REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup odzieży dla pracowników w kosztach uzyskania przychodów pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Zakup odzieży dla pracowników w kosztach uzyskania przychodów pracodawcy.
Zakup odzieży dla pracowników w kosztach uzyskania przychodów pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, z różnych powodów, takich jak obowiązki wynikające z regulacji prawnych, wymogi rynku czy chęć zwiększenia prestiżu firmy, decydują się na zakup odzieży dla swoich pracowników. Warto jest zwrócić uwagę na skutki podatkowe podejmowanych w tym zakresie działań w odniesieniu do możliwości zakwalifikowania poczynionych wydatków po stronie kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z regulacją art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania, czy zabezpieczenia źródła przychodów, za wyjątkiem kosztów wprost wskazanych w ustawie. Czynnikiem decydującym o zaliczeniu danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest cel poniesienia wydatku. Każdy wydatek wymaga jednakże indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami oraz racjonalności podjętego działania zmierzającego do osiągnięcia przychodów.

REKLAMA

Zobacz też: Usługi spedycyjne na rzecz podmiotu z innego państwa członkowskiego UE

REKLAMA

Wśród podstawowych obowiązków ciążących na pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków pracy. Przepisy kodeksu pracy nakazują zapewnienie pracownikom w sposób nieodpłatny odzieży i obuwia roboczego w sytuacji, gdy istnieje prawdopodobieństwo zniszczenia bądź znacznego zabrudzenia odzieży, bądź ze względu na wymaganie technologiczne, sanitarne czy bezpieczeństwa i higieny pracy. Organy podatkowe nie poddają w wątpliwość zaliczenia przez podatnika wydatków na zakup, a także konserwację odzieży ochronnej w sytuacji, gdy wymóg posiadania takiej odzieży przez pracownika, ze względu na charakter wykonywanej pracy, wynika z odrębnych przepisów. Wydatki takie uznaje się za niezbędne do prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej, dlatego można mówić, że są ponoszone w celu uzyskania przychodu (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 marca 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-311/10/JD).

Zakup odzieży dla pracowników, może zostać zarachowany po stronie kosztów uzyskania przychodu pracodawcy (jako podatnika) w sytuacji, w której posiadanie określonego stroju jest niezbędne do świadczenia usług oferowanych przez podatnika ze względu np. na regulamin obowiązujący w miejscu wykonywania pracy. Jako przykład takiego rodzaju odzieży można podać strój kąpielowy, czy strój sportowy przeznaczony dla pracowników zajmujących się prowadzeniem zajęć sportowych, o ile służą one odpowiedniemu przygotowaniu fizycznemu oraz ochronie ciała (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 marca 2015 r., sygn. IBPBI/1/415-1575/14/WRz). Podkreślenia wymaga, że wydatki poczynione na zakup odzieży dla pracowników mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu tylko w sytuacji, jeśli odzież ta nie posiada znamion odzieży codziennego użytku.

Zobacz też: VAT: Sprzedaż w USA nie jest opodatkowana w Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu koszt zakupu odzieży służbowej dla swoich pracowników, jeżeli wprowadzenie obowiązku noszenia ubrań służbowych, z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności, ma na celu zapewnienie spójnego przekazu marketingowego. Zatem wydatki na ubrania służbowe posiadające widoczne cechy charakterystyczne dla firmy, takie jak logo czy barwę, jako koszty o charakterze reklamowym, także mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu kosztów reprezentacji na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP, odmiennie należy traktować odzież o charakterze reprezentacyjnym. Poniesione wydatki na strój biznesowy, taki jak garnitur, koszula czy garsonka mają na celu przede wszystkim zbudowanie odpowiedniego wizerunku i tym samym należy im przypisać charakter wydatków osobistych. Dbałość o wygląd zewnętrzny wynikająca z profilu prowadzonej działalności czy wykonywanego zawodu jest niekiedy bardzo istotna, gdyż wpływa na postrzeganie firmy i bez wątpienia ma znaczenie w relacjach z kontrahentami, jednakże nosi ona znamiona reprezentacji. Dlatego też wydatków poniesionych na zakup odzieży reprezentacyjnej nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia wydatków związanych z zakupem odzieży do kosztów uzyskania przychodu wymaga pozbawienia tej odzieży charakteru osobistego, np. poprzez umieszczenie na niej w trwały sposób logo reprezentowanej firmy (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2014  r., sygn. IPPB1/415-763/14-2/AM).

Zobacz też: Które korytarze TEN-T przebiegają przez Polskę?

Tekst: Tomasz Musialski, Konsultant podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA