REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca przewoźnika ze spedytorem - umowa czy relacja?

Mikhail Bialinis
O czym powiniene wiedzieć przewoźnik nawiązując współpracę ze spedytorem
O czym powiniene wiedzieć przewoźnik nawiązując współpracę ze spedytorem

REKLAMA

REKLAMA

O czym musi pamiętać przewoźnik nawiązując współpracę z firmą spedycyjną.

Co jest istotne i najważniejsze w ułożeniu współpracy między zawodowym spedytorem a zawodowym przewoźnikiem? Otóż stosunki między przewoźnikiem a spedytorem są podobne do stosunków damsko-męskich. Na początek każdy musi mieć to coś, co sprawi, że firmy rozpoczną współpracę między sobą. Przysłowiowe pozytywne iskrzenie, przerodzi się w stały związek i na koniec zwieńczone zostanie złożeniem cyrografu przez strony – podpisaniem umowy i stałą współpracą.

REKLAMA

Mówiąc całkiem poważnie należy podkreślić, że stosunki między przewoźnikiem, a spedytorem zależą od wielkości firm. Firmy małe i średnie łączą się na ogół trwalszymi więzami niż firmy duże, nierzadko w grę wchodzą osobiste sympatie lub antypatie.

Umowa przewoźnik- spedytor

Rozważmy kilka podstawowych aspektów decydujących o jakości współpracy:

REKLAMA

Zapotrzebowanie. Spedytor posiada w dyspozycji ładunki lub obsługuje kompleksowo klienta w danym sektorze TSL (magazynowanie, dystrybucja, przewozy całopojazdowe itd.). Zadaniem spedytora jest dobór podwykonawców w zależności od potrzeb i specyfiki działalności klienta. Wybiera on z rzeszy przewoźników tych z odpowiednim taborem, odpowiednim poziomem cenowym, wymaganymi rozwiązaniami technicznymi (GPS, klasa silnika, przenośny fax etc.)

Referencje. W ostatnim czasie coraz więcej firm sięga po wiedzę rynkową o potencjalnym podwykonawcy. Dzwonimy nie tylko do firm, z którymi przewoźnik współpracuje pytając o opinię, ale także sprawdzamy dokumenty rejestracyjne i licencję firmy w urzędach oraz polisę u ubezpieczyciela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sposób komunikacji i jej jakość. Istotnym elementem codziennej współpracy jest styl komunikacji. Jeśli już przy pierwszym zleceniu nie mamy kontaktu z kierowcą i dyspozytorem, mamy trudności z uzyskaniem statusu przesyłki drobnicowej, jesteśmy przerzucani z działu do działu w poszukiwaniu naszego ładunku lub dokumentów – zaczynamy mieć poważne wątpliwości co do dalszej współpracy. W dzisiejszych czasach chcemy mieć informację pewną i otrzymywać ją w sposób szybki – dlatego spedytor wręcz żąda telefonu do kierowcy lub dostępu do podglądu GPS.

Terminowość regulowania zobowiązań. Przewoźnik zobowiązuje się za wynagrodzeniem wykonać określony przewóz, spedytor natomiast zobowiązuje się wynagrodzić go zgodnie z zawartą umową.

Problem z frachtem

REKLAMA

Smutną rzeczywistością w Europie Środkowo-Wschodniej w tym szczególnie w Polsce stał się zwyczaj wyłudzania frachtów lub unikania regulowania zobowiązań. Nie mówimy w tym przypadku o firmach, które mają rzeczywiste kłopoty finansowe, lecz o firmach, które świadomie wprowadzają w błąd podwykonawców. Nauczeni na błędach z lat 2009-2010 przewoźnicy zaczęli ostrożniej dobierać partnerów spedycyjnych, nierzadko stawiając warunki nie do spełnienia – rozliczenie gotówkowe na rozładunku lub przedpłata. Im bardziej jednak poprawia się koniunktura rynkowa, tym szybciej wszyscy zapominają, że podwykonawców należy sprawdzać zawsze pod kątem zamiarów i wypłacalności. Dotyczy to zarówno spedytorów jak i przewoźników.

Profesjonalizm. Każdy z nas ceni fachowców i wiedzę zawodową drugiej strony. Z tym w Polsce bywa różnie. Znajomość prawa przewozowego lub konwencji międzynarodowych jest na bardzo niskim poziomie, a poziom kadry w firmach logistycznych nierzadko pozostawia wiele do życzenia.

Nie raz spotkałem się z komentarzem ”Na co komu spedycja?”. Bierze się to z niezrozumienia roli spedytora w procesie organizacji łańcucha logistycznego. Otóż moim zdaniem spedytor jest nierozerwalnie powiązany z klientem i przewoźnikiem. W większości przypadków żadna ze stron nie może obejść się bez spedytora. Podobnych argumentów nie używają za to spedytorzy doskonale wiedząc, że przewoźnik jest podstawowym narzędziem pracy.

Musi być spełniony tylko jeden podstawowy warunek – to powinien być spedytor zawodowy, znający swoje prawa i obowiązki, znający przepisy w krajach, na obszarze których prowadzi działalność. Spedytor, który będzie wspierał klienta i proponował mu optymalne rozwiązania.

Podsumowując - przewoźnik nie może obejść się bez spedytora i odwrotnie. Droga do sukcesu we współpracy pomiędzy nimi jest długa i wyboista, ale jest realna.

Mikhail Bialinis, Managing director Albatros Cargo Sp. z.o.o
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA