REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści z odprawy w procedurze uproszczonej

Monika Olesińska
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz większe zainteresowanie klientów usługami celnymi, które mają na celu odformalizowanie i skrócenie czasu odprawy, wymusza na operatorach logistycznych poszukiwanie nowych i niestandardowych rozwiązań celnych. Aby sprostać rosnącym potrzebom rynku, firmy logistyczne obok tradycyjnych usług celnych, oferują możliwości odprawy z zastosowaniem procedury uproszczonej.

Rozwiązanie to oznacza dla klientów uproszczenie formalności celnych, skrócenie czasu obsługi oraz oszczędność finansową. Przy zastosowaniu procedury uproszczonej, nie ma konieczności przedstawiania towaru w urzędzie celnym, a przesyłka może być przechowywana w miejscu wyznaczonym i zatwierdzonym przez organ celny, np. na terenie działalności DHL Global Forwarding. Natomiast komunikacja z urzędem celnym odbywa się w tym wypadku poprzez informatyczne systemy służby celnej.

REKLAMA

REKLAMA

Mniej formalności

Decyzję o zwolnieniu bądź kontroli towaru podejmuje urząd celny w ściśle określonym w pozwoleniu czasie, w praktyce od 15 minut do maksymalnie 1 godziny, natomiast dokumentem, który potwierdza dokonanie zgłoszenia celnego jest wpis do rejestru (dokument SAD lub PZC są uzupełnieniem wpisu i stanowią z nim integralną całość).

W przeciwieństwie do standardowej odprawy celnej, gdzie większość czynności związanych z obsługą spoczywa na celniku, w procedurze uproszczonej obowiązki te przechodzą na agenta celnego.

Odprawa celna w procedurze uproszczonej pozwala również na stosowanie odroczonego VAT-u. Tym samym stwarza możliwość rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów w deklaracjach podatkowych bez konieczności fizycznego wpłacania podatku na rachunek organów celnych w momencie odprawy. Na przykład DHL GF posiada zezwolenie na stosowanie procedury zarówno we frachcie morskim jak i lotniczym, co dotyczy wszystkich agencji celnych firmy tj. w Gdyni, Gdańsku, Łodzi, Piasecznie, Wrocławiu, Krakowie i Warszawie.

REKLAMA

Odprawa przed przybyciem umożliwia nie tylko bezgotówkowe rozliczenie podatku VAT z tytułu importu towarów, ale również zminimalizowanie łącznych kosztów transportu, poprzez wyeliminowanie postojów, kosztów składowania oraz kosztów parkingowych. Poza tym ograniczenie udziału urzędu celnego na rzecz agenta celnego, umożliwia odbiurokratyzowanie odpraw celnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura uproszczona w praktyce

Korzystanie z odprawy w procedurze uproszczonej wymaga zastosowania upoważnienia o charakterze pośrednim, na podstawie którego operator logistyczny staje się reprezentantem klienta przed organami celnymi. Dla firmy logistycznej upoważnienie to oznacza solidarną odpowiedzialność z klientem i jest wymogiem formalnym do stosowania procedury uproszczonej z odroczonym VAT-em.

Obok pełnomocnictwa pośredniego, przedsiębiorca zobowiązuje się do złożenia pisemnego zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia i zakończenia rozliczania podatku z tytułu importu do Naczelnika Urzędu Celnego (właściwego dla miejsca gdzie zgłaszane będą towary) i Urzędu Skarbowego (właściwego dla siedziby podmiotu) oraz dostarczenie do DGF kopii potwierdzenia złożenia takiego zawiadomienia. 

Poza tym niezbędne jest złożenie zaświadczeń do Naczelnika Urzędu Celnego o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie, wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz potwierdzenia zarejestrowania przedsiębiorcy jako podatnika czynnego VAT (zamiast zaświadczenia wystarczy oświadczenie pod odpowiedzialnością karną wynikające z art. 233 KK).

Do końca 2011 roku procedura uproszczoną nie powinny być objęte takie towary jak: wyroby akcyzowe (np. paliwa, wyroby alkoholowe, wyroby tytoniowe, elementy wyposażenia kasyn, automaty do gier hazardowych, itp.), towary strategiczne (towary podwójnego zastosowania i uzbrojenie) oraz towary objęte karnetem ATA.

Poza tym nie mogły być odprawiane towary objęte załącznikiem nr I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jeśli ich przywóz lub wywóz był uzależniony od przedstawienia pozwolenia, towary przywożone w ramach kontyngentu taryfowego wykorzystywanego zgodnie z porządkiem chronologicznym przyjmowania zgłoszeń celnych oraz towary korzystające ze zwolnienia z należności celnych przywozowych.

Tegoroczne zmiany przepisów, umożliwiają stosowanie procedury uproszczonej w przypadku wszystkich typów towarów. Niektóre firmy tak jak np. DHL Global Forwarding nie może jej stosować w przypadku odprawy alkoholu etylowego i paliw silnikowych, ale firma uzyskała pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej dla towarów strategicznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA