REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ branży motoryzacyjnej na rozwój logistyki

Wpływ branży motoryzacyjnej na rozwój logistyki. Fot. Fotolia
Wpływ branży motoryzacyjnej na rozwój logistyki. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Branża motoryzacyjna wymaga rozbudowanej obsługi logistycznej. Co więcej, postęp technologiczny i zmieniające się warunki prowadzenia biznesu wymagają od obu stron ciągłego rozwoju. W rezultacie producenci samochodów z jednej strony korzystają z coraz bardziej nowatorskich rozwiązań oferowanych przez firmy logistyczne, z drugiej sami zgłaszają zapotrzebowanie na coraz bardziej wyszukane usługi.

Dlaczego branża motoryzacyjna wywiera tak duży wpływ na logistykę?

Wiąże się to m.in. z globalizacją procesu produkcji, rozproszeniem dostawców podzespołów czy też pojawianiem się coraz nowszych modeli samochodów, wyposażonych w zaawansowane rozwiązania technologiczne. Wymagany jest zintegrowany system zarządzania łańcuchem dostaw. Operatorzy logistyczni, którzy chcą pracować dla przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej, muszą dotrzymywać im kroku, a czasem nawet nieco „wyprzedzać”, projektując rozwiązania i usługi, które mogą być implementowane zarówno dla rynków lokalnych jak i globalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Samochód służbowy do celów prywatnych od 1 stycznia 2015 r.

Polska to europejskie zagłębie w branży poddostawczej dla motoryzacji

W Polsce branża motoryzacyjna to istotna gałąź gospodarki. Według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, w Polsce działa około 900 producentów części samochodowych, co sprawia, że nasz kraj jest uznawany za europejskie zagłębie w branży poddostawczej dla motoryzacji. Zdecydowana większość akcesoriów i części jest eksportowana. Główne rynki zbytu to Niemcy, Czechy, Francja, Włochy i Wielka Brytania. Raport „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce” – przygotowany przez firmę doradczą KPMG, pokazuje, że chociaż spada liczba samochodów produkowanych w naszym kraju, to wyraźnie wzrasta sprzedaż części i akcesoriów na nowe rynki pozaeuropejskie.

„Aby rozwój eksportu był możliwy, a towary dotarły bezpiecznie i na czas do celu, potrzebne są kompleksowe rozwiązania logistyczne, odpowiadające na specyficzne potrzeby branży motoryzacyjnej. Patrząc z punktu widzenia branży TSL, aby świadczyć usługi logistyczne dla rynku automotive, trzeba posiadać odpowiednie know-how, infrastrukturę – np. globalną sieć, a także spełniać bardzo wysokie wymagania jakościowe.” – mówi Arkadiusz Marczyk, Menedżer ds. Kluczowych Klientów w DB Schenker Logistics.

REKLAMA

Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specyfika logistyki w branży motoryzacyjnej

Logistyka branży motoryzacyjnej ma swoją specyfikę. Operator logistyczny musi ciągle pracować nad optymalizacją własnych procesów i nieprzerwanie poszukiwać nowych rozwiązań tak, aby stanowiły one wartość dodaną dla klientów. Nie mniej ważna dla firm z sektora motoryzacyjnego jest gotowość do obsługi procesu klientów w całym łańcuchu dostaw. Począwszy od transportu surowców od dostawców, poprzez logistykę produkcji, kończąc na obsłudze rynku części zamiennych, tzw. „aftermarket”. Klienci oczekują również realizacji usług specjalnych, na przykład: wstępnego montażu komponentów.

„Niezwykle ważnym elementem jest doświadczenie w obsłudze przedsiębiorstw z tej branży, najlepiej poświadczone referencjami od innych klientów. Niezbędna jest także wiedza dotycząca specyfiki samego rynku automotive, produkcji w branży motoryzacyjnej, znajomość procesów i metodyki dostaw zgodnie z zasadami Just-In-Time. Ważne jest również, aby operator logistyczny posiadał wysokie standardy jakościowe oraz pracował zgodnie z kulturą ciągłego doskonalenia. Wreszcie istotne jest, aby firma potrafiła zapewnić bezpieczeństwo swojemu klientowi, na przykład poprzez posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia oraz planów awaryjnych na wypadek wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń.” – wylicza Arkadiusz Marczyk.

Zobacz też: Co grozi za jazdę nieodśnieżonym samochodem?

Rozwiązania dostosowane do lokalnych potrzeb

Trzeba pamiętać, że wysoki standard może zupełnie co innego oznaczać w Brazylii, Stanach Zjednoczonych, Rosji lub w Polsce. Zazwyczaj definiuje to panująca kultura, a także specyficzne, lokalne uwarunkowania, na przykład prawne. Operator oferujący swoje usługi firmom z branży automotive musi znać tę specyfikę w praktyce, być ekspertem – a to zapewnia tylko doświadczenie wynikające z długoletniej obecności na tych rynkach.

Operator globalny, taki jak DB Schenker Logistics, posiada unikalny standard pracy w oddziałach na całym świecie, co sprzyja osiągania lepszych wyników. Firmy z branży motoryzacyjnej, wzrastając na nowych rynkach, mogą napotkać na pewne przeszkody.
Na przykład gdy firma z Unii Europejskiej otwiera nową fabrykę w Rosji. Przepływy towarów w Unii nie wymagają odpraw celnych, a w Rosji już tak. Jak sobie poradzić w przypadku przeniesienia produkcji i standardu dostaw od kilkuset dostawców w możliwie krótkim okresie? Ewentualne problemy i przeszkody mogą skutecznie uniemożliwić utrzymanie wysokich standardów. DB Schenker Logistics odpowiada na takie wyzwanie, oferując swoim klientom globalną sieć własnych biur i terminali i często kilkudziesięcioletnią wiedzę na temat rynków w różnych zakątkach świata. Pozwala to nam dostarczać klientom lokalnym rozwiązania globalne: zaprojektować w Krakowie, wdrożyć w Szanghaju,

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!

„Wobec ciągłego dążenia do optymalizacji kosztów oraz skracania łańcuchów dostaw i obniżania zapasów magazynowych, szczególnie ważny jest niezakłócony dostęp do informacji. Tu niezbędne są odpowiednie narzędzia informatyczne. Począwszy od najprostszej funkcji śledzenia przesyłki po raportowanie procesu produkcji u dostawcy klienta. Oferujemy naszym klientom narzędzia, które pozwalają w krótkim czasie uruchomić profesjonalne centrum zarządzania przesyłkami swoich dostawców oraz kontrahentów bez większych nakładów finansowych i niepotrzebnej przebudowy systemów informatycznych. System m.in. informuje o dostawie przesyłki, pozwala sprawdzać, jak wygląda terminowość i częstotliwość dostaw oraz szukać sposobów na optymalizację całego procesu.” – dodaje Arkadiusz Marczyk.

Zobacz też: Wezwanie od Straży Miejskiej - co musi zawierać?

Wybrane przykłady obsługi branży motoryzacyjnej przez DB Schenker Logistics

1: Obsługa procesu produkcyjnego – dostawy komponentów na montaż

Przykładem jest dedykowane rozwiązanie wykorzystujące transport kolejowy, realizowane dla jednego z producentów samochodów w Niemczech. Pociąg DB Schenker, zgodnie ze stałym harmonogramem, codziennie zatrzymuje się w trzech lokalizacjach na terenie Niemiec. W każdej z nich odbiera komponenty od 250 dostawców, które wcześniej zostały skonsolidowane przy wykorzystaniu drogowej sieci DB Schenker Logistics. Na koniec dowozi je do zakładów produkcyjnych klienta.

2: Logistyka rynku części zamiennych i zwrotów

Jest to wymagająca logistyka, przepływy nie są zaplanowane, a jednostkowa wielkość przesyłek zazwyczaj jest niewielka. Głównymi odbiorcami z reguły są sieci autoryzowanych salonów lub warsztatów samochodowych. Przeważają przesyłki składające się z pojedynczej palety lub kilku kartonów. DB Schenker Logistics oferuje w tym zakresie także usługi dodane, m. in. dostawy na konkretny dzień lub porę dnia, logistykę zwrotów, pobrania gotówki od odbiorców, elektroniczną obsługę dokumentów i wiele innych.

Zobacz też: Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM

3: Usługi specjalne np. wstępny montaż komponentów.

DB Schenker Logistics realizuje tę usługę dla jednego z kluczowych producentów samochodów w Niemczech. W magazynie będącym w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki operator dokonuje wstępnego montażu, a następnie w systemie „just-in-sequence” dostarcza gotowe moduły bezpośrednio na linię produkcyjną.

Źródło: Materiały prasowe DB Schenker Logistics

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA