REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści z odprawy w procedurze uproszczonej

Monika Olesińska
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz większe zainteresowanie klientów usługami celnymi, które mają na celu odformalizowanie i skrócenie czasu odprawy, wymusza na operatorach logistycznych poszukiwanie nowych i niestandardowych rozwiązań celnych. Aby sprostać rosnącym potrzebom rynku, firmy logistyczne obok tradycyjnych usług celnych, oferują możliwości odprawy z zastosowaniem procedury uproszczonej.

Rozwiązanie to oznacza dla klientów uproszczenie formalności celnych, skrócenie czasu obsługi oraz oszczędność finansową. Przy zastosowaniu procedury uproszczonej, nie ma konieczności przedstawiania towaru w urzędzie celnym, a przesyłka może być przechowywana w miejscu wyznaczonym i zatwierdzonym przez organ celny, np. na terenie działalności DHL Global Forwarding. Natomiast komunikacja z urzędem celnym odbywa się w tym wypadku poprzez informatyczne systemy służby celnej.

REKLAMA

REKLAMA

Mniej formalności

Decyzję o zwolnieniu bądź kontroli towaru podejmuje urząd celny w ściśle określonym w pozwoleniu czasie, w praktyce od 15 minut do maksymalnie 1 godziny, natomiast dokumentem, który potwierdza dokonanie zgłoszenia celnego jest wpis do rejestru (dokument SAD lub PZC są uzupełnieniem wpisu i stanowią z nim integralną całość).

W przeciwieństwie do standardowej odprawy celnej, gdzie większość czynności związanych z obsługą spoczywa na celniku, w procedurze uproszczonej obowiązki te przechodzą na agenta celnego.

Odprawa celna w procedurze uproszczonej pozwala również na stosowanie odroczonego VAT-u. Tym samym stwarza możliwość rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów w deklaracjach podatkowych bez konieczności fizycznego wpłacania podatku na rachunek organów celnych w momencie odprawy. Na przykład DHL GF posiada zezwolenie na stosowanie procedury zarówno we frachcie morskim jak i lotniczym, co dotyczy wszystkich agencji celnych firmy tj. w Gdyni, Gdańsku, Łodzi, Piasecznie, Wrocławiu, Krakowie i Warszawie.

REKLAMA

Odprawa przed przybyciem umożliwia nie tylko bezgotówkowe rozliczenie podatku VAT z tytułu importu towarów, ale również zminimalizowanie łącznych kosztów transportu, poprzez wyeliminowanie postojów, kosztów składowania oraz kosztów parkingowych. Poza tym ograniczenie udziału urzędu celnego na rzecz agenta celnego, umożliwia odbiurokratyzowanie odpraw celnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura uproszczona w praktyce

Korzystanie z odprawy w procedurze uproszczonej wymaga zastosowania upoważnienia o charakterze pośrednim, na podstawie którego operator logistyczny staje się reprezentantem klienta przed organami celnymi. Dla firmy logistycznej upoważnienie to oznacza solidarną odpowiedzialność z klientem i jest wymogiem formalnym do stosowania procedury uproszczonej z odroczonym VAT-em.

Obok pełnomocnictwa pośredniego, przedsiębiorca zobowiązuje się do złożenia pisemnego zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia i zakończenia rozliczania podatku z tytułu importu do Naczelnika Urzędu Celnego (właściwego dla miejsca gdzie zgłaszane będą towary) i Urzędu Skarbowego (właściwego dla siedziby podmiotu) oraz dostarczenie do DGF kopii potwierdzenia złożenia takiego zawiadomienia. 

Poza tym niezbędne jest złożenie zaświadczeń do Naczelnika Urzędu Celnego o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie, wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz potwierdzenia zarejestrowania przedsiębiorcy jako podatnika czynnego VAT (zamiast zaświadczenia wystarczy oświadczenie pod odpowiedzialnością karną wynikające z art. 233 KK).

Do końca 2011 roku procedura uproszczoną nie powinny być objęte takie towary jak: wyroby akcyzowe (np. paliwa, wyroby alkoholowe, wyroby tytoniowe, elementy wyposażenia kasyn, automaty do gier hazardowych, itp.), towary strategiczne (towary podwójnego zastosowania i uzbrojenie) oraz towary objęte karnetem ATA.

Poza tym nie mogły być odprawiane towary objęte załącznikiem nr I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jeśli ich przywóz lub wywóz był uzależniony od przedstawienia pozwolenia, towary przywożone w ramach kontyngentu taryfowego wykorzystywanego zgodnie z porządkiem chronologicznym przyjmowania zgłoszeń celnych oraz towary korzystające ze zwolnienia z należności celnych przywozowych.

Tegoroczne zmiany przepisów, umożliwiają stosowanie procedury uproszczonej w przypadku wszystkich typów towarów. Niektóre firmy tak jak np. DHL Global Forwarding nie może jej stosować w przypadku odprawy alkoholu etylowego i paliw silnikowych, ale firma uzyskała pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej dla towarów strategicznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA