REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup odzieży dla pracowników w kosztach uzyskania przychodów pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Zakup odzieży dla pracowników w kosztach uzyskania przychodów pracodawcy.
Zakup odzieży dla pracowników w kosztach uzyskania przychodów pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, z różnych powodów, takich jak obowiązki wynikające z regulacji prawnych, wymogi rynku czy chęć zwiększenia prestiżu firmy, decydują się na zakup odzieży dla swoich pracowników. Warto jest zwrócić uwagę na skutki podatkowe podejmowanych w tym zakresie działań w odniesieniu do możliwości zakwalifikowania poczynionych wydatków po stronie kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z regulacją art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania, czy zabezpieczenia źródła przychodów, za wyjątkiem kosztów wprost wskazanych w ustawie. Czynnikiem decydującym o zaliczeniu danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest cel poniesienia wydatku. Każdy wydatek wymaga jednakże indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami oraz racjonalności podjętego działania zmierzającego do osiągnięcia przychodów.

REKLAMA

Zobacz też: Usługi spedycyjne na rzecz podmiotu z innego państwa członkowskiego UE

REKLAMA

Wśród podstawowych obowiązków ciążących na pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków pracy. Przepisy kodeksu pracy nakazują zapewnienie pracownikom w sposób nieodpłatny odzieży i obuwia roboczego w sytuacji, gdy istnieje prawdopodobieństwo zniszczenia bądź znacznego zabrudzenia odzieży, bądź ze względu na wymaganie technologiczne, sanitarne czy bezpieczeństwa i higieny pracy. Organy podatkowe nie poddają w wątpliwość zaliczenia przez podatnika wydatków na zakup, a także konserwację odzieży ochronnej w sytuacji, gdy wymóg posiadania takiej odzieży przez pracownika, ze względu na charakter wykonywanej pracy, wynika z odrębnych przepisów. Wydatki takie uznaje się za niezbędne do prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej, dlatego można mówić, że są ponoszone w celu uzyskania przychodu (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 marca 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-311/10/JD).

Zakup odzieży dla pracowników, może zostać zarachowany po stronie kosztów uzyskania przychodu pracodawcy (jako podatnika) w sytuacji, w której posiadanie określonego stroju jest niezbędne do świadczenia usług oferowanych przez podatnika ze względu np. na regulamin obowiązujący w miejscu wykonywania pracy. Jako przykład takiego rodzaju odzieży można podać strój kąpielowy, czy strój sportowy przeznaczony dla pracowników zajmujących się prowadzeniem zajęć sportowych, o ile służą one odpowiedniemu przygotowaniu fizycznemu oraz ochronie ciała (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 marca 2015 r., sygn. IBPBI/1/415-1575/14/WRz). Podkreślenia wymaga, że wydatki poczynione na zakup odzieży dla pracowników mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu tylko w sytuacji, jeśli odzież ta nie posiada znamion odzieży codziennego użytku.

Zobacz też: VAT: Sprzedaż w USA nie jest opodatkowana w Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu koszt zakupu odzieży służbowej dla swoich pracowników, jeżeli wprowadzenie obowiązku noszenia ubrań służbowych, z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności, ma na celu zapewnienie spójnego przekazu marketingowego. Zatem wydatki na ubrania służbowe posiadające widoczne cechy charakterystyczne dla firmy, takie jak logo czy barwę, jako koszty o charakterze reklamowym, także mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu kosztów reprezentacji na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP, odmiennie należy traktować odzież o charakterze reprezentacyjnym. Poniesione wydatki na strój biznesowy, taki jak garnitur, koszula czy garsonka mają na celu przede wszystkim zbudowanie odpowiedniego wizerunku i tym samym należy im przypisać charakter wydatków osobistych. Dbałość o wygląd zewnętrzny wynikająca z profilu prowadzonej działalności czy wykonywanego zawodu jest niekiedy bardzo istotna, gdyż wpływa na postrzeganie firmy i bez wątpienia ma znaczenie w relacjach z kontrahentami, jednakże nosi ona znamiona reprezentacji. Dlatego też wydatków poniesionych na zakup odzieży reprezentacyjnej nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia wydatków związanych z zakupem odzieży do kosztów uzyskania przychodu wymaga pozbawienia tej odzieży charakteru osobistego, np. poprzez umieszczenie na niej w trwały sposób logo reprezentowanej firmy (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2014  r., sygn. IPPB1/415-763/14-2/AM).

Zobacz też: Które korytarze TEN-T przebiegają przez Polskę?

Tekst: Tomasz Musialski, Konsultant podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA