REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca przewoźnika ze spedytorem - umowa czy relacja?

Mikhail Bialinis
O czym powiniene wiedzieć przewoźnik nawiązując współpracę ze spedytorem
O czym powiniene wiedzieć przewoźnik nawiązując współpracę ze spedytorem

REKLAMA

REKLAMA

O czym musi pamiętać przewoźnik nawiązując współpracę z firmą spedycyjną.

Co jest istotne i najważniejsze w ułożeniu współpracy między zawodowym spedytorem a zawodowym przewoźnikiem? Otóż stosunki między przewoźnikiem a spedytorem są podobne do stosunków damsko-męskich. Na początek każdy musi mieć to coś, co sprawi, że firmy rozpoczną współpracę między sobą. Przysłowiowe pozytywne iskrzenie, przerodzi się w stały związek i na koniec zwieńczone zostanie złożeniem cyrografu przez strony – podpisaniem umowy i stałą współpracą.

REKLAMA

REKLAMA

Mówiąc całkiem poważnie należy podkreślić, że stosunki między przewoźnikiem, a spedytorem zależą od wielkości firm. Firmy małe i średnie łączą się na ogół trwalszymi więzami niż firmy duże, nierzadko w grę wchodzą osobiste sympatie lub antypatie.

Umowa przewoźnik- spedytor

Rozważmy kilka podstawowych aspektów decydujących o jakości współpracy:

Zapotrzebowanie. Spedytor posiada w dyspozycji ładunki lub obsługuje kompleksowo klienta w danym sektorze TSL (magazynowanie, dystrybucja, przewozy całopojazdowe itd.). Zadaniem spedytora jest dobór podwykonawców w zależności od potrzeb i specyfiki działalności klienta. Wybiera on z rzeszy przewoźników tych z odpowiednim taborem, odpowiednim poziomem cenowym, wymaganymi rozwiązaniami technicznymi (GPS, klasa silnika, przenośny fax etc.)

REKLAMA

Referencje. W ostatnim czasie coraz więcej firm sięga po wiedzę rynkową o potencjalnym podwykonawcy. Dzwonimy nie tylko do firm, z którymi przewoźnik współpracuje pytając o opinię, ale także sprawdzamy dokumenty rejestracyjne i licencję firmy w urzędach oraz polisę u ubezpieczyciela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sposób komunikacji i jej jakość. Istotnym elementem codziennej współpracy jest styl komunikacji. Jeśli już przy pierwszym zleceniu nie mamy kontaktu z kierowcą i dyspozytorem, mamy trudności z uzyskaniem statusu przesyłki drobnicowej, jesteśmy przerzucani z działu do działu w poszukiwaniu naszego ładunku lub dokumentów – zaczynamy mieć poważne wątpliwości co do dalszej współpracy. W dzisiejszych czasach chcemy mieć informację pewną i otrzymywać ją w sposób szybki – dlatego spedytor wręcz żąda telefonu do kierowcy lub dostępu do podglądu GPS.

Terminowość regulowania zobowiązań. Przewoźnik zobowiązuje się za wynagrodzeniem wykonać określony przewóz, spedytor natomiast zobowiązuje się wynagrodzić go zgodnie z zawartą umową.

Problem z frachtem

Smutną rzeczywistością w Europie Środkowo-Wschodniej w tym szczególnie w Polsce stał się zwyczaj wyłudzania frachtów lub unikania regulowania zobowiązań. Nie mówimy w tym przypadku o firmach, które mają rzeczywiste kłopoty finansowe, lecz o firmach, które świadomie wprowadzają w błąd podwykonawców. Nauczeni na błędach z lat 2009-2010 przewoźnicy zaczęli ostrożniej dobierać partnerów spedycyjnych, nierzadko stawiając warunki nie do spełnienia – rozliczenie gotówkowe na rozładunku lub przedpłata. Im bardziej jednak poprawia się koniunktura rynkowa, tym szybciej wszyscy zapominają, że podwykonawców należy sprawdzać zawsze pod kątem zamiarów i wypłacalności. Dotyczy to zarówno spedytorów jak i przewoźników.

Profesjonalizm. Każdy z nas ceni fachowców i wiedzę zawodową drugiej strony. Z tym w Polsce bywa różnie. Znajomość prawa przewozowego lub konwencji międzynarodowych jest na bardzo niskim poziomie, a poziom kadry w firmach logistycznych nierzadko pozostawia wiele do życzenia.

Nie raz spotkałem się z komentarzem ”Na co komu spedycja?”. Bierze się to z niezrozumienia roli spedytora w procesie organizacji łańcucha logistycznego. Otóż moim zdaniem spedytor jest nierozerwalnie powiązany z klientem i przewoźnikiem. W większości przypadków żadna ze stron nie może obejść się bez spedytora. Podobnych argumentów nie używają za to spedytorzy doskonale wiedząc, że przewoźnik jest podstawowym narzędziem pracy.

Musi być spełniony tylko jeden podstawowy warunek – to powinien być spedytor zawodowy, znający swoje prawa i obowiązki, znający przepisy w krajach, na obszarze których prowadzi działalność. Spedytor, który będzie wspierał klienta i proponował mu optymalne rozwiązania.

Podsumowując - przewoźnik nie może obejść się bez spedytora i odwrotnie. Droga do sukcesu we współpracy pomiędzy nimi jest długa i wyboista, ale jest realna.

Mikhail Bialinis, Managing director Albatros Cargo Sp. z.o.o
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA