REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przenieść koszty odprawy celnej na kontrahenta

Anna Resiak
Ekspert podatkowy
Jak przenieść koszty odprawy celnej na kontrahenta
Jak przenieść koszty odprawy celnej na kontrahenta
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy dokonujący eksportu towarów ponoszą koszty związane z transakcją; koszty ubezpieczenia, odprawy celnej lub koszty transportu. Jak obciążyć kontrahenta (nabywcę eksportowanych towarów) poniesionymi kosztami w sposób prawidłowy z punktu widzenia podatku VAT.

W tym kontekście warto zwrócić uwagę na zagadnienie odsprzedaży usług odprawy celnej eksportowej na rzecz nabywcy towarów, gdyż podatnicy niejednokrotnie planują obciążyć takimi kosztami nabywcę towarów „dodatkowo”, niezależnie od samej sprzedaży towarów. Dla określenia, czy i na jakich zasadach jest to możliwe na gruncie podatku VAT najpierw należy rozróżnić dwa rodzaje eksportu, do których odwołuje się ustawa o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Dwa rodzaje eksportu

Definicja eksportu towarów zawarta została w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wynika z wskazanego przepisu przez eksport towarów należy rozumieć potwierdzony przez właściwy urząd celny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu dostawy towarów. Powołany przepis wskazuje ponadto, iż dla potrzeb podatku VAT możliwe jest wyróżnienie dwóch rodzajów eksportu, a mianowicie:

• eksportu bezpośredniego – gdy wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub na jego rzecz,

• eksportu pośredniego – gdy wywóz jest dokonywany przez nabywcę, który ma siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

REKLAMA

W celu prawidłowego rozliczenia eksportu towarów na gruncie podatku VAT, Podatnik zobowiązany jest w pierwszej kolejności do określenia, czy dokonywany przez niego eksport towarów jest eksportem bezpośrednim, czy też pośrednim. Jedynym kryterium, na podstawie którego powinno się dokonywać rozróżnienia, czy dana transakcja jest eksportem pośrednim, czy bezpośrednim jest okoliczność, który podmiot jest odpowiedzialny za organizację transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksport pośredni, a koszty odprawy celnej

W przypadku eksportu pośredniego wywóz towarów jest dokonywany przez nabywcę towarów lub na jego rzecz. Jednakże na podstawie przepisów celnych, zgłoszenia celnego może zasadniczo dokonać wyłącznie podmiot mający siedzibę na terytorium UE. Stąd też sprzedawcy często dokonują zgłoszenia celnego w eksporcie na rzecz nabywcy, a następnie jego kosztami obciążają kontrahenta (fakt, kto dokonuje zgłoszenia celnego nie ma znaczenia dla kwestii kwalifikacji eksportu jako pośredniego/bezpośredniego, istotne jest tu, która strona jest faktycznym organizatorem wywozu towarów).

Zasadą na gruncie podatku VAT jest, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług).


Nabyta uprzednio we własnym imieniu, ale na rzecz kontrahenta usługa odprawy celnej może być odsprzedana na rzecz nabywcy towarów. Przedsiębiorca na gruncie podatku VAT traktowany jest wówczas jako usługodawca, a więc tak jakby był podmiotem faktycznie świadczącym usługę na rzecz nabywcy eksportowanych towarów. Z uwagi na fakt, iż dochodzi tu do świadczenia usługi transakcja taka podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem sprzedawca zobowiązany jest do wystawienia faktury.

Podatki w logistyce

Warto zauważyć, iż usługa świadczona jest w takim przypadku na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium kraju innego niż Polska. W takiej sytuacji miejscem jej świadczenia (krajem opodatkowania) nie będzie Polska, tylko kraj siedziby usługobiorcy (nabywcy). Zatem, przykładowo, odsprzedając usługi odprawy celnej na rzecz kontrahenta z Ukrainy, polski przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do opodatkowania jej w Polsce. Transakcja taka stanowi tzw. eksport usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług).

Pomimo braku obowiązku opodatkowania jej podatkiem VAT powinna zostać udokumentowana poprzez wystawienie faktury VAT (tzw. faktur VAT NP). Faktura taka zawiera wszystkie elementy „normalnej” faktury VAT z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 26 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur).

Eksport bezpośredni, a koszty odprawy

W przypadku eksportu bezpośredniego to dostawca zobowiązany jest do dokonania wywozu towarów poza terytorium UE, zatem sprzedawca jest w tym przypadku zobowiązany do dopełnienia wszelkich formalności związanych z wywozem towarów, w tym w szczególności na dostawcy ciąży obowiązek dokonania zgłoszenia celnego.

Gdyby jednak, pomimo tego, że wywóz dokonywany jest przez dostawcę strony transakcji zdecydowały, że nabywca pokrywa wszelkie koszty związane z eksportem (w tym koszty odprawy celnej), wówczas koszty takie powinny zostać wliczone do podstawy opodatkowania eksportu towarów. Stanowią one zatem w takiej sytuacji element wynagrodzenia należnego sprzedawcy z tytułu dokonanego eksportu towarów.

Nieprawidłowym byłoby natomiast uznanie w takiej sytuacji, iż sprzedawca świadczy tu usługę odprawy celnej. Do świadczenia takiej usługi nie dojdzie, gdyż eksporter, w przypadku eksportu bezpośredniego, koszty związane z odprawą ponosi zawsze we własnym imieniu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA