REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek u źródła uregulowany przez płatnika a prawo do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek u źródła uregulowany przez płatnika a prawo do kosztów.
Podatek u źródła uregulowany przez płatnika a prawo do kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Polski ustawodawca w odniesieniu do niektórych dochodów uzyskiwanych w wyniku płatności transgranicznych przez podmioty nieposiadające siedziby ani zarządu na terytorium RP, wprowadził obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku (tzw. podatek u źródła).

REKLAMA

Odnosząc się do podatku u źródła, wskazać należy, że podatnikiem tego podatku jest podmiot uzyskujący przychód, jednakże obliczenie, pobór oraz zapłata podatku do właściwego urzędu skarbowego ciążą na podmiocie dokonującym wypłaty, który staje się tym samym płatnikiem podatku. Płatnik powinien pobrać kwotę podatku od wynagrodzenia przysługującego kontrahentowi i wypłacić mu należność pomniejszoną o wysokość omawianego podatku. W celu ustalenia prawidłowej stawki podatku należy wziąć pod uwagę przepisy ustaw o podatkach dochodowych z uwzględnieniem bilateralnych umów o zapobieganiu podwójnego opodatkowania.

REKLAMA

Odstąpienie od potrącenia podatku przez płatnika z kwoty należnej kontrahentowi, a następnie pokrycie tegoż podatku z własnych środków finansowych może nieść za sobą różnorakie konsekwencje, których określenie w głównej mierze uzależnione jest od przyczyn stojących za wskazanym postępowaniem płatnika. Rozstrzygnąć należy, czy w omawianej sytuacji istnieje możliwość zaliczenia wydatku poniesionego w wyniku pokrycia podatku u źródła z własnych środków przez płatnika do kosztów uzyskania przychodu.

Na wstępie należy wskazać, że płatnikowi co do zasady przysługuje roszczenie zwrotu wydatków poniesionych na zapłatę podatku u źródła od kontrahenta, a zatem nie można zakwalifikować omawianych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, gdyż ten nie charakteryzuje się definitywnością, która stanowi jedną z przesłanek potrącalności wydatku w koszty uzyskania przychodów.

Zobacz też: VAT: Sprzedaż w USA nie jest opodatkowana w Polsce

REKLAMA

Uzasadnienie celu poniesienia wydatku, obejmującego uregulowanie za kontrahenta zagranicznego podatku u źródła, pozwalające na zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodu jest natomiast możliwe w sytuacji, gdy obowiązek pokrycia przez płatnika podatku u źródła wynika z łączących strony postanowień umownych. W przypadku bowiem gdy istotnie ze sporządzonej umowy wynikać będzie obowiązek poniesienia kosztów podatku u źródła przez nabywcę jako dodatkowy element wynagrodzenia oraz zidentyfikowany zostanie cel i związek tego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą, wówczas wartość tego podatku będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu płatnika. Wiąże się to również z utratą prawa regresu w stosunku do zagranicznego kontrahenta o zwrot poniesionego wydatku. Podkreślenia wymaga, że w obecnych stosunkach gospodarczych często dochodzi do sytuacji, w których na mocy postanowień umownych nałożony jest na wypłacającego wynagrodzenie obowiązek poniesienia wszelkich dodatkowych kosztów wynikających z transakcji, bez prawa roszczenia o zwrot tych kosztów od dostawcy. W tym zakresie kwota podatku u źródła, jako dodatkowy element kosztu nabycia, może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu (takie stanowisko znajduje również potwierdzone w stanowiskach organów podatkowych – przykładowo: w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 września 2014 r. sygn. ITPB3/423-284/14/DK, czy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2014 r. sygn. IPPB5/423-553/14-2/PS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto istnieje możliwość obrony stanowiska, zgodnie z którym zapłata podatku u źródła przez płatnika stanowi koszt uzyskania przychodów, w sytuacji w której płatnik de facto nie ma sposobności fizycznego potrącenia kwoty podatku z wypłacanego wynagrodzenia. Przykładem w tym zakresie może być zakup praw autorskich drogą elektroniczną wraz z akceptacją regulaminu zakupu, jeżeli uiszczana kwota na rzecz kontrahenta jest automatycznie generowana przez system internetowy jako kwota netto, co uniemożliwia dokonanie jakichkolwiek w niej zmian, szczególnie jeśli zapłata finalizowana jest przy użyciu karty kredytowej. Wówczas to charakter transakcji i sposób wywiązania się z niej niejako wymuszają na nabywcy zapłatę pełnej kwoty bez dokonania potrąceń. W tej sytuacji wypełnienie obowiązków podatkowych po stronie płatnika poprzez zapłatę podatku ze środków własnych upoważnia go do zaliczenia kwoty tego podatku do kosztów uzyskania przychodu (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 maja 2014 r. sygn. IPPB3/423-370/14-2/JBB).

Zobacz też: Techniczny sposób poboru podatku u źródła przez płatnika na gruncie ustawy o PDOP

Nadmienić należy, że dla analizowanych przypadków zastosowania nie znajduje żaden z przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, a w szczególności art. 16 ust. 1 pkt 15, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku dochodowego oraz wpłat z zysku określonych w odrębnych przepisach. Zakres tego przepisu dotyczy wyłącznie podatku dochodowego, uiszczanego przez podatnika a nie płatnika(który ewentualnie poniósł koszty podatku u źródła), zgodnie z przepisami prawa zadaniem płatnika jest jedynie odprowadzenie do urzędu skarbowego podatku należnego od podatnika.

Tekst: Tomasz Musialski, Konsultant podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA