2012 - kolejny dobry rok dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Bałtycki Terminal Kontenerowy zlokalizowany w Gdyni notuje rosnące obroty od 2010 r. W 2012 r. przeładował 408 722 TEU, co stanowi wzrost o 13% w stosunku do roku poprzedzającego. Rok 2012 był jak dotąd rekordowy pod względem udziału kolei w przeładunkach. Udział transportu szynowego w przeładunku BTK wyniósł w 2012 r. aż 42 %. W minionym roku nastąpił także znaczący progres w wydajności pracy suwnic nabrzeżowych. Osiągnięto stały poziom przekraczający 30, a w ostatnich tygodniach nawet 32 kontenery na godzinę.
REKLAMA
Dobre wyniki Bałtyckiego Terminala Kontenerowego są wynikiem m.in. strategii dotyczącej rozwoju oraz wychodzenia na przeciw oczekiwaniom rynku. Jak podkreśla Krzysztof Szymborski, prezes BCT: „Miniony rok przyniósł nam 13-procentowe zwiększenie ilości przeładunków, co jest dobrym wynikiem. Rosnące od 2010 roku obroty terminalu, a także atrakcyjne perspektywy dla rynku kontenerowego tworzą solidne podstawy ambitnej strategii na następne dziesięciolecia. Należy przy tym mocno zaznaczyć, że w naszych planach rozwojowych nie do przecenienia jest wsparcie państwa, w postaci rzetelnej współpracy z Zarządem Portu, a także realizacji umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i dofinansowanie szeroko zakrojonego, największego w naszej historii programu inwestycyjnego."
Rozwój terminala także dzięki dotacjom unijnym
Opracowany na najbliższe lata, w historii Bałtyckiego Terminala Kontenerowego plan inwestycyjny opiewa na sumę 153 mln zł. 35 % z tej sumy pochodzić będzie z funduszy unijnych, a z inwestycji sfinansowane będą m.in. zakup nowych suwnic nabrzeżowych, placowych i kolejowych, wymiana nawierzchni oraz przygotowanie nowych stanowisk dla kontenerów chłodniczych.
Rozwój również dzięki kolei
Przeładunki kolejowe mają coraz większy udział w ogólnej liczbie operacji, w skali roku było to prawie 42%. „Kontenery na torach to przyszłość transportu intermodalnego. Przewozy kolejowe stają się opłacalne na odległościach powyżej 200 km” – powiedział Piotr Frąckowiak, BCT Intermodal Manager. Tak wysoki wynik terminalu kolejowego w BCT to efekt nawiązywania współpracy z kolejnymi operatorami i otwierania kolejnych połączeń. W maju 2012 BCT podpisał umowę z międzynarodowym operatorem, firmą Baltic Rail, którego połączenie z Gdyni do Sławkowa obsługuje dwa razy w tygodniu. Połączenie jest elementem realizacji koncepcji europejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Do grona klientów Spółki dołączyła w 2012 r. również firma Polzug, która uruchomiła regularną linię z Poznania do Gdyni. W ostatnich miesiącach BCT rozszerzył zakres usług o przeładunki naczep samochodowych na wagony kolejowe. We wrześniu rozpoczęto także przeładunki elementów farm wiatrowych, które przypływają do Polski z Chin.
Plany na przyszłość - obsługa gigantów
2013 rok powinien przynieść dalszą rozbudowę terminalu, ukierunkowaną na zwiększenie udziału kolei. W ten sposób BCT realizuje założenia Białej Księgi Transportowej 2050 UE, która zakłada, że w 2030r. ponad 30% ładunków powinno być przewożonych po torach. Jeżeli prace modernizacyjne zostaną połączone z pogłębieniem basenów portowych i rozbudową obrotnicy portowej, możliwa stanie się obsługa największych statków oceanicznych z odpowiednią wydajnością, tak aby do 2020 r. przekroczyć wynik miliona TEU.
Źródło: Materiały prasowe Bałtyckiego Terminala Kontenerowego
REKLAMA
REKLAMA