REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które korytarze TEN-T przebiegają przez Polskę?

Korytarze TEN-T
Korytarze TEN-T
Transics

REKLAMA

REKLAMA

Branża transportowa stanowi jedną z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Do sprawnego funkcjonowania firm transportowych niezbędna jest doskonała infrastruktura. Jej rozwój to wciąż jeden z głównych priorytetów rządu.

Według raportu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z grudnia ubiegłego roku najwięcej zrealizowanych inwestycji przypadło na lata 2011-2013. Łącznie od listopada 2007 r. do końca 2013 r. wybudowano 835,3 km autostrad, 955 km dróg ekspresowych, 212,9 km obwodnic oraz 687,8 km ważniejszych przebudów i wzmocnień dróg krajowych. Pozwoliło to na znaczną poprawę stanu dróg. Zakładany w  Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 próg 66% dróg krajowych o dobrej nawierzchni został osiągnięty w 2013 roku. Poprawiło się również bezpieczeństwo na polskich drogach. Liczba wypadków na drogach publicznych spadła poniżej 40 tys. rocznie.

REKLAMA

REKLAMA

Które korytarze TEN-T przebiegają przez Polskę?

Obecne plany w zakresie budowy dróg związane są nową perspektywą finansową na lata 2014-2020. Według komunikatu Centrum Informacyjnego Rządu, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zostało upoważnione do negocjacji z Komisją Europejską w sprawie TEN-T, czyli paneuropejskich korytarzy transportowych. Efektem rozmów będzie zatwierdzenie planów dla przebiegających przez Polskę korytarzy sieci bazowej TEN-T Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk.

System wdrażania transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T został wprowadzony wraz z nową perspektywą budżetową Unii Europejskiej. Jego głównym celem jest stworzenie w perspektywie średniookresowej spójnego i zintegrowanego systemu transportowego UE przede wszystkim przez usuwanie tzw. wąskich gardeł w sieci, budowanie jej brakujących ogniw, ze szczególnym uwzględnieniem odcinków transgranicznych.

Przez Polskę przebiegają dwa korytarze sieci bazowej TEN-T. Jest to korytarz Bałtyk–Adriatyk łączący polskie porty morskie, przez Czechy, Słowację, Austrię z włoskimi portami adriatyckimi. Drugi to korytarz Morze Północne – Bałtyk łączący Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę z portami morskimi w Belgii, Holandii i Niemczech.

REKLAMA

Zobacz też: Import towarów w procedurze uproszczonej - rozliczenie korekty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie tylko pozytywy

Rozwój infrastruktury to jeden z niestety nielicznych czynników sprzyjających polskim firmom. – Klimat wokół polskiego transportu nie jest sprzyjający, a polscy przedsiębiorcy muszą stawiać czoła kolejnym wyzwaniom. Naprawdę ciężko to zrozumieć, ponieważ jest to gałąź polskiej gospodarki, która ma prawie 10-procentowy udział w PKB – tłumaczy Krzysztof Głogowski, Senior Sales Executive Transics a WABCO company. Wśród wyzwań, jakie specjalista Transics widzi w dalszym rozwoju sektora TSL, jest optymalizacja pracy ludzi i maszyn oraz redukcja kosztów operacyjnych. – Prowadząc przedsiębiorstwo transportowe, dochodzimy w pewnym momencie do takiego punktu, że bez zaangażowania środków finansowych na inwestycje, firma transportowa przestanie być konkurencyjna. Ciągłe obniżanie marż to krótkofalowa strategia prowadząca donikąd – dodaje ekspert globalnej firmy zajmującej się opracowywaniem i wprowadzaniem na rynek rozwiązań do zarządzania flotą.

Zobacz też: Udzielenie rabatu w przypadku importu usług - korekta na bieżąco

Profesjonalne systemy FMS (Fleet Management Systems)

Dzisiejsze zdobycze techniki pozwalają firmom na pozyskiwanie danych wykraczających poza prostą lokalizację za pomocą systemu GPS. Wszelkie informacje niezbędne do skutecznego nadzorowania floty czy umożliwiające efektywne planowanie przewozów są zbierane i przesyłane w czasie rzeczywistym do bazy. Nowoczesne systemy telematyczne pozwalają spedytorom skupiać się wyłącznie na odstępstwach od ustalonego planu, a zaoszczędzony czas wykorzystywać do lepszej obsługi klientów.

Profesjonalne systemy FMS (Fleet Management Systems) pozwalają zaprogramować i przesłać do kierowcy niezbędne dane do wykonania transportu, m.in. informacje ze zlecenia transportowego wraz z trasą przejazdu, a następnie alarmować o najważniejszych zdarzeniach podczas jego realizacji czy  odstępstwach od założonego planu. Wdrożenie nowoczesnej telematyki zmienia styl pracy z flotą z reaktywnego na proaktywny. Pozwala to znacznie zredukować koszty pomyłek, które w transporcie mogą kosztować wiele. Telematyka to nie tylko oprogramowanie dla spedytorów. Kierowcy na komputerach pokładowych oprócz jasnych informacji o zleceniu do realizacji, otrzymują dodatkowe automatyczne wskazówki pomagające w codziennej pracy. Mogą również podnosić swoje umiejętności prowadzenia pojazdu dzięki raportowaniu ich stylu jazdy. – Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak ogromne oszczędności drzemią w samych flotach. Mając odpowiednie informacje, zbierane i przetwarzane przez systemy telematyczne, zyskujemy świadomość jak przebiegają procesy transportowe w firmie, co zazwyczaj skutkuje znacznym ograniczeniem kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa – stwierdza Głogowski.

Zobacz też: Odpowiedzialność i prowizja del credere

Wśród trendów podnoszących efektywność przedsiębiorstwa wymienić należy integrację poszczególnych oprogramowań jak ERP (Enterprise Resource Planning) i TMS (Transportation Management System) ułatwiającą zarządzanie flotą. Innowacyjne rozwiązania telematyczne obejmują również monitorowanie pracy systemów naczepowych, m.in. pracy systemu EBS (Electronic Brake System), systemów  bezpieczeństwa, ciśnienia w oponach, obciążenia naczepy, a także warunków panujących w przestrzeni ładunkowej. Tendencją na rynku jest inwestowanie w rozwiązania pozwalające na zarządzanie ciągnikami i naczepami z poziomu jednej aplikacji.  – Mając na uwadze istotną rolę tranzytową Polski oraz inwestycje infrastrukturalne, grzechem byłoby, gdyby polskie firmy nie wykorzystały tego potencjału. Warto zatem już teraz pomyśleć o inwestycjach umożliwiających ekspansję – radzi Krzysztof Głogowski.

Źródło: Materiały prasowe Transics

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA