REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy poświadczone zgłoszenie celne (PZC) uprawnia do preferencyjnej stawki VAT 0%?

Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Agnieszka Pabiańska
Kiedy przewoźnik może zastosować preferencyjną stawkę VAT?
Kiedy przewoźnik może zastosować preferencyjną stawkę VAT?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jakich okolicznościach przewoźnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów może zastosować 0 proc. stawkę VAT? Jakie dokumenty są wymagane. Jakie przepisy regulują tę kwestię?

Przewoźnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów (w ramach dokonanego przez usługodawcę importu towarów) stosował preferencyjną 0% stawkę podatku VAT, gdy kontrahent przekazał mu kopię dokumentu SAD (z którego treści jednoznacznie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów). Obecnie od kontrahentów otrzymuje jedynie wydruk dokumentu PZC.

REKLAMA

Czy przewoźnik nadal ma prawo stosować 0% stawkę podatku VAT?

Podstawowa stawka podatku wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści samej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział pewnego rodzaju preferencje.

I tak, w myśl art. 83 ust.1 pkt 23 stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Należy zauważyć, że przez usługi te, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy VAT rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

Jednocześnie, dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego stanowią następujące dokumenty:

a) w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora: 

  • list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
  • faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora),

b) w przypadku transportu towarów importowanych:

  • ww. dokumenty, a nadto dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5, pkt 1-2 ustawy VAT).

Przepisy ustawy VAT nie precyzują w jakiej formie powinien być sporządzony przywołany powyżej dokument celny.


Niemniej, analiza regulacji unijnych prowadzi do wniosku, że polskie podmioty dokonujące obrotu towarowego z państwami niebędącymi członkami UE, mają możliwość wypełniania formalności celnych również przy użyciu elektronicznych technik przetwarzania danych. 

Elektroniczne zgłoszenia celne

REKLAMA

Alternatywę taką stwarza m.in. bezpośrednio skuteczny art. 4a ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 2454/93 z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, Dz. U. UE L z dnia 11 października 1993 r.).

Co więcej, jak wynika z „Instrukcji obsługi i stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych w procedurach przywozowych” (dostępnej na stronie www.mf.gov.pl), przedsiębiorcy mają możliwość stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych (PZC), bez konieczności dodatkowego przedkładania organom celnym papierowej formy takiego zgłoszenia.

Na takie poświadczenie składa się bowiem: adnotacja urzędu o dacie i czasie przyjęcia zgłoszenia celnego oraz o dacie i czasie zwolnienia towaru, jak również podpis elektroniczny generowany przez system teleinformatyczny.

Powyższe uprawnienie nie oznacza jednak całkowitego wyparcia z obiegu zgłoszeń celnych składanych w formie papierowej na formularzu SAD.

Bowiem do czasu wdrożenia właściwych przepisów unijnych z zakresu prawa celnego ustanawiających obowiązkowe elektroniczne zgłoszenie celne, papierowe wersje odpraw celnych pozostaną jedną z dopuszczalnych form dokonywania zgłoszeń.

Odnosząc powyższe unormowania do przedmiotowego stanu faktycznego uznać należy, że wydruk PZC, przedstawiany przez klientów spółki skutecznie zastępuje kartę 8 zgłoszenia dokonywanego na formularzu SAD.

Tym samym, Spółka świadcząca usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych, posiadająca dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy VAT, w tym wydruk PZC (z którego można odczytać wartość usługi transportu wliczonej do podstawy opodatkowania) jest uprawniona do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług 0% .

Analogicznie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 12.01.2012 r. (sygn. IPTPP2/443-658/11-4/JN) uznając, że:

„w sytuacji gdy Wnioskodawca na dowód świadczenia usług transportu towarów wykonywanego w całości na terytorium kraju i stanowiącego część usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych, posiada wszystkie niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy tj. list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej, potwierdzający przekroczenie granicy z państwem trzecim w wyniku dokonanego przewozu, fakturę VAT stwierdzającą wykonanie usługi transportowej oraz dokument „Poświadczone Zgłoszenie Celne” (PZC), jednoznacznie potwierdzający wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, wówczas jest uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej usługi.”

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

    Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    REKLAMA

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    REKLAMA