REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca przewoźnika ze spedytorem - umowa czy relacja?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mikhail Bialinis
O czym powiniene wiedzieć przewoźnik nawiązując współpracę ze spedytorem
O czym powiniene wiedzieć przewoźnik nawiązując współpracę ze spedytorem

REKLAMA

REKLAMA

O czym musi pamiętać przewoźnik nawiązując współpracę z firmą spedycyjną.

Co jest istotne i najważniejsze w ułożeniu współpracy między zawodowym spedytorem a zawodowym przewoźnikiem? Otóż stosunki między przewoźnikiem a spedytorem są podobne do stosunków damsko-męskich. Na początek każdy musi mieć to coś, co sprawi, że firmy rozpoczną współpracę między sobą. Przysłowiowe pozytywne iskrzenie, przerodzi się w stały związek i na koniec zwieńczone zostanie złożeniem cyrografu przez strony – podpisaniem umowy i stałą współpracą.

REKLAMA

Mówiąc całkiem poważnie należy podkreślić, że stosunki między przewoźnikiem, a spedytorem zależą od wielkości firm. Firmy małe i średnie łączą się na ogół trwalszymi więzami niż firmy duże, nierzadko w grę wchodzą osobiste sympatie lub antypatie.

Umowa przewoźnik- spedytor

Rozważmy kilka podstawowych aspektów decydujących o jakości współpracy:

REKLAMA

Zapotrzebowanie. Spedytor posiada w dyspozycji ładunki lub obsługuje kompleksowo klienta w danym sektorze TSL (magazynowanie, dystrybucja, przewozy całopojazdowe itd.). Zadaniem spedytora jest dobór podwykonawców w zależności od potrzeb i specyfiki działalności klienta. Wybiera on z rzeszy przewoźników tych z odpowiednim taborem, odpowiednim poziomem cenowym, wymaganymi rozwiązaniami technicznymi (GPS, klasa silnika, przenośny fax etc.)

Referencje. W ostatnim czasie coraz więcej firm sięga po wiedzę rynkową o potencjalnym podwykonawcy. Dzwonimy nie tylko do firm, z którymi przewoźnik współpracuje pytając o opinię, ale także sprawdzamy dokumenty rejestracyjne i licencję firmy w urzędach oraz polisę u ubezpieczyciela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sposób komunikacji i jej jakość. Istotnym elementem codziennej współpracy jest styl komunikacji. Jeśli już przy pierwszym zleceniu nie mamy kontaktu z kierowcą i dyspozytorem, mamy trudności z uzyskaniem statusu przesyłki drobnicowej, jesteśmy przerzucani z działu do działu w poszukiwaniu naszego ładunku lub dokumentów – zaczynamy mieć poważne wątpliwości co do dalszej współpracy. W dzisiejszych czasach chcemy mieć informację pewną i otrzymywać ją w sposób szybki – dlatego spedytor wręcz żąda telefonu do kierowcy lub dostępu do podglądu GPS.

Terminowość regulowania zobowiązań. Przewoźnik zobowiązuje się za wynagrodzeniem wykonać określony przewóz, spedytor natomiast zobowiązuje się wynagrodzić go zgodnie z zawartą umową.

Problem z frachtem

REKLAMA

Smutną rzeczywistością w Europie Środkowo-Wschodniej w tym szczególnie w Polsce stał się zwyczaj wyłudzania frachtów lub unikania regulowania zobowiązań. Nie mówimy w tym przypadku o firmach, które mają rzeczywiste kłopoty finansowe, lecz o firmach, które świadomie wprowadzają w błąd podwykonawców. Nauczeni na błędach z lat 2009-2010 przewoźnicy zaczęli ostrożniej dobierać partnerów spedycyjnych, nierzadko stawiając warunki nie do spełnienia – rozliczenie gotówkowe na rozładunku lub przedpłata. Im bardziej jednak poprawia się koniunktura rynkowa, tym szybciej wszyscy zapominają, że podwykonawców należy sprawdzać zawsze pod kątem zamiarów i wypłacalności. Dotyczy to zarówno spedytorów jak i przewoźników.

Profesjonalizm. Każdy z nas ceni fachowców i wiedzę zawodową drugiej strony. Z tym w Polsce bywa różnie. Znajomość prawa przewozowego lub konwencji międzynarodowych jest na bardzo niskim poziomie, a poziom kadry w firmach logistycznych nierzadko pozostawia wiele do życzenia.

Nie raz spotkałem się z komentarzem ”Na co komu spedycja?”. Bierze się to z niezrozumienia roli spedytora w procesie organizacji łańcucha logistycznego. Otóż moim zdaniem spedytor jest nierozerwalnie powiązany z klientem i przewoźnikiem. W większości przypadków żadna ze stron nie może obejść się bez spedytora. Podobnych argumentów nie używają za to spedytorzy doskonale wiedząc, że przewoźnik jest podstawowym narzędziem pracy.

Musi być spełniony tylko jeden podstawowy warunek – to powinien być spedytor zawodowy, znający swoje prawa i obowiązki, znający przepisy w krajach, na obszarze których prowadzi działalność. Spedytor, który będzie wspierał klienta i proponował mu optymalne rozwiązania.

Podsumowując - przewoźnik nie może obejść się bez spedytora i odwrotnie. Droga do sukcesu we współpracy pomiędzy nimi jest długa i wyboista, ale jest realna.

Mikhail Bialinis, Managing director Albatros Cargo Sp. z.o.o
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA