REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy poświadczone zgłoszenie celne (PZC) uprawnia do preferencyjnej stawki VAT 0%?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Agnieszka Pabiańska
Kiedy przewoźnik może zastosować preferencyjną stawkę VAT?
Kiedy przewoźnik może zastosować preferencyjną stawkę VAT?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jakich okolicznościach przewoźnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów może zastosować 0 proc. stawkę VAT? Jakie dokumenty są wymagane. Jakie przepisy regulują tę kwestię?

Przewoźnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów (w ramach dokonanego przez usługodawcę importu towarów) stosował preferencyjną 0% stawkę podatku VAT, gdy kontrahent przekazał mu kopię dokumentu SAD (z którego treści jednoznacznie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów). Obecnie od kontrahentów otrzymuje jedynie wydruk dokumentu PZC.

REKLAMA

Czy przewoźnik nadal ma prawo stosować 0% stawkę podatku VAT?

Podstawowa stawka podatku wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści samej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział pewnego rodzaju preferencje.

I tak, w myśl art. 83 ust.1 pkt 23 stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Należy zauważyć, że przez usługi te, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy VAT rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

Jednocześnie, dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego stanowią następujące dokumenty:

a) w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
  • faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora),

b) w przypadku transportu towarów importowanych:

  • ww. dokumenty, a nadto dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5, pkt 1-2 ustawy VAT).

Przepisy ustawy VAT nie precyzują w jakiej formie powinien być sporządzony przywołany powyżej dokument celny.


Niemniej, analiza regulacji unijnych prowadzi do wniosku, że polskie podmioty dokonujące obrotu towarowego z państwami niebędącymi członkami UE, mają możliwość wypełniania formalności celnych również przy użyciu elektronicznych technik przetwarzania danych. 

Elektroniczne zgłoszenia celne

REKLAMA

Alternatywę taką stwarza m.in. bezpośrednio skuteczny art. 4a ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 2454/93 z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, Dz. U. UE L z dnia 11 października 1993 r.).

Co więcej, jak wynika z „Instrukcji obsługi i stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych w procedurach przywozowych” (dostępnej na stronie www.mf.gov.pl), przedsiębiorcy mają możliwość stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych (PZC), bez konieczności dodatkowego przedkładania organom celnym papierowej formy takiego zgłoszenia.

Na takie poświadczenie składa się bowiem: adnotacja urzędu o dacie i czasie przyjęcia zgłoszenia celnego oraz o dacie i czasie zwolnienia towaru, jak również podpis elektroniczny generowany przez system teleinformatyczny.

Powyższe uprawnienie nie oznacza jednak całkowitego wyparcia z obiegu zgłoszeń celnych składanych w formie papierowej na formularzu SAD.

Bowiem do czasu wdrożenia właściwych przepisów unijnych z zakresu prawa celnego ustanawiających obowiązkowe elektroniczne zgłoszenie celne, papierowe wersje odpraw celnych pozostaną jedną z dopuszczalnych form dokonywania zgłoszeń.

Odnosząc powyższe unormowania do przedmiotowego stanu faktycznego uznać należy, że wydruk PZC, przedstawiany przez klientów spółki skutecznie zastępuje kartę 8 zgłoszenia dokonywanego na formularzu SAD.

Tym samym, Spółka świadcząca usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych, posiadająca dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy VAT, w tym wydruk PZC (z którego można odczytać wartość usługi transportu wliczonej do podstawy opodatkowania) jest uprawniona do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług 0% .

Analogicznie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 12.01.2012 r. (sygn. IPTPP2/443-658/11-4/JN) uznając, że:

„w sytuacji gdy Wnioskodawca na dowód świadczenia usług transportu towarów wykonywanego w całości na terytorium kraju i stanowiącego część usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych, posiada wszystkie niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy tj. list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej, potwierdzający przekroczenie granicy z państwem trzecim w wyniku dokonanego przewozu, fakturę VAT stwierdzającą wykonanie usługi transportowej oraz dokument „Poświadczone Zgłoszenie Celne” (PZC), jednoznacznie potwierdzający wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, wówczas jest uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej usługi.”

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA