim przypadku obowiązek wystawienia faktury potwierdzającej wpłatę części należności powstaje nie później niż siódmego dnia, licząc od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy. Fakturę należy wystawić również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi pobrano każdą kolejną część należności.

Otrzymanie zaliczki przed wydaniem towaru rodzi obowiązek podatkowy, obligując jednocześnie do wystawienia faktury zaliczkowej. Podatnik, który uiścił tę należność (zaliczkę) i otrzymał od kontrahenta fakturę potwierdzającą pobranie zaliczki, ma prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego wykazanego na tej fakturze w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). Prawo do odliczenia przysługuje niezależnie od uzyskania prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel. Dlatego też należy uznać, że fakt, iż paliwo będzie tankowane później, nie ma znaczenia dla prawa do odliczenia VAT.

Należy pamiętać, iż w omawianym przypadku przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu faktury VAT powinny zawierać numer rejestracyjny samochodu, dla którego dokonano zakupu paliwa. Jeżeli numer ten jest nieprawidłowy, z faktury nie można odliczyć VAT naliczonego. Na tej podstawie można udowodnić organom podatkowym, że zakupiono paliwo do ściśle określonego samochodu. Brak numeru rejestracyjnego na dokumentach potwierdzających wydatki na zakup paliwa może spowodować zakwestionowanie przez organ podatkowy ujęcia tych wydatków w kosztach uzyskania przychodów.

Podstawa prawna

● Art. 86 i 88 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. nr 54, poz. 535; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 107, poz. 679 – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.

● Art. 3 ust. 1–3, art. 4 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym – Dz.U. z 2010 r. nr 247, poz. 1652.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA