REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić z fakturą korygującą, gdy wcześniej rozliczyliśmy już koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Podatki w logistyce
Podatki w logistyce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak i kiedy skorygować koszty w sytuacji, kiedy otrzymujemy fakturę korygującą do wcześniej rozliczonej faktury?

W praktyce gospodarczej może wystąpić sytuacja, kiedy to kontrahent w kolejnym roku podatkowym dokonuje korekty faktury, której to otrzymanie powoduje po stronie podatnika obowiązek korekty kosztów.

REKLAMA

Jeszcze do niedawna zarówno doktryna jak i część organów podatkowych wyrażały w tej kwestii stanowisko, iż moment dokonania korekty zależy od faktu z jakiego rodzaju kosztami mamy do czynienia: pośrednimi czy bezpośrednimi. Obecnie stanowisko organów w tej kwestii jest dość jednolite, zaś jego uzasadnienie nie opiera się na odpowiednim stosowaniu przepisów o potrącalności kosztów pośrednich i bezpośrednich.

Podatki w logistyce

REKLAMA

W aktualnie wydawanych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe stoją na stanowisku, iż bez względu na to czy poniesiony koszt ma charakter kosztu bezpośredniego, czy też kosztu pośredniego wystawiona faktura korygująca nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu a jedynie jego wysokość.

Ponadto zdaniem tut. organu również przyczyna dokonania korekty faktury nie ma wpływu na moment poniesienia kosztu (tak: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z dnia 13.01.2011r., sygn. IBPBI/2/423-40/11/CzP oraz w piśmie z dnia 18.02.2011r., sygn. IBPBI/2/423-1648/10/PC; podobnie m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15.04.2011r., sygn. ILPB3/423-27/11-3/MM).

Organ uzasadnia swoje stanowisko powołując się na przepisy § 13 i § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Swoje stanowisko organ uzasadnia faktem, iż faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości.

Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna, dlatego też korekta kosztów uzyskania przychodów zawsze powinna być dokonywana wstecz, do okresu w którym dany wydatek został pierwotnie poniesiony, nawet w przypadku gdy faktura korygująca wpłynie po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego lub po dniu terminu złożenia zeznania za rok, w którym ujęto pierwotną fakturę kosztową

Podatek dochodowy w logistyce: Inne interpretacje

Przepisy ustawy o PDOP nie zawierają regulacji odnośnie zasad korekty kosztów zarówno pośrednio jak i bezpośrednio związanych z przychodami, jednakże określanie skutków tych korekt w oparciu o wykładnię przepisów rozporządzenia wydanego na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług może wzbudzać wątpliwości. W ocenie autora, ogólne zasady ujmowania kosztów pośrednich jak i bezpośrednich, z braku szczegółowych regulacji w zakresie korekt, powinny znaleźć również zastosowanie w stosunku do ujmowania korekt tych kosztów.


REKLAMA

Dla kosztów pośrednich, dzień poniesienia tego kosztu wyznacza jednocześnie dzień, kiedy ten wydatek będzie mógł stanowić koszt dla celów podatkowych (por. art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy o PDOP). W związku z tym, korekta kosztów pośrednich winna być dokonana na bieżąco, odpowiednio w roku podatkowym, w którym ujęto fakturę korygującą jako zmniejszającą koszt w księgach rachunkowych.

W odniesieniu do kosztów bezpośrednich, zasady potrącalności korekty tych kosztów powinny opierać się na zasadach określonych w art. 15 ust. 4 – 4c. Faktura korygująca dotycząca korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodem danego roku, otrzymana jeszcze w tym danym roku podatkowym, skutkuje korektą kosztów tego roku podatkowego którego dotyczy.

Ponadto, faktura korygująca dotycząca korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodem właśnie zakończonego roku ujęta w księgach rachunkowych pod konkretną datą dzienną przypadającą przed dniem sporządzenia sprawozdania finansowego, ale nie później niż w dniu złożenia zeznania podatkowego, powinna zostać rozliczona w roku podatkowym, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.


Faktury korygujące ujęte w księgach rachunkowych pod konkretną datą dzienną przypadającą po tych terminach, korygują koszty roku bieżącego, czyli roku w którym wpłynęły do przedsiębiorcy.

Reasumując, w aktualnie wydawanych pismach organów podatkowych przeważa stanowisko, iż faktura korygująca, niezależnie od tego jakiego rodzaju kosztów dotyczy (pośrednich czy też bezpośrednich) powinna być odnoszona wstecz. Zdaniem autora powyższe podejście może budzić wątpliwości, zaś mając na uwadze fakt, iż nie wynika ono wprost z przepisów ustawy o PDOP nie można wykluczyć zmiany podejścia organów do kwestii korekty kosztów uzyskania przychodów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA