REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić z fakturą korygującą, gdy wcześniej rozliczyliśmy już koszty?

Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Podatki w logistyce
Podatki w logistyce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak i kiedy skorygować koszty w sytuacji, kiedy otrzymujemy fakturę korygującą do wcześniej rozliczonej faktury?

W praktyce gospodarczej może wystąpić sytuacja, kiedy to kontrahent w kolejnym roku podatkowym dokonuje korekty faktury, której to otrzymanie powoduje po stronie podatnika obowiązek korekty kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze do niedawna zarówno doktryna jak i część organów podatkowych wyrażały w tej kwestii stanowisko, iż moment dokonania korekty zależy od faktu z jakiego rodzaju kosztami mamy do czynienia: pośrednimi czy bezpośrednimi. Obecnie stanowisko organów w tej kwestii jest dość jednolite, zaś jego uzasadnienie nie opiera się na odpowiednim stosowaniu przepisów o potrącalności kosztów pośrednich i bezpośrednich.

Podatki w logistyce

W aktualnie wydawanych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe stoją na stanowisku, iż bez względu na to czy poniesiony koszt ma charakter kosztu bezpośredniego, czy też kosztu pośredniego wystawiona faktura korygująca nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu a jedynie jego wysokość.

Ponadto zdaniem tut. organu również przyczyna dokonania korekty faktury nie ma wpływu na moment poniesienia kosztu (tak: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z dnia 13.01.2011r., sygn. IBPBI/2/423-40/11/CzP oraz w piśmie z dnia 18.02.2011r., sygn. IBPBI/2/423-1648/10/PC; podobnie m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15.04.2011r., sygn. ILPB3/423-27/11-3/MM).

REKLAMA

Organ uzasadnia swoje stanowisko powołując się na przepisy § 13 i § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Swoje stanowisko organ uzasadnia faktem, iż faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości.

Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna, dlatego też korekta kosztów uzyskania przychodów zawsze powinna być dokonywana wstecz, do okresu w którym dany wydatek został pierwotnie poniesiony, nawet w przypadku gdy faktura korygująca wpłynie po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego lub po dniu terminu złożenia zeznania za rok, w którym ujęto pierwotną fakturę kosztową

Podatek dochodowy w logistyce: Inne interpretacje

Przepisy ustawy o PDOP nie zawierają regulacji odnośnie zasad korekty kosztów zarówno pośrednio jak i bezpośrednio związanych z przychodami, jednakże określanie skutków tych korekt w oparciu o wykładnię przepisów rozporządzenia wydanego na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług może wzbudzać wątpliwości. W ocenie autora, ogólne zasady ujmowania kosztów pośrednich jak i bezpośrednich, z braku szczegółowych regulacji w zakresie korekt, powinny znaleźć również zastosowanie w stosunku do ujmowania korekt tych kosztów.


Dla kosztów pośrednich, dzień poniesienia tego kosztu wyznacza jednocześnie dzień, kiedy ten wydatek będzie mógł stanowić koszt dla celów podatkowych (por. art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy o PDOP). W związku z tym, korekta kosztów pośrednich winna być dokonana na bieżąco, odpowiednio w roku podatkowym, w którym ujęto fakturę korygującą jako zmniejszającą koszt w księgach rachunkowych.

W odniesieniu do kosztów bezpośrednich, zasady potrącalności korekty tych kosztów powinny opierać się na zasadach określonych w art. 15 ust. 4 – 4c. Faktura korygująca dotycząca korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodem danego roku, otrzymana jeszcze w tym danym roku podatkowym, skutkuje korektą kosztów tego roku podatkowego którego dotyczy.

Ponadto, faktura korygująca dotycząca korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodem właśnie zakończonego roku ujęta w księgach rachunkowych pod konkretną datą dzienną przypadającą przed dniem sporządzenia sprawozdania finansowego, ale nie później niż w dniu złożenia zeznania podatkowego, powinna zostać rozliczona w roku podatkowym, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.


Faktury korygujące ujęte w księgach rachunkowych pod konkretną datą dzienną przypadającą po tych terminach, korygują koszty roku bieżącego, czyli roku w którym wpłynęły do przedsiębiorcy.

Reasumując, w aktualnie wydawanych pismach organów podatkowych przeważa stanowisko, iż faktura korygująca, niezależnie od tego jakiego rodzaju kosztów dotyczy (pośrednich czy też bezpośrednich) powinna być odnoszona wstecz. Zdaniem autora powyższe podejście może budzić wątpliwości, zaś mając na uwadze fakt, iż nie wynika ono wprost z przepisów ustawy o PDOP nie można wykluczyć zmiany podejścia organów do kwestii korekty kosztów uzyskania przychodów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA