REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ branży motoryzacyjnej na rozwój logistyki

Wpływ branży motoryzacyjnej na rozwój logistyki. Fot. Fotolia
Wpływ branży motoryzacyjnej na rozwój logistyki. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Branża motoryzacyjna wymaga rozbudowanej obsługi logistycznej. Co więcej, postęp technologiczny i zmieniające się warunki prowadzenia biznesu wymagają od obu stron ciągłego rozwoju. W rezultacie producenci samochodów z jednej strony korzystają z coraz bardziej nowatorskich rozwiązań oferowanych przez firmy logistyczne, z drugiej sami zgłaszają zapotrzebowanie na coraz bardziej wyszukane usługi.

Dlaczego branża motoryzacyjna wywiera tak duży wpływ na logistykę?

Wiąże się to m.in. z globalizacją procesu produkcji, rozproszeniem dostawców podzespołów czy też pojawianiem się coraz nowszych modeli samochodów, wyposażonych w zaawansowane rozwiązania technologiczne. Wymagany jest zintegrowany system zarządzania łańcuchem dostaw. Operatorzy logistyczni, którzy chcą pracować dla przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej, muszą dotrzymywać im kroku, a czasem nawet nieco „wyprzedzać”, projektując rozwiązania i usługi, które mogą być implementowane zarówno dla rynków lokalnych jak i globalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Samochód służbowy do celów prywatnych od 1 stycznia 2015 r.

Polska to europejskie zagłębie w branży poddostawczej dla motoryzacji

W Polsce branża motoryzacyjna to istotna gałąź gospodarki. Według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, w Polsce działa około 900 producentów części samochodowych, co sprawia, że nasz kraj jest uznawany za europejskie zagłębie w branży poddostawczej dla motoryzacji. Zdecydowana większość akcesoriów i części jest eksportowana. Główne rynki zbytu to Niemcy, Czechy, Francja, Włochy i Wielka Brytania. Raport „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce” – przygotowany przez firmę doradczą KPMG, pokazuje, że chociaż spada liczba samochodów produkowanych w naszym kraju, to wyraźnie wzrasta sprzedaż części i akcesoriów na nowe rynki pozaeuropejskie.

„Aby rozwój eksportu był możliwy, a towary dotarły bezpiecznie i na czas do celu, potrzebne są kompleksowe rozwiązania logistyczne, odpowiadające na specyficzne potrzeby branży motoryzacyjnej. Patrząc z punktu widzenia branży TSL, aby świadczyć usługi logistyczne dla rynku automotive, trzeba posiadać odpowiednie know-how, infrastrukturę – np. globalną sieć, a także spełniać bardzo wysokie wymagania jakościowe.” – mówi Arkadiusz Marczyk, Menedżer ds. Kluczowych Klientów w DB Schenker Logistics.

REKLAMA

Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specyfika logistyki w branży motoryzacyjnej

Logistyka branży motoryzacyjnej ma swoją specyfikę. Operator logistyczny musi ciągle pracować nad optymalizacją własnych procesów i nieprzerwanie poszukiwać nowych rozwiązań tak, aby stanowiły one wartość dodaną dla klientów. Nie mniej ważna dla firm z sektora motoryzacyjnego jest gotowość do obsługi procesu klientów w całym łańcuchu dostaw. Począwszy od transportu surowców od dostawców, poprzez logistykę produkcji, kończąc na obsłudze rynku części zamiennych, tzw. „aftermarket”. Klienci oczekują również realizacji usług specjalnych, na przykład: wstępnego montażu komponentów.

„Niezwykle ważnym elementem jest doświadczenie w obsłudze przedsiębiorstw z tej branży, najlepiej poświadczone referencjami od innych klientów. Niezbędna jest także wiedza dotycząca specyfiki samego rynku automotive, produkcji w branży motoryzacyjnej, znajomość procesów i metodyki dostaw zgodnie z zasadami Just-In-Time. Ważne jest również, aby operator logistyczny posiadał wysokie standardy jakościowe oraz pracował zgodnie z kulturą ciągłego doskonalenia. Wreszcie istotne jest, aby firma potrafiła zapewnić bezpieczeństwo swojemu klientowi, na przykład poprzez posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia oraz planów awaryjnych na wypadek wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń.” – wylicza Arkadiusz Marczyk.

Zobacz też: Co grozi za jazdę nieodśnieżonym samochodem?

Rozwiązania dostosowane do lokalnych potrzeb

Trzeba pamiętać, że wysoki standard może zupełnie co innego oznaczać w Brazylii, Stanach Zjednoczonych, Rosji lub w Polsce. Zazwyczaj definiuje to panująca kultura, a także specyficzne, lokalne uwarunkowania, na przykład prawne. Operator oferujący swoje usługi firmom z branży automotive musi znać tę specyfikę w praktyce, być ekspertem – a to zapewnia tylko doświadczenie wynikające z długoletniej obecności na tych rynkach.

Operator globalny, taki jak DB Schenker Logistics, posiada unikalny standard pracy w oddziałach na całym świecie, co sprzyja osiągania lepszych wyników. Firmy z branży motoryzacyjnej, wzrastając na nowych rynkach, mogą napotkać na pewne przeszkody.
Na przykład gdy firma z Unii Europejskiej otwiera nową fabrykę w Rosji. Przepływy towarów w Unii nie wymagają odpraw celnych, a w Rosji już tak. Jak sobie poradzić w przypadku przeniesienia produkcji i standardu dostaw od kilkuset dostawców w możliwie krótkim okresie? Ewentualne problemy i przeszkody mogą skutecznie uniemożliwić utrzymanie wysokich standardów. DB Schenker Logistics odpowiada na takie wyzwanie, oferując swoim klientom globalną sieć własnych biur i terminali i często kilkudziesięcioletnią wiedzę na temat rynków w różnych zakątkach świata. Pozwala to nam dostarczać klientom lokalnym rozwiązania globalne: zaprojektować w Krakowie, wdrożyć w Szanghaju,

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!

„Wobec ciągłego dążenia do optymalizacji kosztów oraz skracania łańcuchów dostaw i obniżania zapasów magazynowych, szczególnie ważny jest niezakłócony dostęp do informacji. Tu niezbędne są odpowiednie narzędzia informatyczne. Począwszy od najprostszej funkcji śledzenia przesyłki po raportowanie procesu produkcji u dostawcy klienta. Oferujemy naszym klientom narzędzia, które pozwalają w krótkim czasie uruchomić profesjonalne centrum zarządzania przesyłkami swoich dostawców oraz kontrahentów bez większych nakładów finansowych i niepotrzebnej przebudowy systemów informatycznych. System m.in. informuje o dostawie przesyłki, pozwala sprawdzać, jak wygląda terminowość i częstotliwość dostaw oraz szukać sposobów na optymalizację całego procesu.” – dodaje Arkadiusz Marczyk.

Zobacz też: Wezwanie od Straży Miejskiej - co musi zawierać?

Wybrane przykłady obsługi branży motoryzacyjnej przez DB Schenker Logistics

1: Obsługa procesu produkcyjnego – dostawy komponentów na montaż

Przykładem jest dedykowane rozwiązanie wykorzystujące transport kolejowy, realizowane dla jednego z producentów samochodów w Niemczech. Pociąg DB Schenker, zgodnie ze stałym harmonogramem, codziennie zatrzymuje się w trzech lokalizacjach na terenie Niemiec. W każdej z nich odbiera komponenty od 250 dostawców, które wcześniej zostały skonsolidowane przy wykorzystaniu drogowej sieci DB Schenker Logistics. Na koniec dowozi je do zakładów produkcyjnych klienta.

2: Logistyka rynku części zamiennych i zwrotów

Jest to wymagająca logistyka, przepływy nie są zaplanowane, a jednostkowa wielkość przesyłek zazwyczaj jest niewielka. Głównymi odbiorcami z reguły są sieci autoryzowanych salonów lub warsztatów samochodowych. Przeważają przesyłki składające się z pojedynczej palety lub kilku kartonów. DB Schenker Logistics oferuje w tym zakresie także usługi dodane, m. in. dostawy na konkretny dzień lub porę dnia, logistykę zwrotów, pobrania gotówki od odbiorców, elektroniczną obsługę dokumentów i wiele innych.

Zobacz też: Pierwsza jazda Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 KM

3: Usługi specjalne np. wstępny montaż komponentów.

DB Schenker Logistics realizuje tę usługę dla jednego z kluczowych producentów samochodów w Niemczech. W magazynie będącym w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki operator dokonuje wstępnego montażu, a następnie w systemie „just-in-sequence” dostarcza gotowe moduły bezpośrednio na linię produkcyjną.

Źródło: Materiały prasowe DB Schenker Logistics

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA