REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych w ramach zwolnienia od akcyzy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Zwolenienie z akcyzy. Na jakich zasadach
Zwolenienie z akcyzy. Na jakich zasadach
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega reguła dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych (węgla kamiennego, koksu i węgla brunatnego) z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy.

Nie tylko sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju na cele objęte zwolnieniem od akcyzy wiąże się z koniecznością wystawienia dokumentu dostawy. Otóż, pośredniczące podmioty węglowe, które pragną zastosować zwolnienie od akcyzy dla dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych również winny pamiętać o obowiązku wystawienia dokumentu dostawy. W przedmiotowym artykule przedstawione zostaną reguły dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych (węgla kamiennego, koksu i węgla brunatnego) z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy.

REKLAMA

Co to jest dostawa wewnątrzwspólnotowa

REKLAMA

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych. Definicja dostawy wewnątrzwspólnotowej umieszczona została w art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym i pod tym pojęciem należy rozumieć przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Tak więc, przykładowo przemieszczenie wyrobów węglowych z Polski na terytorium Czech stanowić będzie dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych i transakcja ta co do zasady jest opodatkowana. Pamiętać jednak należy, że w przypadku spełnienia warunków zwolnienia od akcyzy, pośredniczący podmiot węglowy dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych nie będzie obowiązany do rozliczenia podatku akcyzowego w Polsce.

Zwolnienie od akcyzy

Stosownie do treści art. 31 a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Wedle art. 31 a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a; 

2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b; 

3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.


Uznać należy, iż pośredniczący podmiot węglowy będzie mógł zastosować zwolnienie od akcyzy dla dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych.

REKLAMA

Warto tu podkreślić, iż koniecznym warunkiem uzyskania prawa do zwolnienia od akcyzy będzie dołączenie dokumentu dostawy do każdej przesyłki wyrobów węglowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo. W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych transportem kolejowym obowiązek ten zostanie spełniony w przypadku dołączenia dokumentu dostawy do każdego pociągu z wyrobami węglowymi przemieszanymi z Polski do innego kraju Unii Europejskiej.

Jeżeli dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych realizowana jest za pomocą ciężarówek, to wówczas dokument dostawy należy dołączyć do każdej ciężarówki. Szczegółowe zasady wystawiania dokumentu dostawy dla takiej sytuacji zostaną omówione poniżej.

Dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie jest natomiast istotny status nabywcy do którego będą dostarczone wyroby węglowe w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Wszelkie wymogi niezbędne dla zastosowania zwolnienia od akcyzy dla wyrobów węglowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo dotyczą bowiem jedynie polskiej firmy będącej dostawcą działającej jako pośredniczący podmiot węglowy.

Dokument dostawy

Jak już zostało wskazane, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych w ramach zwolnienia od akcyzy konieczne będzie udokumentowanie tej czynności poprzez wystawienia dokumentu dostawy. Szczegółowe zasady wystawiania dokumentu dostawy zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji, wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy ( zwanym dalej „rozporządzeniem”).


Zgodnie z § 2 ust. 6d rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. b i c oraz pkt 6, dokument dostawy jest wystawiany w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi jest przeznaczony dla podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego, dostawy wewnątrzwspólnotowej, importu lub eksportu wyrobów węglowych. Po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca ich odbioru albo dostawy: 

1) podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu wyrobów węglowych potwierdza odbiór tych wyrobów na dokumencie dostawy dołączonym do przemieszczanych wyrobów węglowych i dołącza go do drugiego egzemplarza dokumentu dostawy;

2) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobów węglowych potwierdza przemieszczenie tych wyrobów do odbiorcy na posiadanym dokumencie dostawy, po ich przemieszczeniu do odbiorcy.

Na podstawie zacytowanego przepisu pośredniczący podmiot węglowy dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy pod warunkiem wystawienia dokumentu dostawy w dwóch egzemplarzach z których:

  • egzemplarz pierwszy dokumentu dostawy winien być dołączony do przesyłki wyrobów węglowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo (np. dołączony do pociągu z transportem wyrobów węglowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo),
  • egzemplarz drugi dokumentu dostawy winien być zachowany przez pośredniczący podmiot węglowy dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej dostawca winien dokonać potwierdzenia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej na drugim egzemplarzu dokumentu dostawy. Warto tu podkreślić, iż przepisy nie wskazują, jakie dokumenty stanowią podstawę potwierdzenia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej na drugim egzemplarzu dokumentu dostawy.

W ocenie Autora, wystarczającą podstawą dla uznania, iż doszło do dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych może być w szczególności dokument przewozowy jednoznacznie potwierdzający fakt dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika, że dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej np. oświadczenie nabywcy o dostarczeniu wyrobów węglowych do określonego miejsca w innym niż Polska kraju UE.


Dla korzystania ze zwolnienia od akcyzy dla dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych nie jest natomiast konieczne otrzymanie przez polskiego dostawcę drugiego egzemplarza dokumentu dostawy potwierdzonego przez nabywcę czeskiego. Funkcją drugiego egzemplarza dokumentu dostawy w analizowanej transakcji jest bowiem zapewnienie możliwości kontroli przez właściwe organy przesyłki wyrobów węglowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo pomiędzy miejscem ich wysyłki a miejscem przekroczenia granicy polsko i innego państwa UE.

Po otrzymaniu któregoś z wyżej wymienionych dokumentów potwierdzających dostawy wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych (np. dokumentu przewozowego potwierdzonego przez nabywcę z innego niż Polska kraju UE) pośredniczący podmiot węglowy dokonujący dostawy uprawniony jest do potwierdzenia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej na pierwszym egzemplarzu dokumentu dostawy (w polu 14).

W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej pośredniczący podmiot węglowy będzie obowiązany do przechowywania dokumentu dostawy (pierwszego egzemplarza) do celów kontroli przez okres 5 lat licząc od końca roku w którym dokument dostawy został potwierdzony.

Zestawienie dokumentów dostawy

Na podstawie § 2 ust. 8 rozporządzenia podmiot, który wystawił dokument dostawy sporządza miesięczne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy. Jeden egzemplarz tego zestawienia należy przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie.

Pamiętać należy, iż w zestawieniu dokumentów dostawy winno się uwzględnić także dokumenty dostawy wystawione dla transakcji dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA