REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy poświadczone zgłoszenie celne (PZC) uprawnia do preferencyjnej stawki VAT 0%?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Agnieszka Pabiańska
Kiedy przewoźnik może zastosować preferencyjną stawkę VAT?
Kiedy przewoźnik może zastosować preferencyjną stawkę VAT?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jakich okolicznościach przewoźnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów może zastosować 0 proc. stawkę VAT? Jakie dokumenty są wymagane. Jakie przepisy regulują tę kwestię?

Przewoźnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów (w ramach dokonanego przez usługodawcę importu towarów) stosował preferencyjną 0% stawkę podatku VAT, gdy kontrahent przekazał mu kopię dokumentu SAD (z którego treści jednoznacznie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów). Obecnie od kontrahentów otrzymuje jedynie wydruk dokumentu PZC.

REKLAMA

REKLAMA

Czy przewoźnik nadal ma prawo stosować 0% stawkę podatku VAT?

Podstawowa stawka podatku wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści samej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział pewnego rodzaju preferencje.

I tak, w myśl art. 83 ust.1 pkt 23 stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Należy zauważyć, że przez usługi te, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy VAT rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

Jednocześnie, dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego stanowią następujące dokumenty:

REKLAMA

a) w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
  • faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora),

b) w przypadku transportu towarów importowanych:

  • ww. dokumenty, a nadto dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5, pkt 1-2 ustawy VAT).

Przepisy ustawy VAT nie precyzują w jakiej formie powinien być sporządzony przywołany powyżej dokument celny.


Niemniej, analiza regulacji unijnych prowadzi do wniosku, że polskie podmioty dokonujące obrotu towarowego z państwami niebędącymi członkami UE, mają możliwość wypełniania formalności celnych również przy użyciu elektronicznych technik przetwarzania danych. 

Elektroniczne zgłoszenia celne

Alternatywę taką stwarza m.in. bezpośrednio skuteczny art. 4a ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 2454/93 z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, Dz. U. UE L z dnia 11 października 1993 r.).

Co więcej, jak wynika z „Instrukcji obsługi i stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych w procedurach przywozowych” (dostępnej na stronie www.mf.gov.pl), przedsiębiorcy mają możliwość stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych (PZC), bez konieczności dodatkowego przedkładania organom celnym papierowej formy takiego zgłoszenia.

Na takie poświadczenie składa się bowiem: adnotacja urzędu o dacie i czasie przyjęcia zgłoszenia celnego oraz o dacie i czasie zwolnienia towaru, jak również podpis elektroniczny generowany przez system teleinformatyczny.

Powyższe uprawnienie nie oznacza jednak całkowitego wyparcia z obiegu zgłoszeń celnych składanych w formie papierowej na formularzu SAD.

Bowiem do czasu wdrożenia właściwych przepisów unijnych z zakresu prawa celnego ustanawiających obowiązkowe elektroniczne zgłoszenie celne, papierowe wersje odpraw celnych pozostaną jedną z dopuszczalnych form dokonywania zgłoszeń.

Odnosząc powyższe unormowania do przedmiotowego stanu faktycznego uznać należy, że wydruk PZC, przedstawiany przez klientów spółki skutecznie zastępuje kartę 8 zgłoszenia dokonywanego na formularzu SAD.

Tym samym, Spółka świadcząca usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych, posiadająca dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy VAT, w tym wydruk PZC (z którego można odczytać wartość usługi transportu wliczonej do podstawy opodatkowania) jest uprawniona do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług 0% .

Analogicznie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 12.01.2012 r. (sygn. IPTPP2/443-658/11-4/JN) uznając, że:

„w sytuacji gdy Wnioskodawca na dowód świadczenia usług transportu towarów wykonywanego w całości na terytorium kraju i stanowiącego część usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych, posiada wszystkie niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy tj. list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej, potwierdzający przekroczenie granicy z państwem trzecim w wyniku dokonanego przewozu, fakturę VAT stwierdzającą wykonanie usługi transportowej oraz dokument „Poświadczone Zgłoszenie Celne” (PZC), jednoznacznie potwierdzający wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, wówczas jest uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej usługi.”

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA