REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić z fakturą korygującą, gdy wcześniej rozliczyliśmy już koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Podatki w logistyce
Podatki w logistyce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak i kiedy skorygować koszty w sytuacji, kiedy otrzymujemy fakturę korygującą do wcześniej rozliczonej faktury?

W praktyce gospodarczej może wystąpić sytuacja, kiedy to kontrahent w kolejnym roku podatkowym dokonuje korekty faktury, której to otrzymanie powoduje po stronie podatnika obowiązek korekty kosztów.

REKLAMA

Jeszcze do niedawna zarówno doktryna jak i część organów podatkowych wyrażały w tej kwestii stanowisko, iż moment dokonania korekty zależy od faktu z jakiego rodzaju kosztami mamy do czynienia: pośrednimi czy bezpośrednimi. Obecnie stanowisko organów w tej kwestii jest dość jednolite, zaś jego uzasadnienie nie opiera się na odpowiednim stosowaniu przepisów o potrącalności kosztów pośrednich i bezpośrednich.

Podatki w logistyce

REKLAMA

W aktualnie wydawanych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe stoją na stanowisku, iż bez względu na to czy poniesiony koszt ma charakter kosztu bezpośredniego, czy też kosztu pośredniego wystawiona faktura korygująca nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu a jedynie jego wysokość.

Ponadto zdaniem tut. organu również przyczyna dokonania korekty faktury nie ma wpływu na moment poniesienia kosztu (tak: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z dnia 13.01.2011r., sygn. IBPBI/2/423-40/11/CzP oraz w piśmie z dnia 18.02.2011r., sygn. IBPBI/2/423-1648/10/PC; podobnie m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15.04.2011r., sygn. ILPB3/423-27/11-3/MM).

Organ uzasadnia swoje stanowisko powołując się na przepisy § 13 i § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Swoje stanowisko organ uzasadnia faktem, iż faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości.

Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna, dlatego też korekta kosztów uzyskania przychodów zawsze powinna być dokonywana wstecz, do okresu w którym dany wydatek został pierwotnie poniesiony, nawet w przypadku gdy faktura korygująca wpłynie po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego lub po dniu terminu złożenia zeznania za rok, w którym ujęto pierwotną fakturę kosztową

Podatek dochodowy w logistyce: Inne interpretacje

Przepisy ustawy o PDOP nie zawierają regulacji odnośnie zasad korekty kosztów zarówno pośrednio jak i bezpośrednio związanych z przychodami, jednakże określanie skutków tych korekt w oparciu o wykładnię przepisów rozporządzenia wydanego na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług może wzbudzać wątpliwości. W ocenie autora, ogólne zasady ujmowania kosztów pośrednich jak i bezpośrednich, z braku szczegółowych regulacji w zakresie korekt, powinny znaleźć również zastosowanie w stosunku do ujmowania korekt tych kosztów.


REKLAMA

Dla kosztów pośrednich, dzień poniesienia tego kosztu wyznacza jednocześnie dzień, kiedy ten wydatek będzie mógł stanowić koszt dla celów podatkowych (por. art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy o PDOP). W związku z tym, korekta kosztów pośrednich winna być dokonana na bieżąco, odpowiednio w roku podatkowym, w którym ujęto fakturę korygującą jako zmniejszającą koszt w księgach rachunkowych.

W odniesieniu do kosztów bezpośrednich, zasady potrącalności korekty tych kosztów powinny opierać się na zasadach określonych w art. 15 ust. 4 – 4c. Faktura korygująca dotycząca korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodem danego roku, otrzymana jeszcze w tym danym roku podatkowym, skutkuje korektą kosztów tego roku podatkowego którego dotyczy.

Ponadto, faktura korygująca dotycząca korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodem właśnie zakończonego roku ujęta w księgach rachunkowych pod konkretną datą dzienną przypadającą przed dniem sporządzenia sprawozdania finansowego, ale nie później niż w dniu złożenia zeznania podatkowego, powinna zostać rozliczona w roku podatkowym, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.


Faktury korygujące ujęte w księgach rachunkowych pod konkretną datą dzienną przypadającą po tych terminach, korygują koszty roku bieżącego, czyli roku w którym wpłynęły do przedsiębiorcy.

Reasumując, w aktualnie wydawanych pismach organów podatkowych przeważa stanowisko, iż faktura korygująca, niezależnie od tego jakiego rodzaju kosztów dotyczy (pośrednich czy też bezpośrednich) powinna być odnoszona wstecz. Zdaniem autora powyższe podejście może budzić wątpliwości, zaś mając na uwadze fakt, iż nie wynika ono wprost z przepisów ustawy o PDOP nie można wykluczyć zmiany podejścia organów do kwestii korekty kosztów uzyskania przychodów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA