REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści z odprawy w procedurze uproszczonej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Olesińska
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz większe zainteresowanie klientów usługami celnymi, które mają na celu odformalizowanie i skrócenie czasu odprawy, wymusza na operatorach logistycznych poszukiwanie nowych i niestandardowych rozwiązań celnych. Aby sprostać rosnącym potrzebom rynku, firmy logistyczne obok tradycyjnych usług celnych, oferują możliwości odprawy z zastosowaniem procedury uproszczonej.

Rozwiązanie to oznacza dla klientów uproszczenie formalności celnych, skrócenie czasu obsługi oraz oszczędność finansową. Przy zastosowaniu procedury uproszczonej, nie ma konieczności przedstawiania towaru w urzędzie celnym, a przesyłka może być przechowywana w miejscu wyznaczonym i zatwierdzonym przez organ celny, np. na terenie działalności DHL Global Forwarding. Natomiast komunikacja z urzędem celnym odbywa się w tym wypadku poprzez informatyczne systemy służby celnej.

REKLAMA

Mniej formalności

REKLAMA

Decyzję o zwolnieniu bądź kontroli towaru podejmuje urząd celny w ściśle określonym w pozwoleniu czasie, w praktyce od 15 minut do maksymalnie 1 godziny, natomiast dokumentem, który potwierdza dokonanie zgłoszenia celnego jest wpis do rejestru (dokument SAD lub PZC są uzupełnieniem wpisu i stanowią z nim integralną całość).

W przeciwieństwie do standardowej odprawy celnej, gdzie większość czynności związanych z obsługą spoczywa na celniku, w procedurze uproszczonej obowiązki te przechodzą na agenta celnego.

Odprawa celna w procedurze uproszczonej pozwala również na stosowanie odroczonego VAT-u. Tym samym stwarza możliwość rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów w deklaracjach podatkowych bez konieczności fizycznego wpłacania podatku na rachunek organów celnych w momencie odprawy. Na przykład DHL GF posiada zezwolenie na stosowanie procedury zarówno we frachcie morskim jak i lotniczym, co dotyczy wszystkich agencji celnych firmy tj. w Gdyni, Gdańsku, Łodzi, Piasecznie, Wrocławiu, Krakowie i Warszawie.

Odprawa przed przybyciem umożliwia nie tylko bezgotówkowe rozliczenie podatku VAT z tytułu importu towarów, ale również zminimalizowanie łącznych kosztów transportu, poprzez wyeliminowanie postojów, kosztów składowania oraz kosztów parkingowych. Poza tym ograniczenie udziału urzędu celnego na rzecz agenta celnego, umożliwia odbiurokratyzowanie odpraw celnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura uproszczona w praktyce

REKLAMA

Korzystanie z odprawy w procedurze uproszczonej wymaga zastosowania upoważnienia o charakterze pośrednim, na podstawie którego operator logistyczny staje się reprezentantem klienta przed organami celnymi. Dla firmy logistycznej upoważnienie to oznacza solidarną odpowiedzialność z klientem i jest wymogiem formalnym do stosowania procedury uproszczonej z odroczonym VAT-em.

Obok pełnomocnictwa pośredniego, przedsiębiorca zobowiązuje się do złożenia pisemnego zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia i zakończenia rozliczania podatku z tytułu importu do Naczelnika Urzędu Celnego (właściwego dla miejsca gdzie zgłaszane będą towary) i Urzędu Skarbowego (właściwego dla siedziby podmiotu) oraz dostarczenie do DGF kopii potwierdzenia złożenia takiego zawiadomienia. 

Poza tym niezbędne jest złożenie zaświadczeń do Naczelnika Urzędu Celnego o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie, wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz potwierdzenia zarejestrowania przedsiębiorcy jako podatnika czynnego VAT (zamiast zaświadczenia wystarczy oświadczenie pod odpowiedzialnością karną wynikające z art. 233 KK).

Do końca 2011 roku procedura uproszczoną nie powinny być objęte takie towary jak: wyroby akcyzowe (np. paliwa, wyroby alkoholowe, wyroby tytoniowe, elementy wyposażenia kasyn, automaty do gier hazardowych, itp.), towary strategiczne (towary podwójnego zastosowania i uzbrojenie) oraz towary objęte karnetem ATA.

Poza tym nie mogły być odprawiane towary objęte załącznikiem nr I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jeśli ich przywóz lub wywóz był uzależniony od przedstawienia pozwolenia, towary przywożone w ramach kontyngentu taryfowego wykorzystywanego zgodnie z porządkiem chronologicznym przyjmowania zgłoszeń celnych oraz towary korzystające ze zwolnienia z należności celnych przywozowych.

Tegoroczne zmiany przepisów, umożliwiają stosowanie procedury uproszczonej w przypadku wszystkich typów towarów. Niektóre firmy tak jak np. DHL Global Forwarding nie może jej stosować w przypadku odprawy alkoholu etylowego i paliw silnikowych, ale firma uzyskała pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej dla towarów strategicznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA