REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 września weszły w życie zmiany w transporcie

3 września weszły w życie zmiany w transporcie
3 września weszły w życie zmiany w transporcie

REKLAMA

REKLAMA

Polska uchodzi za bardzo mocnego gracza na europejskim rynku transportowym, dlatego wszelkie zmiany prawne dotyczące transportu są dla polskich przedsiębiorców bardzo ważne. 3 września weszły w życie zmiany, z którymi warto się zapoznać.

Nowy taryfikator oraz zmiany w ustawie transportowej

Najistotniejsze zmiany z punkty widzenia ekonomicznego, to zmiany w taryfikatorze. Jednym z celów modyfikacji jest dostosowanie taryfikatora do Rozporządzenia 406/2016 opracowanego przez Unię Europejską. Zgodnie z nim, naruszenia będą podzielone na poważne (PN), bardzo poważne (BPW) i najpoważniejsze (NN). Dlaczego postanowiono wprowadzić tę swego rodzaju klasyfikację wykroczeń? Niestety praktyka pokazuje, że firmy transportowe nadal popełniają karygodne błędy. I bardzo często sama kara pieniężna nie jest dla nich na tyle skuteczna, aby tych praktyk zaprzestać. Od teraz, gdy właściciel nie będzie reagował na problemy, jakie pojawiają się w przedsiębiorstwie, a naruszenia będą rangi bardzo poważnej, skutkiem okaże się odebranie licencji transportowej.

REKLAMA

Kolejne zmiany to m.in:

- kara za brak wpisu kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy – obowiązek ten istniał już wcześniej, jednak brak jakichkolwiek sankcji skutkował tym, że przepis istniał jako martwy,

- zwiększenie kary za brak licencji lub zezwolenia pozwalającego na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego do 12000 zł – wzrost kary o 4 tysiące zł,

- zwiększenie kary za niedostosowanie się do zasad przewozu kabotażowego do 12000 zł z dotychczasowych 10000 zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odmówienie kontroli lub jej utrudnianie będzie skutkowało karą w wysokości 12000 zł,

- przekroczenie masy całkowitej będzie kosztowało właściciela od 500 do 10000 zł, natomiast przekroczenie dopuszczalnej szerokości lub długości od 1000 do 5000 zł,

- modyfikowanie lub fałszowanie ewidencji czasu pracy zostanie ukarane kwotą 8000 zł. Takich samych sankcji mogą spodziewać się ci, którzy odmówią okazania dokumentacji,

- podłączenie do tachografu urządzeń ingerujących w ich poprawną pracę oraz zapis danych: 10000 zł,

- maksymalna kara dla przedsiębiorstwa podczas kontroli wzrośnie do kwoty nawet 12000 zł i 3000 zł dla osoby zarządzającej (za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli)

- dokładna weryfikacja masy nadwozia wymiennego w transporcie intermodalnym – podmiot wysyłający jednostkę ładunkową będzie musiał dokładnie wskazać jego wagę oraz przekazać dokumenty przewoźnikowi, które zostaną okazane odpowiednim osobom podczas kontroli.

Nowa ustawa o tachografach

Zmiany nie ominęły również ustawy o tachografach. Ustawodawcy, aby dążyć do wykluczenia zjawiska manipulacji w tachografach, jasno określili zadania wszelkich podmiotów (w tym administracji publicznej) dotyczące instalacji, przeglądów oraz napraw urządzeń rejestrujących. W nowej ustawie znajdziemy również zapisy informujące o sposobie wydawania czy też wymiany kart do tachografów.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Zmiany, jakie się pojawiły, są jednoznaczne: wypowiedziano walkę nieuczciwym graczom na rynku transportowym. Ustawodawcy chcą zaprzestać szerzenia złych praktyk w zakresie manipulacji urządzeniami rejestrującymi czas pracy. Fakt wprowadzenia kategoryzacji naruszeń i ewentualne postępowanie mające na celu ocenienie reputacji przedsiębiorstwa jest działaniem, które ma eliminować nieuczciwą konkurencję. - Jako ekspert działający na rynku od ponad 15 lat, mogę powiedzieć jedno: uczciwość i skrupulatność w tej branży popłaca. Jeżeli w firmie brakuje czasu na realizację niektórych operacji, należy przeszkolić z przepisów zarówno kierowców jak i osoby zarządzające. Bardzo często spotykamy się z sytuacją, kiedy firma nie wykorzystuje w pełni możliwości czasowych swoich pracowników na drodze. Natomiast druga, bardzo często spotykana sytuacja, to błędy w wyliczaniu diet, płacy minimalnej czy też całkowitego wynagrodzenia. Nagminnie zdarzają się nadwyżki, niepotrzebne opodatkowanie niektórych składek. Aby wyeliminować tego typu zdarzenia, należy dbać o odpowiedni poziom wiedzy pracowników poprzez korzystanie ze szkoleń indywidualnych lub otwartych – radzi ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Źródło: Kancelaria transportowa ITD-PIP/www.itd-pip.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA