REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić z fakturą korygującą, gdy wcześniej rozliczyliśmy już koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Podatki w logistyce
Podatki w logistyce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak i kiedy skorygować koszty w sytuacji, kiedy otrzymujemy fakturę korygującą do wcześniej rozliczonej faktury?

W praktyce gospodarczej może wystąpić sytuacja, kiedy to kontrahent w kolejnym roku podatkowym dokonuje korekty faktury, której to otrzymanie powoduje po stronie podatnika obowiązek korekty kosztów.

REKLAMA

Jeszcze do niedawna zarówno doktryna jak i część organów podatkowych wyrażały w tej kwestii stanowisko, iż moment dokonania korekty zależy od faktu z jakiego rodzaju kosztami mamy do czynienia: pośrednimi czy bezpośrednimi. Obecnie stanowisko organów w tej kwestii jest dość jednolite, zaś jego uzasadnienie nie opiera się na odpowiednim stosowaniu przepisów o potrącalności kosztów pośrednich i bezpośrednich.

Podatki w logistyce

REKLAMA

W aktualnie wydawanych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe stoją na stanowisku, iż bez względu na to czy poniesiony koszt ma charakter kosztu bezpośredniego, czy też kosztu pośredniego wystawiona faktura korygująca nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu a jedynie jego wysokość.

Ponadto zdaniem tut. organu również przyczyna dokonania korekty faktury nie ma wpływu na moment poniesienia kosztu (tak: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z dnia 13.01.2011r., sygn. IBPBI/2/423-40/11/CzP oraz w piśmie z dnia 18.02.2011r., sygn. IBPBI/2/423-1648/10/PC; podobnie m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15.04.2011r., sygn. ILPB3/423-27/11-3/MM).

Organ uzasadnia swoje stanowisko powołując się na przepisy § 13 i § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Swoje stanowisko organ uzasadnia faktem, iż faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości.

Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna, dlatego też korekta kosztów uzyskania przychodów zawsze powinna być dokonywana wstecz, do okresu w którym dany wydatek został pierwotnie poniesiony, nawet w przypadku gdy faktura korygująca wpłynie po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego lub po dniu terminu złożenia zeznania za rok, w którym ujęto pierwotną fakturę kosztową

Podatek dochodowy w logistyce: Inne interpretacje

Przepisy ustawy o PDOP nie zawierają regulacji odnośnie zasad korekty kosztów zarówno pośrednio jak i bezpośrednio związanych z przychodami, jednakże określanie skutków tych korekt w oparciu o wykładnię przepisów rozporządzenia wydanego na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług może wzbudzać wątpliwości. W ocenie autora, ogólne zasady ujmowania kosztów pośrednich jak i bezpośrednich, z braku szczegółowych regulacji w zakresie korekt, powinny znaleźć również zastosowanie w stosunku do ujmowania korekt tych kosztów.


REKLAMA

Dla kosztów pośrednich, dzień poniesienia tego kosztu wyznacza jednocześnie dzień, kiedy ten wydatek będzie mógł stanowić koszt dla celów podatkowych (por. art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy o PDOP). W związku z tym, korekta kosztów pośrednich winna być dokonana na bieżąco, odpowiednio w roku podatkowym, w którym ujęto fakturę korygującą jako zmniejszającą koszt w księgach rachunkowych.

W odniesieniu do kosztów bezpośrednich, zasady potrącalności korekty tych kosztów powinny opierać się na zasadach określonych w art. 15 ust. 4 – 4c. Faktura korygująca dotycząca korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodem danego roku, otrzymana jeszcze w tym danym roku podatkowym, skutkuje korektą kosztów tego roku podatkowego którego dotyczy.

Ponadto, faktura korygująca dotycząca korekty kosztów bezpośrednio związanych z przychodem właśnie zakończonego roku ujęta w księgach rachunkowych pod konkretną datą dzienną przypadającą przed dniem sporządzenia sprawozdania finansowego, ale nie później niż w dniu złożenia zeznania podatkowego, powinna zostać rozliczona w roku podatkowym, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.


Faktury korygujące ujęte w księgach rachunkowych pod konkretną datą dzienną przypadającą po tych terminach, korygują koszty roku bieżącego, czyli roku w którym wpłynęły do przedsiębiorcy.

Reasumując, w aktualnie wydawanych pismach organów podatkowych przeważa stanowisko, iż faktura korygująca, niezależnie od tego jakiego rodzaju kosztów dotyczy (pośrednich czy też bezpośrednich) powinna być odnoszona wstecz. Zdaniem autora powyższe podejście może budzić wątpliwości, zaś mając na uwadze fakt, iż nie wynika ono wprost z przepisów ustawy o PDOP nie można wykluczyć zmiany podejścia organów do kwestii korekty kosztów uzyskania przychodów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA