REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przenieść koszty odprawy celnej na kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Resiak
Ekspert podatkowy
Jak przenieść koszty odprawy celnej na kontrahenta
Jak przenieść koszty odprawy celnej na kontrahenta
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy dokonujący eksportu towarów ponoszą koszty związane z transakcją; koszty ubezpieczenia, odprawy celnej lub koszty transportu. Jak obciążyć kontrahenta (nabywcę eksportowanych towarów) poniesionymi kosztami w sposób prawidłowy z punktu widzenia podatku VAT.

W tym kontekście warto zwrócić uwagę na zagadnienie odsprzedaży usług odprawy celnej eksportowej na rzecz nabywcy towarów, gdyż podatnicy niejednokrotnie planują obciążyć takimi kosztami nabywcę towarów „dodatkowo”, niezależnie od samej sprzedaży towarów. Dla określenia, czy i na jakich zasadach jest to możliwe na gruncie podatku VAT najpierw należy rozróżnić dwa rodzaje eksportu, do których odwołuje się ustawa o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Dwa rodzaje eksportu

Definicja eksportu towarów zawarta została w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wynika z wskazanego przepisu przez eksport towarów należy rozumieć potwierdzony przez właściwy urząd celny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu dostawy towarów. Powołany przepis wskazuje ponadto, iż dla potrzeb podatku VAT możliwe jest wyróżnienie dwóch rodzajów eksportu, a mianowicie:

• eksportu bezpośredniego – gdy wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub na jego rzecz,

• eksportu pośredniego – gdy wywóz jest dokonywany przez nabywcę, który ma siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

W celu prawidłowego rozliczenia eksportu towarów na gruncie podatku VAT, Podatnik zobowiązany jest w pierwszej kolejności do określenia, czy dokonywany przez niego eksport towarów jest eksportem bezpośrednim, czy też pośrednim. Jedynym kryterium, na podstawie którego powinno się dokonywać rozróżnienia, czy dana transakcja jest eksportem pośrednim, czy bezpośrednim jest okoliczność, który podmiot jest odpowiedzialny za organizację transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksport pośredni, a koszty odprawy celnej

REKLAMA

W przypadku eksportu pośredniego wywóz towarów jest dokonywany przez nabywcę towarów lub na jego rzecz. Jednakże na podstawie przepisów celnych, zgłoszenia celnego może zasadniczo dokonać wyłącznie podmiot mający siedzibę na terytorium UE. Stąd też sprzedawcy często dokonują zgłoszenia celnego w eksporcie na rzecz nabywcy, a następnie jego kosztami obciążają kontrahenta (fakt, kto dokonuje zgłoszenia celnego nie ma znaczenia dla kwestii kwalifikacji eksportu jako pośredniego/bezpośredniego, istotne jest tu, która strona jest faktycznym organizatorem wywozu towarów).

Zasadą na gruncie podatku VAT jest, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług).


Nabyta uprzednio we własnym imieniu, ale na rzecz kontrahenta usługa odprawy celnej może być odsprzedana na rzecz nabywcy towarów. Przedsiębiorca na gruncie podatku VAT traktowany jest wówczas jako usługodawca, a więc tak jakby był podmiotem faktycznie świadczącym usługę na rzecz nabywcy eksportowanych towarów. Z uwagi na fakt, iż dochodzi tu do świadczenia usługi transakcja taka podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem sprzedawca zobowiązany jest do wystawienia faktury.

Podatki w logistyce

REKLAMA

Warto zauważyć, iż usługa świadczona jest w takim przypadku na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium kraju innego niż Polska. W takiej sytuacji miejscem jej świadczenia (krajem opodatkowania) nie będzie Polska, tylko kraj siedziby usługobiorcy (nabywcy). Zatem, przykładowo, odsprzedając usługi odprawy celnej na rzecz kontrahenta z Ukrainy, polski przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do opodatkowania jej w Polsce. Transakcja taka stanowi tzw. eksport usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług).

Pomimo braku obowiązku opodatkowania jej podatkiem VAT powinna zostać udokumentowana poprzez wystawienie faktury VAT (tzw. faktur VAT NP). Faktura taka zawiera wszystkie elementy „normalnej” faktury VAT z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 26 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur).

Eksport bezpośredni, a koszty odprawy

W przypadku eksportu bezpośredniego to dostawca zobowiązany jest do dokonania wywozu towarów poza terytorium UE, zatem sprzedawca jest w tym przypadku zobowiązany do dopełnienia wszelkich formalności związanych z wywozem towarów, w tym w szczególności na dostawcy ciąży obowiązek dokonania zgłoszenia celnego.

Gdyby jednak, pomimo tego, że wywóz dokonywany jest przez dostawcę strony transakcji zdecydowały, że nabywca pokrywa wszelkie koszty związane z eksportem (w tym koszty odprawy celnej), wówczas koszty takie powinny zostać wliczone do podstawy opodatkowania eksportu towarów. Stanowią one zatem w takiej sytuacji element wynagrodzenia należnego sprzedawcy z tytułu dokonanego eksportu towarów.

Nieprawidłowym byłoby natomiast uznanie w takiej sytuacji, iż sprzedawca świadczy tu usługę odprawy celnej. Do świadczenia takiej usługi nie dojdzie, gdyż eksporter, w przypadku eksportu bezpośredniego, koszty związane z odprawą ponosi zawsze we własnym imieniu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

Samochód w firmie. Teraz Ford Transit we flocie Truck Care: 20 modeli z zabudową izotermiczną na wynajem krótkoterminowy

Truck Care firma oferująca kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych zdecydowała się na powiększenie swojej floty wynajmu krótkoterminowego o kolejne Fordy. Tym razem wybór padł na 20 Transitów z zabudową izotermiczną. Zamówione samochody trafią do oferty najmu krótkoterminowego.

Cyfrowe prawo jazdy: nadchodzą rewolucyjne zmiany dla kierowców w UE [Nowe przepisy]

Będzie cyfrowe prawo jazdy. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w przepisach dla kierowców UE. Utrata prawa jazdy w jednym państwie rozciąga się na całą Unię Europejską. 17-letni kierowcy będą jeździli z opiekunami. Początkujący kierowcy otrzymają wyższe kary za łamanie przepisów. Co jeszcze się zmieni? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

REKLAMA

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

REKLAMA