REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zlecenie spedycyjne jest umową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Pomian Biesiekierski
fot. Grupa PEKAES
fot. Grupa PEKAES

REKLAMA

REKLAMA

Zlecenie spedycyjne należy traktować jako formę umowy. Każde takie zlecenie powinno zawierać informacje niezbędne do prawidłowej realizacji zadania transportowego tj.: adres załadunku i rozładunku, a także ich dokładną datę i godzinę.

Modelowe zlecenie transportowe zawiera krótki opis towaru, czyli co chcemy przetransportować, w jakiej ilości (palet, skrzyń, hoboków itd.) i o jakiej wielkość (waga, niekiedy objętość).

REKLAMA

Zlecenie spedycyjne

REKLAMA

Zlecenie spedycyjne odrywa szczególną rolę w sytuacji kiedy między Klientem a spedytorem nie ma umowy, a istnieje potrzeba zebrania wszystkich niezbędnych informacji jakie Klient chce przekazać firmie transportującej ładunek. Zlecenie zawiera wtedy informacje o terminach płatności, dodatkowe wytyczne dotyczące zabezpieczenia ładunku na czas transportu (np. ilość pasów). Zlecenie określa także wartość towaru, podaje wymogi związane z uprzednim podaniem numeru rejestracyjnego samochodu i naczepy czy definiuje klasę ładunku niebezpiecznego.

Warto pamiętać, że zlecenie spedycyjne jest jedynym dokumentem, który w razie zaistnienia szkody częściowej lub całkowitej pokazuje czy spedytor prawidłowo wykonał zadanie. W przypadku wystąpienia szkody ubezpieczyciel weryfikuje, czy spedytor dopuścił się aktu nienależytej staranności, tj. czy wykonał wszystko zgodnie ze informacjami przekazanymi przez Klienta w zleceniu spedycyjnym. W sytuacji kiedy Klient nie przekazuje informacji istotnych dla przewozu ładunku, ubezpieczyciel bądź spedytor może odrzucić reklamację wskazując jako przyczynę zgodność działań spedytora ze zleceniem.

Częstą praktyką, niestety błędną, jest przekazywanie zleceń ustnie (telefonicznie) lub wysyłanie zleceń niepełnych, nieuwzględniających informacji ważnych z punktu widzenia realizacji transportu.


W przypadku transportu międzynarodowego ważnym jest podanie wartości towaru. W transporcie międzynarodowym tą odpowiedzialność określa konwencja CMR i ogranicza ją do kwoty 8,33 SDR za rzeczywisty kilogram wagi ładunku. Jeżeli wartość towaru przewyższa wskazane w CMR ograniczenie, a nie została wpisana w zlecenie bądź w list przewozowy, reklamacja Klienta zostanie ograniczona do 8,33 SDR za rzeczywisty kilogram wagi ładunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaka jest różnica między zleceniem spedycyjnym a transportowym

REKLAMA

Warto w tym miejscu zaznaczyć różnicę między zleceniem transportowym a zleceniem spedycyjnym. Różnica dotyczy m.in. odpowiedzialności. Przy zleceniu spedycyjnym odpowiedzialność spedytora jest ograniczona. Spedytor nie odpowiada za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posłużył się do realizacji zlecenia, jeśli nie ponosi winy w ich wyborze (799 k.c.). Spedytor może sam dokonać przewozu, wtedy jednak ma prawa i obowiązki przewoźnika. Ze zleceniem transportowym związana jest odpowiedzialność przewoźnika. Pierwszy przewoźnik ponosi odpowiedzialność za czyny i pomyłki każdej następnej osoby, z której usług korzystał przy wykonywaniu przewozu.

W Polsce większość zleceń spedycyjnych jest w rzeczywistości zleceniami transportowymi, gdyż zlecenia dotyczą tylko przewozu, dlatego też nagłówek „zlecenie spedycyjne” nie ma tu znaczenia. Poza samym przewozem spedycja obejmuje usługi dodatkowe jak opakowania towaru, sztauowania itd.

Przekazując zlecenie spedycji należy zwrócić uwagę na ograniczenia odpowiedzialności jakie wskazuje większość firm.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA