REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo określić podstawę opodatkowania przy WDT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pabiańska
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy koszty transportu związanego z wewnątrzwspólnotową dostawą towaru powinny być włączone w podstawę opodatkowania tej dostawy? Jak prawidłowo udokumentować oraz zdeklarować wartość nabytych usług transportowych dla celów WDT? Co w przypadku ujęcia w odrębnych pozycjach faktury towarów i kosztów ich transportu?

Spółka XYZ w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wywozu towarów z Polski na terytorium innych państw członkowskich UE, głównie Anglii. Podatnik ponosi koszty usług świadczonych przez firmy kurierskie, a następnie obciąża nimi odbiorców towarów.

REKLAMA

Na fakturze dokumentującej WDT Spółka XYZ na życzenie kontrahentów osobno pozycjonuje towary ze stawką 0%, a osobno koszty związane z nabytymi usługami transportowymi (również opodatkowane wg stawki 0%). Przy czym, Podatnik nie zawierał z nabywcami żadnych umów przewidujących osobne rozliczenie kosztów transportu. Spółka XYZ wykazuje całość świadczenia (zarówno dostawę towarów, jak i usługi przewozowe) w poz. 31 deklaracji VAT-7 (podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów).

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru

Czy postępowanie Podatnika jest prawidłowe w świetle ustawy o VAT? 

REKLAMA

Zgodnie z brzemieniem art. 29 ust.1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, która obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Co prawda ustawodawca nie definiuje co należy rozumieć pod pojęciem „całość świadczenia należnego”, to warto w tym miejscu odnieść się do art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE, który wskazuje elementy podstawy opodatkowania: podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT; koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Dokonując wykładni art. 29 ust. 1 ww. ustawy z uwzględnieniem treści unormowań Dyrektywy, można dojść do przekonania, że usługa transportowa jest świadczeniem powiększającym podstawę opodatkowania dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stąd, koszty transportu związane z WDT należy potraktować jako element świadczenia zasadniczego, a więc: wliczyć do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy, a nadto ustalić moment powstania obowiązku podatkowego oraz stawkę podatku VAT tak jak dla WDT. Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe, przykładowo: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 14 lutego 2012 r. (sygn. ITTP2/443-1662/11/MD) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 13 czerwca 2011 r. (sygn. ILPP4/443-246/11-4/ISN).


Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na argumentację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wyrażoną w interpretacji z dnia 23 maja 2008 r. (sygn. IPPPI-443-496/08-2/JB), który uznał że: „bez znaczenia dla sposobu opodatkowania usługi transportowej pozostaje fakt, czy usługa transportu jest ujmowana w jednej pozycji faktury, czy też w dwóch pozycjach faktury: jako dostawa towaru i jako świadczenie usługi z nią związanej. W sytuacji bowiem wykazania tego świadczenia w dwóch pozycjach faktury podstawą opodatkowania i tak będzie suma kwot wykazanych przez Spółkę na fakturze - należna za dostawę towarów i za usługę transportową”.

Koszty transportu

REKLAMA

Reasumując powyższe, mimo iż w przedstawionym stanie faktycznym Spółka XYZ wyodrębniła na fakturze koszty transportu od towarów będących przedmiotem dostawy, to nie zmienia faktu, że koszty te pozostają nierozerwalnie związane z dokonaną transakcją wewnątrzwspólnotową. Konsekwentnie, ww. czynności należało potraktować całościowo - jako WDT opodatkowaną wg zasad właściwych dla dostawy towarów. Tym samym, zdaniem Autora, skoro Spółka XYZ uznała, że usługa transportowa jest świadczeniem pomocniczym wobec wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – to prawidłowo rozliczyła i udokumentowała ww. transakcję.

Na marginesie warto wskazać na odmienne (w ocenie Autora - chybione) stanowisko organów podatkowych, w których uzależniono możliwość potraktowania transportu jako świadczenia pomocniczego wobec WDT od wkalkulowania kosztów przewozu w cenę jednostkową towaru (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 15.02.2010 r., sygn. IBPP3/443-95/10/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 02.02.2012 r., sygn. ILPP4/443-728/11-5/BA ).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA