REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić z fakturą korygującą, gdy wcześniej rozliczyliśmy już koszty?

Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Podatki w logistyce
Podatki w logistyce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak i kiedy skorygować koszty w sytuacji, kiedy otrzymujemy fakturę korygującą do wcześniej rozliczonej faktury?

W praktyce gospodarczej może wystąpić sytuacja, kiedy to kontrahent w kolejnym roku podatkowym dokonuje korekty faktury, której to otrzymanie powoduje po stronie podatnika obowiązek korekty kosztów.

REKLAMA

Jeszcze do niedawna zarówno doktryna jak i część organów podatkowych wyrażały w tej kwestii stanowisko, iż moment dokonania korekty zależy od faktu z jakiego rodzaju kosztami mamy do czynienia: pośrednimi czy bezpośrednimi. Obecnie stanowisko organów w tej kwestii jest dość jednolite, zaś jego uzasadnienie nie opiera się na odpowiednim stosowaniu przepisów o potrącalności kosztów pośrednich i bezpośrednich.

Podatki w logistyce

REKLAMA

W aktualnie wydawanych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe stoją na stanowisku, iż bez względu na to czy poniesiony koszt ma charakter kosztu bezpośredniego, czy też kosztu pośredniego wystawiona faktura korygująca nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu a jedynie jego wysokość.

Ponadto zdaniem tut. organu również przyczyna dokonania korekty faktury nie ma wpływu na moment poniesienia kosztu (tak: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z dnia 13.01.2011r., sygn. IBPBI/2/423-40/11/CzP oraz w piśmie z dnia 18.02.2011r., sygn. IBPBI/2/423-1648/10/PC; podobnie m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15.04.2011r., sygn. ILPB3/423-27/11-3/MM).

Organ uzasadnia swoje stanowisko powołując się na przepisy § 13 i § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Swoje stanowisko organ uzasadnia faktem, iż faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości.

Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna, dlatego też korekta kosztów uzyskania przychodów zawsze powinna być dokonywana wstecz, do okresu w którym dany wydatek został pierwotnie poniesiony, nawet w przypadku gdy faktura korygująca wpłynie po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego lub po dniu terminu złożenia zeznania za rok, w którym ujęto pierwotną fakturę kosztową

Podatek dochodowy w logistyce: Inne interpretacje

Przepisy ustawy o PDOP nie zawierają regulacji odnośnie zasad korekty kosztów zarówno pośrednio jak i bezpośrednio związanych z przychodami, jednakże określanie skutków tych korekt w oparciu o wykładnię przepisów rozporządzenia wydanego na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług może wzbudzać wątpliwości. W ocenie autora, ogólne zasady ujmowania kosztów pośrednich jak i bezpośrednich, z braku szczegółowych regulacji w zakresie korekt, powinny znaleźć również zastosowanie w stosunku do ujmowania korekt tych kosztów.


REKLAMA

Dla kosztów pośrednich, dzień poniesienia tego kosztu wyznacza jednocześnie dzień, kiedy ten wydatek będzie mógł stanowić koszt dla celów podatkowych (por. art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy o PDOP). W związku z tym, korekta kosztów pośrednich winna być dokonana na bieżąco, odpowiednio w roku podatkowym, w którym ujęto fakturę korygującą jako zmniejszającą koszt w księgach rachunkowych.

W odniesieniu do kosztów bezpośrednich, zasady potrącalności korekty tych kosztów powinny opierać się na zasadach określonych w art. 15 ust. 4 – 4c. Faktura korygująca dotycząca korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodem danego roku, otrzymana jeszcze w tym danym roku podatkowym, skutkuje korektą kosztów tego roku podatkowego którego dotyczy.

Ponadto, faktura korygująca dotycząca korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodem właśnie zakończonego roku ujęta w księgach rachunkowych pod konkretną datą dzienną przypadającą przed dniem sporządzenia sprawozdania finansowego, ale nie później niż w dniu złożenia zeznania podatkowego, powinna zostać rozliczona w roku podatkowym, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.


Faktury korygujące ujęte w księgach rachunkowych pod konkretną datą dzienną przypadającą po tych terminach, korygują koszty roku bieżącego, czyli roku w którym wpłynęły do przedsiębiorcy.

Reasumując, w aktualnie wydawanych pismach organów podatkowych przeważa stanowisko, iż faktura korygująca, niezależnie od tego jakiego rodzaju kosztów dotyczy (pośrednich czy też bezpośrednich) powinna być odnoszona wstecz. Zdaniem autora powyższe podejście może budzić wątpliwości, zaś mając na uwadze fakt, iż nie wynika ono wprost z przepisów ustawy o PDOP nie można wykluczyć zmiany podejścia organów do kwestii korekty kosztów uzyskania przychodów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    REKLAMA