REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 września weszły w życie zmiany w transporcie

Subskrybuj nas na Youtube
3 września weszły w życie zmiany w transporcie
3 września weszły w życie zmiany w transporcie

REKLAMA

REKLAMA

Polska uchodzi za bardzo mocnego gracza na europejskim rynku transportowym, dlatego wszelkie zmiany prawne dotyczące transportu są dla polskich przedsiębiorców bardzo ważne. 3 września weszły w życie zmiany, z którymi warto się zapoznać.

Nowy taryfikator oraz zmiany w ustawie transportowej

Najistotniejsze zmiany z punkty widzenia ekonomicznego, to zmiany w taryfikatorze. Jednym z celów modyfikacji jest dostosowanie taryfikatora do Rozporządzenia 406/2016 opracowanego przez Unię Europejską. Zgodnie z nim, naruszenia będą podzielone na poważne (PN), bardzo poważne (BPW) i najpoważniejsze (NN). Dlaczego postanowiono wprowadzić tę swego rodzaju klasyfikację wykroczeń? Niestety praktyka pokazuje, że firmy transportowe nadal popełniają karygodne błędy. I bardzo często sama kara pieniężna nie jest dla nich na tyle skuteczna, aby tych praktyk zaprzestać. Od teraz, gdy właściciel nie będzie reagował na problemy, jakie pojawiają się w przedsiębiorstwie, a naruszenia będą rangi bardzo poważnej, skutkiem okaże się odebranie licencji transportowej.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne zmiany to m.in:

- kara za brak wpisu kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy – obowiązek ten istniał już wcześniej, jednak brak jakichkolwiek sankcji skutkował tym, że przepis istniał jako martwy,

- zwiększenie kary za brak licencji lub zezwolenia pozwalającego na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego do 12000 zł – wzrost kary o 4 tysiące zł,

REKLAMA

- zwiększenie kary za niedostosowanie się do zasad przewozu kabotażowego do 12000 zł z dotychczasowych 10000 zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odmówienie kontroli lub jej utrudnianie będzie skutkowało karą w wysokości 12000 zł,

- przekroczenie masy całkowitej będzie kosztowało właściciela od 500 do 10000 zł, natomiast przekroczenie dopuszczalnej szerokości lub długości od 1000 do 5000 zł,

- modyfikowanie lub fałszowanie ewidencji czasu pracy zostanie ukarane kwotą 8000 zł. Takich samych sankcji mogą spodziewać się ci, którzy odmówią okazania dokumentacji,

- podłączenie do tachografu urządzeń ingerujących w ich poprawną pracę oraz zapis danych: 10000 zł,

- maksymalna kara dla przedsiębiorstwa podczas kontroli wzrośnie do kwoty nawet 12000 zł i 3000 zł dla osoby zarządzającej (za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli)

- dokładna weryfikacja masy nadwozia wymiennego w transporcie intermodalnym – podmiot wysyłający jednostkę ładunkową będzie musiał dokładnie wskazać jego wagę oraz przekazać dokumenty przewoźnikowi, które zostaną okazane odpowiednim osobom podczas kontroli.

Nowa ustawa o tachografach

Zmiany nie ominęły również ustawy o tachografach. Ustawodawcy, aby dążyć do wykluczenia zjawiska manipulacji w tachografach, jasno określili zadania wszelkich podmiotów (w tym administracji publicznej) dotyczące instalacji, przeglądów oraz napraw urządzeń rejestrujących. W nowej ustawie znajdziemy również zapisy informujące o sposobie wydawania czy też wymiany kart do tachografów.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Zmiany, jakie się pojawiły, są jednoznaczne: wypowiedziano walkę nieuczciwym graczom na rynku transportowym. Ustawodawcy chcą zaprzestać szerzenia złych praktyk w zakresie manipulacji urządzeniami rejestrującymi czas pracy. Fakt wprowadzenia kategoryzacji naruszeń i ewentualne postępowanie mające na celu ocenienie reputacji przedsiębiorstwa jest działaniem, które ma eliminować nieuczciwą konkurencję. - Jako ekspert działający na rynku od ponad 15 lat, mogę powiedzieć jedno: uczciwość i skrupulatność w tej branży popłaca. Jeżeli w firmie brakuje czasu na realizację niektórych operacji, należy przeszkolić z przepisów zarówno kierowców jak i osoby zarządzające. Bardzo często spotykamy się z sytuacją, kiedy firma nie wykorzystuje w pełni możliwości czasowych swoich pracowników na drodze. Natomiast druga, bardzo często spotykana sytuacja, to błędy w wyliczaniu diet, płacy minimalnej czy też całkowitego wynagrodzenia. Nagminnie zdarzają się nadwyżki, niepotrzebne opodatkowanie niektórych składek. Aby wyeliminować tego typu zdarzenia, należy dbać o odpowiedni poziom wiedzy pracowników poprzez korzystanie ze szkoleń indywidualnych lub otwartych – radzi ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Źródło: Kancelaria transportowa ITD-PIP/www.itd-pip.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA